5 نکته عالی درباره اصول تیم سازی و رشد کسب و کار

5 نکته عالی درباره اصول تیم سازی و رشد کسب و کار

شاید این جمله را شنیده باشید که یک تیم کامل می‌تواند از پس هر کاری برآید. اینکه تیم کامل یعنی چه و چگونه می‌توان چنین تیمی را تشکیل داد، باید مسائل مختلفی را بررسی کرد.

 

اما چیزی که به خوبی واضح است، لزوم برقراری تعادل بین میزان شادی و عملکرد خوب در اعضای تیم است. این نکته را حتما باید بعنوان یکی از مهم‌ترین اصول تیم سازی درنظر گرفت که موقعی یک تیم می‌تواند به بهترین دستاوردها برسد که هم از نظر روحی سطح بالایی داشته باشد و هم از نظر سطح عملکرد در نقطه قابل قبولی قرار بگیرد.

 

برای بررسی این نکات و رسیدن به بهترین تاکتیک برای تیم سازی در کسب و کار، قصد داریم چند تیم رویایی را تحلیل کنیم. تیم‌هایی که در دنیای کمیک بوک‌ها به شهرتی افسانه‌ای دست پیدا کردند و طرفداران‌شان هنوز هم در سرتاسر دنیا عاشقانه داستان‌های‌شان را دنبال می‌کنند. بیایید با هم نگاهی به تاکتیک‌ها و اصول تیم سازی در این گروه‌های منحصر به فرد بیندازیم.

         


بیشتر بدانید: چرا مدیریت صحیح اطلاعات یکی از اصول مدیریتی محسوب می‌شود؟


 

اعتماد اعضا به یکدیگر

گروه آپولو 13 یکی از مشهورترین تیم‌هایی بود که در دنیای کمیک بوک توانست میلیون‌ها نفر را تشویق به خواندن و دنبال کردن داستان‌هایش بکند. اعضای گروه آپولو 13 باید برای انجام یک ماموریت به فضا می‌رفتند و در زمان مشخصی نیز به زمین بازمی‌گشتند.

مهم‌ترین چالش آن‌ها در ماموریت‌شان، محدودیت منابعی بود که همراه داشتند. این محدودیت منابع در داخل سفینه باعث شده بود تا احتمال شکست خوردن ماموریت و حتی عدم بازگشت به زمین بالا برود. اما آن‌ها با یک تاکتیک درست که جزو مهم‌ترین اصول تیم سازی به حساب می‌آید، از پس از کار بزرگ به خوبی برآمدند. در این گروه، هیچ یک از اعضا به تنهایی هویت مستقلی نداشتند و همگی تحت عنوان "ما" شناخته می‌شدند. اعضای این تیم پذیرفته بودند که باید کاملا به همدیگر اعتماد کنند و هر کس با آرامش فقط وظیفه‌اش را انجام دهد.

 

 

هر کسی مزیت ویژه‌ای دارد

در داستان پسران گم شده که با نام شخصیت اصلی‌اش یعنی "پیتر پن" بیشتر شناخته شد، عده‌ای از پسرها باید به تنهایی زندگی می‌کردند و از پس خودشان برمی‌آمدند. در این تیم یک خصیصه جالب بین شخصیت‌ها وجود داشت و آن هم شناختی بود که از همدیگر داشتند.

 

در این تیم، هر عضو ویژگی‌هایی داشت که توسط دیگران هم شناخته شده بود و همه به او به خاطر این ویژگی‌ها احترام می‌گذاشتند. در نتیجه، تک تک اعضای گروه احساس مهم بودن و شریک بودن در راستای رسیدن به اهداف گروه را داشتند. بنابراین، در بین اصول تیم سازی نمی‌توان از این مورد غافل شد که باید احساس مهم بودن و ارزشمندی به اعضا بدهید. زمانی به این امر مهم می‌رسید که اعضا همدیگر را به خوبی بشناسند.

 

 

تنوع باعث افزایش قدرت می‌شود، نه ضعف!

در داستان اونجرز، تعدادی از سوپر هیروها دور هم گرد آمده‌اند تا دنیا را نجات دهند. هر کدام نام مستعار جالبی دارند، هر یک لوگوی ویژه خود را دارند و هر کدام ماموریت خاص خود را تعریف کرده‌اند.

اما نکته مهمی که در نهایت موجب پیروزی آن‌ها می‌شود، تنوع‌شان در همه این زمینه‌هاست. طیفی که در تخصص و مهارت‌های آن‌ها دیده می‌شود در نگاه اول بسیار عجیب به نظر می‌رسد. هر کدام علائق، نقاط قوت و ضعف، گذشته و اهداف خاص خود را دارند و جمع شدن این همه تفاوت و تنوع در کنار هم، باعث شده تیمی تشکیل شود که به معنای واقعی کلمه کامل است.

 

فرهنگ کمک کردن اعضا به یکدیگر

مورد بعدی از لیست اصول تیم سازی، جا انداختن فرهنگ کمک طلبیدن و کمک کردن است. در داستان اونجرز هر یک از اعضای گروه یک ابر قهرمان است و به تنهایی از پس کارهای شگفت انگیزی برمی‌آید. اما به صورت منطقی، هر عضو نقاط ضعف خودش را هم دارد که در نتیجه این نقاط ضعف، گاهی به صورت جدی در خطر می‌افتد. اما اعضای این تیم هیچوقت از اینکه به یکدیگر تکیه کنند ترسی ندارند. برای آن‌ها جا افتاده است که هر موقع به کمک یکدیگر نیاز دارند خیلی راحت اعلام کنند. در مقابل، هر کسی که بتواند به هم تیمی خودش کمک کند این کار را با کمال میل انجام خواهد داد.

 

 

آخرین نکته از اصول تیم سازی: دادن فرصت کافی به اعضا

آخرین موردی که نه فقط در داستان‌های خیالی و گروه‌های ابرقهرمانی، بلکه در شرکت‌ها و کسب و کارهای واقعی اطراف‌مان هم می‌توانیم ببینیم، این است که شرکت‌ها به پرسنل خودشان فرصت کافی را برای پیشرفت می‌دهند. شاید کسی که الان به عنوان  Developer مشغول فعالیت است و خیلی هم در شغلش موفق نیست، بتواند به عنوان مسئول منابع انسانی عملکرد بسیار بهتری داشته باشد. چه عیبی دارد اگر مدیر شرکت این فرصت را به او بدهد. گاهی چنین تضادی بین حالت بالقوه و حالت بالفعل افراد دیده نمی‌شود.

گاهی افراد همان شغلی را دارند که برای آن ساخته شده‌اند اما به خاطر برخی مسائل هنوز در بهترین فرمی که باید باشند قرار نگرفته‌اند. شاید مشکل خاصی در زندگی شخصی‌شان وجود دارد، شاید در محیط کار تحت تاثیر استرس‌های جمعی قرار گرفته‌اند و احتمالات دیگری که موجب می‌شوند بهره‌وری آن‌ها کاهش یابد

. مطمئنا یک مدیر حرفه‌ای این اصل از اصول تیم سازی را در نظر می‌گیرد که باید به هر عضو فرصت کافی را برای رشد و پیشرفت بدهد.

منبع:

5 Tips for building an amazing team and growing your business - Zoho Blog

 

 

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.