پیشرفت در زمان کرونا، CRM خود را تقویت کنید

پیشرفت در زمان کرونا، CRM خود را تقویت کنید

با توجه به اینکه سیستم های CRM برای بسیاری از افراد گزینه ی ارزان قیمتی نیستند، شرکت هایی کاربران آنها از استفاده از سی آر ام خسته شده اند می بایست به عنوان یک حرکت اقتصادی برای بهبود وضعیت سیستم خود تلاش کنند.

به یاد داشته باشید که نیاز های مشتریان شما در دوران کرونا تغییر کرده است، و این تغییر تا زمانی که COVID-19 وجود دارد ادامه خواهد داشت. الآن زمانی است که شما باید بیش از هر زمان دیگری در منطقه ی امن دیجیتال آنها همراهشان باشید.

آکادمی تخصصی سنا سالیان زیادی است که این افتخار را داشته است که به ده ها شرکت که در زمینه جذب تعداد بالای کاربر، مشخصات کلی کاربران، تعامل و رضایت مشتری، و ارتباط با بخش های فروش، بازاریابی و خدمات مشتریان مشکل داشته اند، در زمینه راه اندازی سیستم CRM کمک کند. 

اگرچه تکنولوژی CRM در طی سال ها تکامل بسیار خوبی داشته است و در زمینه افزایش امنیت کاربران بسیار پیشرفت کرده است، سه رکن اصلی غیر تکنولوژیکی وجود دارد که می بایست برای پیشرفت بهتر سیستم خود در زمان کرونا از آنها استفاده کنید.

رکن اول، سه فاکتور زیر را به یاد داشته باشید

هر زمانی که کاربران می خواهند اطلاعاتی را وارد سیستم CRM کنند، می بایست حداقل 3 اطلاعات ارزشمند را از سیستم به دست بیاورند. در غیر این صورت آنها انگیزه ای برای استفاده از سیستم نخواهند داشت. در صورتی که این 3 فاکتور به دست بیاید، سیستم CRM شما موفق خواهد بود.

3 دلیل وجود دارد که شرکت ها متوجه این 3 فاکتور نمی شوند:

CRM  توسط مدیران و برای مدیران ساخته شد

درست است که بار ها گفته ایم که سیستم های CRM می توانند به تمام کسب و کار ها و همچنین تمامی کارمندان آنها کمک کنند، اما کمک به کارمندان (برای مثال کارمندان بخش فروش) هدف دوم ساخت این سیستم ها بود.

CRM برای مدیران

یکی از سیستم هایی که ما در اختیار مشتریمان قرار دادیم به مدیران اجرایی آنها کمک می کند تا میزان و ارزش فرصت های کاری را و سرنخ ها را به دست بیاورد. اگرچه این قابلیت برای مدیران بسیار با ارزش است، اما کارکنان بخش های مختلف مانند بخش فروش که اطلاعات این سرنخ ها را وارد می کنند به ندرت ممکن ارزش این قابلیت را درک کنند، مگر اینکه برای مثال سیستم آپدیت ها و بروز رسانی های مختلفی برای هر سرنخ وارد شده ارائه کند، که این امر می تواند برای آنها بسیار مفید باشد.

به طور خلاصه می توان گفت که سیستم های سی آر ام بسیاری از شرکت ها دارای ویژگی هایی است که بیش تر برای مدیران کسب و کار ها مفید است، و کارمندان دیگر که در بخش های مختلف کار می کنند نمی توانند استفاده ی مفیدی از آن ببرند.

CRM با نحوه کار کارمندان فروش همخوانی ندارد

 در بسیاری از شرکت ها دیده می شود که مراحل قیف فروش سیستم CRM با نحوه فروش کارمندان این بخش همخوانی ندارد، و یا فرآیند این قیف نمی تواند اطلاعات اضافی مورد نیاز برای افزایش هوش فروش مانند ساختار سازمانی، فروش و قیمت گذاری رقابتی و غیره را تامین کند.

اطلاعات ناقص یا نادرست

برای کارمندان بخش فروشی که از سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM (Customer Relationship Management) استفاده می کنند، هیچ چیز بدتر از این نیست که نتوانند به اطلاعاتی که سیستم در اختیارشان قرار می دهد اطمینان کنند.

در صورتی که سیستم های CRM نتوانند نیاز ها و خواسته های کارمندان را فراهم کنند، کارمندان برای خود سیستم یا لیست جداگانه ای تهیه می کنند تا بتوانند اطلاعات دقیق و درستی را وارد آن کنند.

