7 اصل کاربردی برای مدیریت کسب و کار اینترنتی

7 اصل کاربردی برای مدیریت کسب و کار اینترنتی

مدیریت کسب و کار اینترنتی در زندگی امروزه ما اهمیت خاصی پیدا کرده است. بسیاری از افراد یا در مشاغل آنلاین مشغول به کار هستند یا به نوعی زندگی‌شان با این مشاغل درگیر است.

 

مدیریت کسب و کارهای آنلاین نسبت به مدیریت شغل‌های غیر اینترنتی، علمی‌تر و پربازده‌تر است. طبیعتا این شکل از کسب و کار با توجه به اینکه سرمایه بسیار زیادی نمی‌خواهد امکان رشد و توسعه بیشتری را در اختیار مدیران قرار می‌دهد. اصول مدیریت پروژه، اصول مدیریت بازرگانی، اصول مدیریت مالی و اصول مدیریت به روش اینترنتی اصول مترقی و پیشرفته‌ای هستند.

 

ما امروزه در قرنی زندگی می کنیم که پدیده ای به نام اینترنت تمامی جنبه‌های زندگی ما را تغییر داده است و زندگی کاری و تجاری ما نیز از این امر مستثنی نیست.

 

در قرن بیست و یکم، خریدن یک دفتر، خرید لوازم کاری نظیر میز و صندلی و استخدام کارکنان و فروشندگان جای خود را به کسب و کارهای اینترنتی داده‌اند. افرادی که کسب و کار های فیزیک خود را رها می کنند تا یک کسب و کار اینترنتی راه بیندازند معمولا افراد باهوش و با اراده‌ای هستند اما ممکن است تمامی نکات لازم برای راه اندازی یک کسب و کار آنلاین موفق را ندانند.

 

البته که داشتن اهداف و آرزوهای بزرگ و بلند مدت مهم است، اما بسیاری از کارآفرینان و مدیران کسب  و کارهای نوپایی که در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند، آنچه که برای به موفقیت رساندن یک کسب و کار آنلاین لازم است را یا درک نمی کنند و یا از آن آگاهی ندارند.

 

در این مقاله ما قصد داریم تا نکات مهمی برای راه اندازی و مدیریت کسب و کار اینترنتی را با شما در میان بگذاریم و ابزارهای مدیریتی را معرفی کنیم. با سنا همراه باشید.

 

اصل اول مدیریت کسب و کار اینترنتی: سازماندهی فضای اینترنتی

 

سازماندهی کردن فضای اینترنتی یک کسب و کار اینترنتی بسیار فراتر از سازماندهی یک کسب و کار فیزیکی است.

 

این امر شامل تمامی جزئیات اینترنتی، نظیر وبسایت، فضای مجازی شما، پیام رسان ها، اطلاعات کاربران و حساب host وبسایت شماست و سازماندهی کردن اینها بسیار حائز اهمیت است. به همین خاطر هم، سازماندهی فضای شغلی، به اولین اصل مدیریت کسب و کار اینترنتی تبدیل شده است.

 

فضای اینترنتی کسب و کار اینترنتی

 

تمامی این فضاها باید متناسب با برند شما بهینه سازی شوند. به عنوان مثال، کلمات کلیدی (یا keyword) های صفحات وب سایت شما و همچنین فضای مجازی که در آن فعالیت می کنید باید یکی و دقیقا متناسب با یکدیگر باشند و در یک برنامه و نقشه ی بازاریابی یکپارچه و منظم قرار بگیرند.

 

همچنین این کلمات باید با توجه به آخرین تغییراتی که شما در کسب و کار خود به وجود می‌آورید به روز رسانی شوند. برای انجام دادن این موارد، می‌توانید از برخی ابزارهای مدیریتی هم بگیرید.

 

اصل دوم: امنیت اطلاعات مشتریان

 

امنیت اطلاعات در دنیای مدرن اهمیت ویژه‌ای دارد. مشتری‌ها هم تا زمانی که خیال‌شان از بابت امنیت اطلاعات‌شان راحت نشود، به سراغ خرید از فروشگاه‌های آنلاین نمی‌روند.

