کرونا کسب و کار های مجازی را برای همیشه عوض کرد

کرونا کسب و کار های مجازی را برای همیشه عوض کرد

دشمنی نامرئی همه ی انسان های دنیا یعنی کووید 19، که زندگی روزمره ما را تحت تاثیر قرار داده است، ظاهرا باعث شده تا برخی افراد بتوانند با استفاده از کسب و کار های آنلاین، نه تنها زندگی افراد را از خطرات مرتبط به این ویروس حفظ کنند، بلکه بتوانند سود بسیار خوبی از این کسب و کار ها به دست بیاورند.

همه گیری کرونا سرعت تغییر به دنیای دیجیتال را افزایش داده و تغییرات زیادی در رفتار  خرید های آنلاین ایجاد کرده است که به احتمال زیاد تغییرات با دوامی خواهند بود.

نتایج نظرسنجی که از حدود 3 میلیون مشتری و مصرف کننده در بیش از 9 کشور دنیا انجام شده، نشان می دهد ویروس کرونا توانسته رفتار خرید آنلاین را برای همیشه در میان افراد تغییر دهد.

این نظرسنجی که با نام «کرونا و کسب و کار های اینترنتی» منتشر شده نشان می دهد که همه گیری این ویروس توانسته در نحوه استفاده ی افراد از کسب و کار های آنلاین تغییرات زیادی ایجاد کند. این نظر سنجی در بین مردم کشور های برزیل، چین، آلمان، ایتالیا، کره جنوبی، روسیه، آفریقای جنوبی، سوئیس و ترکیه انجام شده است.

به دنبال این اپیدمی، اکثر شرکت کنندگان اظهار داشته اند که اکثر خرید های خود را این روز ها به صورت آنلاین انجام می دهند، و همچنین بیش تر از قبل برای اطلاع از اخبار، اطلاعات مربوط به سلامتی و تفریحات دیجیتالی از اینترنت استفاده می کنند.

در ادامه این نظرسنجی  نشان می دهد که مشتریان و مصرف کنندگان در اقتصاد های نو ظهور مانند ایران، بیش ترین تغییر به سمت خرید های اینترنتی را داشته اند.

کرونا و کسب و کار های مجازی دنیا

موکیسا کیتویی، دبیر کل کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در خصوص کسب و کار های آنلاین می گوید:

کووید 19 سرعت تغییر دنیا، به یک دنیای دیجیتالی را افزایش داده است. هنگامی که بازسازی اقتصاد جهانی شروع شود، تغییراتی که در این دوران به وجود آمده است باقی خواهد ماند.

او در ادامه گفت شتابی که  خرید های  اینترنتی پیدا کرده است باعث شده تا ما بیش تر نگران این باشیم که تمام کشور های دنیا بتوانند از فرصت هایی دیجیتال سازی در اختیارشان قرار داده است استفاده کنند.

افزایش خرید اینترنتی و کاهش هزینه های مشتریان

تحقیقاتی که توسط کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل با همکاری مرکز اطلاعات شبکه ای برزیل انجام شده است، نشان می دهد که خرید های اینترنتی در تمام دسته بندی محصولات مختلف 6 تا 10 درصد افزایش یافته است.

افزایش خرید اینترنتی

 

با این حال، عجیب است که بدانید ضمن افزایش فروش کسب و کار هایی که در این زمینه فعالیت می کنند، متوسط هزینه ماهانه آنلاین برای هر یک خریدار، به طور قابل توجهی کاهش یافته است (عکس دوم). مصرف کنندگان در هر دو کشور های دارای اقتصاد پیشرفته و درحال توسعه هزینه های جانبی خود را به بعد موکول می کنند، و در کشورهای پیشرفته خرید های آنلاین تنها مخصوص خرید های ضروری است.

صنعت توریست و مسافرت متحمل بیش ترین ضرر شده اند و خرید مشتریان و مصرف کنندگان این خدمات 75 درصد کاهش یافته است.