رکن دوم، روی فعالیت ها تمرکز کنید

تمرکز روی فعالیت ها

دوست دارید ذهن و قلب کاربران CRM را تصاحب کنید؟ با توجه به اینکه خرید کاربر می تواند پنجاه درصد از موفقیت راه اندازی سیستم س آر ام را تشکیل دهد، سعی کنید ویژگی هایی را به کارمندان خود ارائه کنید که می تواند نیاز های اصلی و فوری آنها را برطرف کند.

به عنوان مثال شما می توانید گزارش کمیسیون فروش آنها را به صورت ماهانه به آنها ارائه کنید، اطلاعات مشتریان را به صورت کاملا مرتب و دقیق در اختیارشان قرار بدهید، اطلاعات اضافی (برای مثال در خصوص تغییرات سازمانی) مشتریان را با آنها به اشتراک بگذارید.

هنگامی که توانستید تمامی مشکلات کارمندان خود با سیستم سی آر ام را برطرف کنید، تنها و تنها در آن زمان است که می توانید به فکر ویژگی ها و عملکرد های مربوط به بخش مدیریت، مانند داشبوردی برای تائید وضعیت سرنخ ها و فرصت ها، صفحه ی بررسی عملکرد کارمندان، بررسی میزان فروش هر کارمند، طرح و استراتژی سالانه ی مشتریان و ... باشید.  

به عبارت دیگر، ابتدا می بایست مشکلات و دغدغه های کارمندان در خصوص کارکردن با سیستم CRM را برطرف کنید. باید 80 درصد از تمرکز خود را بر روی کارمندان گذاشته، و به مرور زمان 20 درصد از تمرکز خود را نیز روی ویژگی های مدیریتی بگذارید. این یک روش مناسب برای موفقیت استراتژی بهبود وضعیت سیستم سی ار ام در کرونا می باشد.

رکن سوم، اهرم مدیریت تغییر

به طور کلی می توان اهرم مدیریت تغییر را به پنج قسمت تقسیم کرد: آگاهی، علاقه، پذیرش، تعهد و مشارکت که این قدم ها باید به ترتیب رعایت شوند. هنگامی که شما یک ویژگی جدید به CRM خود اضافه می کنید، کاربران باید در اهرم تغییر هر قسمت را به خوبی فرا بگیرند تا به قسمت بعدی بروند.

مدیران شرکت ها می بایست یک برنامه ی تغییر ایجاد کنند و سپس یک طرح مناسب برای مدیریت تغییر که شامل ارتباطات شفاف، آموزش های مفید و پر معنا و تشویق هر کاربر سی آر ام است طراحی کنند. شرکت هایی که توانسته اند به خوبی سیستم های سی آر ام خود را راه اندازی کنند می دانند که هیچ استثنایی در این قانون وجود ندارد.

مدیریت اهرم تغییر

الآن زمان آن است که شرکت شما یک ارزیابی کلی از سیستم CRM خود داشته باشد تا مطمئن شوید که سه فاکتور اولیه، تمرکز روی فعالیت ها و مدیریت اهرم تغییر را در سیستم شما رعایت می شود. پیشبینی ما این است که با رعایت این سه قاعده ی اصلی، به خوبی می توانیم برنده ها و بازنده های جذب و ارتباط با مشتری را شناسایی کرده و اقدامات لازم برای تبدیل شدن به یک برنده، و یا افزایش میزان موفقیت خود را شناسایی و انجام دهید.

از آکادمی تخصصی سنا کمک بگیرید

آکادمی تخصصی مدیریت کسب و کار سنا، یکی از معتبر ترین شرکت هایی است که در طول فعالیت خود به مشتریانش در زمینه راه اندازی نرم افزار های CRM، استفاده از آنها، مدیریت و آموزش آنها کمک کرده است تا بتوانند به اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود برسند.

در صورتی که شما نیز مایل به استفاده از این سیستم ها هستید، و یا در خصوص مدیریت کسب و کار خود نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید می توانید از خدمات مشاوره ی رایگان کسب و کار سنا که توسط متخصصان این شرکت در اختیار شما قرار می گیرد استفاده نمایید.

 در نهایت از شما دوستان گرامی بابت مطالعه ی این مقاله نهایت تشکر و قدردانی را داشته، و امیدواریم این مقاله مورد پسند شما واقع شده باشد.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.