بحران های دوران کرونا را شکست بدهید

بحران های دوران کرونا را شکست بدهید

امروزه چالش های اقتصادی ایجاد شده توسط کووید 19 دغدغه اصلی اکثر کارآفرینان است. شرکت ها فاقد از اینکه تا چه حد دیجیتالی شده اند باید تمرکز خود را روی مسائلی فراتر از مشکلات نقدینگی فعلی قرار بدهند.

این اپیدمی چه درس هایی به شما داده است تا شما را برای روند معمول فعلی آماده کند؟ چطور می توان کسب و کار ها را برای شرایط بعد از کرونا آماده کرد؟ آکادمی تخصصی مدیریت کسب و کا سنا امروز اینجاست تا به مهم ترین مسائلی که در سال 2020 و حتی بعد از آن با آنها مقابله کنید بپردازد.

فاز اول برنامه ریزی

انعطاف پذیری و وقف دادن خود با شرایط یکی از مهم ترین مسائل مربوط به بقای کسب و کار است. برای بدترین شرایط، و همچنین برای شرایطی که اوضاع بهتر شود آمادگی داشته باشید. استارتاپ ها باید برای این سه شرایط آمادگی داشته باشند:

  • پرداختی های مشتریان عقب بیافتد،
  • مشتریان از شما برای خدماتتان انتظار تخفیف داشته باشند،
  • بستن قرارداد ها در لحظه ی آخر انجام نشود.

متخصصان کسب و کار از جمله سنا همیشه بر این باور هستند که ارتباط میان تیم ها برای به دست آوردن اهداف مهم ترین و اساسی ترین عنصر هستند. استارتاپ ها باید جلسه های هفتگی با تیم اصلی بگذارند تا درباره مسائل مالی مربوط به امور روزانه ی استارتاپ گفت و گو کنند. مهم ترین مسائل برای اکثر استارتاپ ها باید نقدینگی، ادامه ی روند کسب و کار و امنیت کارکنان باشد.

منابع مالی به سختی تامین خواهند شد، صبور باشید

درحال حاضر، هدف هر کسب و کار و استارتاپی باید این باشد که برای 12 تا 18 ماه در کسب و کار خود سرمایه داشته باشد، چرا که منابع مالی خارج از کسب و کار شما در این دوران به سختی تامین می شوند. با این حال، هنوز سرمایه گذارانی وجود دارند که به دنبال فرصت های سرمایه گذاری و رسیدن به سود باشند.

تامین منابع مالی

 

برای غلبه بر این مشکل، استارتاپ ها باید روند شناساندن ایده های کاری به سرمایه گذاران را یاد بگیرند. با افزایش ریسک اقتصاد های کلان، شاخص های ارزیابی سرمایه گذاری توسط شرکت ها یا افراد سرمایه دار نیز تغییر کرده است.

امروزه بسیاری از سرمایه گذاران به فکر این نیستند که به هر قیمتی سرمایه شان رشد کند، بلکه تمرکز آنها بر روی یک رشد مداوم، هرچند کم اما ایمن است. بنا بر این لازم است که برنامه ریزی و پیام کسب و کارتان را نسبت به این موضوع تنظیم کنید.

چطور در این دوران مشتریان را راضی کنیم؟

همانطور که قطعا می دانید، سال 2020 به دلیل فاصله های اجتماعی و قرنطینه های خانگی یک سال عادی نیست، و سبک زندگی افراد که مشتری ها ما را تشکیل می دهند تغییر کرده است.

به منظور همسان شدن با این تغییر سبک زندگی، کسب و کار ها می توانند لوازم و نیاز هایی مانند خدمات و محصولاتی مانند مایحتاج های خانه را به صورت موقت در لیست پیشنهادات ویژه ی خود قرار بدهند.

پیشنهادات ویژه ی موقت می توانند یک نسخه ی اولیه و آزمایشی از محصولات و خدمات اصلی شما باشند. این کار می تواند در کوتاه مدت کمی میزان درآمد شما را افزایش بدهد، و دراز مدت نیز می تواند باعث بیش تر شناخته شدن کسب و کار شما شود. 

ریسک ها را شناسایی کرده و حول آنها کار کنید

فضای کسب و کار در سال 2020 به طور جدی صدمه دیده است، بنا بر این موسسان کسب و کار ها باید یک تیم متخصص داشته باشند. بخش اعظم کار آنها باید تمرکز روی مدیریت ریسک باشد.

بخش اصلی مدیریت ریسک را ساخت یک چارچوب یا فریم ورک (framework) است. این به شرکت ها این امکان را می دهد تا بجای اینکه نسبت به اتفاقات واکنش نشان بدهند (واکنش گرا باشند)، پیش از اینکه اتفاقی بیافتد آمادگی مقابله با آن را داشته باشند (کنش گرا باشند).

شناسایی ریسکشرایط جدید را بپذیرید

این کار همچنین به شما این امکان را می دهد تا روند های اقتصاد کلان یا به اصطلاح ماکرو اکونومیک (macroeconomics) ها در بازار را بررسی کنید. هنگامی این بررسی را انجام می دهید لازم است که عمیق تر عمل کنید و ببینید که این روند ها توانسته اند بر روی کسب و کار و مشتریان شما تاثیر بگذارند یا خیر.

آلبرت انیشتن در یکی از جملات معروف خود می گوید:

در سخت ترین شرایط هم فرصتی نهفته است!