رشد هزینه ها

ادامه تحقیقات سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل نشان می دهد که در کشوری مثل برزیل، عادت های خرید افراد تغییر زیادی پیدا کرده است و حجم خرید محصولات ضروری کاربران اینترنتی مانند خوراک و نوشیدنی، لوازم آرایش و محصولات پزشکی افزایش پیدا کرده است.

افزایش خرید های اینترنتی در زمان شیوع کووید 19 از هر کشور به کشور دیگر مختلف است. در میان کشور ها، بیش ترین رشد خرید اینترنت در چین و ترکیه بوده است، و کمترین رشد در سوئیس و آلمان بوده است که پیش از شیوع این ویروس نیز حجم زیادی از خرید های خود را به صورت اینترنت انجام میدادند.

نظرسنجی ها نشان می دهد که زنان و افرادی که دارای تحصیلات عالی و دانشگاهی هستند میزان خرید های اینترنتی خود را بیش از بقیه افزایش داده اند. همچنین افرادی که دارای سن 25 تا 44 سال هستند نیز بیش از افراد جوان تر برای تهیه مایحتاجات خود از اینترنت استفاده کرده اند.

همچنین، نتایج نشان می دهد که کسب و کار های کوچک و تازه تاسیس در چین دارای بیش ترین میزان آمادگی برای محصولات خود به صورت آنلاین هستند،  در حالی کسب و کار های آفریقای جنوبی کمترین آمادگی را دارند.

یومی کاسترو، که مدیریت شرکت Inveon ، یکی از اصلی ترین پایه های این نظر سنجی هستند می گوید:

شرکت هایی که فروش آنلاین را قلب کسب و کار خود قرار داده اند، برای دوران پسا کرونا نیز آماده خواهند بود.

در همین خصوص کارلو ترنی ، رئیس انجمن تجارت الکترونیک NetComm Suisse می گوید:

در دنیای بعد از کرونا، رشد بی نظیر کسب و کار های اینترنتی ممکن است امور کاری خرده فروشی های ملی و بین المللی را مختل کند.

غول های دیجیتالی بزرگتر می شوند

طبق پاسخ هایی که در نظرسنجی داده شده، اکثر ارتباطات میان افراد توسط پلتفرم های واتس اپ (Whatsapp)، اینستاگرام (Instagram) و فیسبوک (Facebook) انجام می شود که تمام این پلتفرم ها متعلق به شرکت فیسبوک است.

غول های دیجیتالی

همچنین، شرکت های زوم (Zoom) و مایکروسافت (Micosoft) بیش ترین سود را از استفاده ی کاربران از برنامه های تماس تصویری به دست آورده اند.

همچنین در کشور چین، پلتفرم های برتر ارتباطی را وی چت (WeChat) و دینگ تاک (DingTalk) می باشند.

تغییرات ماندگار هستند

بر اساس نتایجی که این نظرسنجی ارائه کرده است، فعالیت های آنلاین و اینترنتی افراد به احتمال زیاد بعد از دوران شیوع کرونا نیز ادامه خواهد داشت. اکثر شرکت کنندگان، بخصوص شرکت کنندگان چین و ترکیه اظهار داشتند که مایلند خرید های اینترنتی خود را ادامه بدهند و بر روی خرید کالاهای اساسی به صورت اینترنتی تمرکز بیش تری بگذارند.

در هر حال، قطعا بسیاری از ما حدس میزدیم که دنیای ما درحال حرکت به سمت دیجیتالی شدن است، و می دانستیم که حداقل تا چند سال آینده 80 درصد از امور ما مانند خرید لوازم مختلف از طریق اینترنت انجام خواهد شد.

شاید یکی از تاثیرات مثبتی که ویروس کرونا بر روی دنیای ما گذاشت این است که توانست سرعت این حرکت به سمتی دیجیتالی شدن را افزایش بدهد، و بار دیگر به ما ثابت کند که آینده متعلق به تکنولوژی است.

در نهایت، تیم آکادمی تخصصی کسب و کار سنا از شما دوستان عزیز بابت مطالعه ی این مقاله متشکر است و امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما همراهان گرامی قرار داده باشیم.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.