شرایط جدید را بپذیرید

شرایط کرونا به کسب و کار ها دلایل خوبی داده است که استراتژی خود را تغییر بدهند و راه هایی برای کار کردن و حتی مدیریت کسب و کار از راه دور را امکان پذیر کنند. امروزه کارکنان بسیاری در شرکت ها توسط ابزار های مختلف با یکدیگر تماس های صوتی و تصویری اینترنتی برقرار می کنند تا روند کاری را پیش ببرند.

قطعا همه ی کسب و کار ها نمی توانند به راحتی امکان دورکاری را برای کارمندان خود فراهم کنند، اما در صورت ادامه پیدا کردن این وضع، باید راهی برای انجام این کار پیدا کنند.

پذیرش شرایط جدید

یکی از مزایای کار کردن در خانه این است که همه ی افراد می توانند یک تعادل و تناسب خوب بین زندگی شخصی و کاری خود ایجاد کنند. همچنین به عنوان یک کارآفرین، شما می توانید یک کارمند سخت کوش و یا کار بلد را از هر جای کشور استخدام کنید تا برای شما کار کند چرا که نیازی به حضور فیزیکی آن فرد نخواهد بود.

یکی دیگر از راه هایی که می توانید از طریق آن به شرایط جدید عادت کنید آنلاین بودن بیش از گذشته است. در سال 2020 حدود 4 میلیارد نفر از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. قطعا شما درباره اهمیت شبکه های اجتماعی برای کسب و کار اطلاع دارید (وگرنه حتما این مقاله رو بخوانید!).

کارآفرینان برتر می دانند که حضور برندشان در شبکه های اجتماعی باعث به وجود آمدن یک ارتباط قوی تر و قابل اعتماد تر بین کسب و کار ها و مشتریان بالقوه آنها می شود و این امر می تواند مشتریان احتمالی یا بالقوه را به مشتریان دائمی تبدیل کند.

حواستان به پولتان باشد

درست است پول حلال تمام بحران هاست، اما برعکس این هم می تواند درست باشد! کسب و کاری که بدون پول مانده باشد می تواند به دره های شکست سقوط کند. همین حالا جریانات مالی خود را بررسی کنید.

ببینید چه چیز هایی باعث می شوند که پول شما بیش تر خرج شود. البته لازم نیست که همه ی کار ها را خودتان انجام بدهید، کسب و کار شما باید یک مدیر یا مشاور مالی داشته باشد و اگر ندارد، وقتش است که یک نفر را برای این کار استخدام کنید.

مدیریت پول

کارآفرینی کار آسانی نیست، سختی هایی دارد که ممکن است باعث دلسرد شدن از کارتان شود، با این حال، لازم است که شما نه تنها حواستان به جریان مالی کسب و کار، بلکه به جریانات مالی خودتان هم باشد.

درست است که نمی توان تمام هزینه ها را تحت کنترل داشت، اما شما می توانید برای شروع کار یک حساب بانکی ذخیره برای خودتان داشته باشید. در این حساب هر ماه بخشی از پول خود را ذخیره کنید و هر چند وقت یکبار موجودی آن را چک کنید.

درحال حاضر شاید بسیاری از کار ها بی دلیل و حتی دشوار به نظر برسند، اما در دوران بحران شما باید به دنبال انتخاب هایی باشید که کمترین ضرر و بیش ترین منفعت را برای شما به همراه دارند، تا بتوانید در دوران کرونا پیشرفت کنید. شاید این انتخاب ها کمی به مذاق شما خوش نیایند، اما در آینده می توانند مزایای بسیاری برای شما داشته باشند.

می توانیم نتیجه بگیریم که با برنامه ریزی اولیه ی مناسب، پیدا کردن گزینه های مالی مناسب، جلب رضایت مشتریان، بررسی ریسک ها و مقابله کردن با آخرین روند های کسب و کار ها می توانیم به خودمان، یعنی کارآفرین ها، کمک کنیم تا این بحران بزرگ را پشت سر بگذاریم.

قرنطینه و اپیدمی ویروس کرونا به تدریج تمام می شود، اما تا آن زمان، کارآفرینان زمان خوبی خواهند داشت تا حسابی خود را ورزیده کنند، و بعد از این دوران حتی قوی تر از قبل به کار خود ادامه بدهند.

آکادمی کسب و کار سنا در سختی ها همراه شماست

آکادمی تخصصی مدیریت کسب و کار سنا، یکی از مراکزی است که طی چندین سال مطالعه و تجربه ی موفق، توانسته است به یکی از اصلی ترین مراکزی که کسب و کار ها می توانند از آن برای رسیدن به موفقیت استفاده کنند تبدیل شود.

سنا با استفاده از محصولات ویژه و خدمات تخصصی خود، توانسته است به بسیاری از کسب و کار هایی که امیدی برای ادامه ی مسیر خود نداشته اند کمک کند تا بار دیگر قله های موفقیت را دیده و به آن دست پیدا کنند.

شما عزیزان نیز می توانید جهت کسب اطلاعات بیش تر درباره محصولات و خدمات سنا، و همچنین یک جلسه مشاوره رایگان و تخصصی برای کسب و کارتان، همین حالا با مشاوران سنا در ارتباط باشید.

در نهایت از همه ی شما عزیزان بابت مطالعه ی این مقاله متشکریم، و امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما همراهان گرامی قرار بدهیم.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.