 

در نتیجه، محافظ از اطلاعات مشتریان دومین اصل از اصول مدیریت کسب و کار اینترنتی به شمار می‌آید. یکی از مسائل مهمی که برای مدیران و صاحبان کسب و کار ها وجود دارد، این است که آنها باید امنیت اطلاعات خود و مشتریان را به خوبی ایمن سازی کنند.

 

این امر نه تنها یک امر مهم برای حفظ کسب و کار شماست، بلکه شما از نظر قانونی نیز وظیفه دارید تا اطلاعاتی که از مشتریان آنلاین خود به دست میاورید را حفظ کنید. شما می توانید اطلاعات خود را در دستگاه های مختلف ذخیره کرده و چندین بک آپ امنیتی از آنها تهیه نمایید.

 

امنیت کسب و کار اینترنتی

 

سیستم هایی که این اطلاعات در آنها ذخیره می شود می بایست به روز نگه داشته شود، امور امنیتی و کنترل آنها مرتبا چک شود، و تنها عده ی محدودی از افراد یا کارکنان شما بتوانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.

 

 

همچنین از بین بردن اطلاعات به صورت ایمن نیز یکی دیگر از نیاز ها و امور اساسی سیستم های مورد نیاز برای کسب و کار های اینترنتی است. شما برای این امر می توانید از سیستم های مختلفی استفاده کنید تا در صورت نیاز، اطلاعات مختلف نظیر اطلاعات کارت های اعتباری که دیگر نیازی به آنها نیست را پاک سازی کنید. 

 

اصل سوم مدیریت کسب و کار اینترنتی: شناخت رقبا

 

هر کسب و کار اینترنتی خوب و موفقی باید بازار رقابتی خود را بشناسد. شما باید بدانید که با چه کسب و کار هایی درحال رقابت هستید و اطلاعات خوب و مفیدی از آنها داشته باشید تا آنها را به خوبی بشناسید.

 

این امر به شما کمک می کند تا بفهمید که چرا مشتریان، شما را به رقبا، و یا آنها را به شما ترجیح می دهند. شناختن رقبا اگر چه در کسب و کار های فیزیکی اهمیت ویژه ای دارند، اما باید بدانید که شناختن این رقابت در هیچ جایی مهم تر از فضای اینترنتی کسب و کار نیست.

 

رقابت در کسب و کار اینترنتی

 

یکی دیگر از کار های مهمی که در این زمینه باید صورت بگیرد شناختن راه ها و کانال های ارتبای مجازی که رقبای شما از آنها استفاده می کنند است. همچنین بسیار مهم است که کلمات کلیدی که رقبای شما از آنها استفاده می کنند را با استفاده از ابزار مختلفی که کمپانی گوگل در اختیار شما قرار می دهد بررسی نمایید.

 

تحلیل رقبا در مدیریت کسب و کار اینترنتی نکته بسیار مهم و حیاتی است و ما در یکی از مقالات بلاگ سنا، چند ابزار و تکنیک کاربردی و موثر را برای تحلیل رقبا معرفی کرده و آموزش داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم که حتما این مقاله را مطالعه کنید.

         


بیشتر بدانید: 3 روش طلایی برای تجزیه و تحلیل رقبا در بازاریابی


 

اتصال اینترنت با کیفیت برای استفاده از ابزارهای مدیریتی

 

یکی از اصلی ترین لازمه های یک کسب و کار اینترنتی موفق، داشتن یک اتصال اینترنت خوب و با کیفیت است. به طور کلی اینترنت اصلی ترین ابزاری است که شما در اختیار دارید، و حکم یک پل ارتباطی میان شما و مشتریان شما می باشد؛ لذا هرچه اینترنت شما از کیفیت بالاتری برخوردار باشد، پل ارتباطی شما محکم تر خواهد بود.

 

اتصال به اینترنت در کسب و کار اینترنتی

 

بدون استفاده از یک اینترنت سریع، ممکن است نتوانید به خوبی به سفارشات و سوالاتی که مشتریان شما دارند پاسخ دهید. همین امر در بلند مدت می تواند باعث ضعیف شدن پایه های کسب و کار شما شود.

 

کناره گیری

گاهی اوقات ایده های کاری ما ممکن است با شکست مواجه شود و شاید بزرگترین چالشی که برای یک کسب و کار و یک کار آفرین وجود دارد این باشد که بداند چه زمانی وقت کناره گیری از ایده ای است که شکست خورده است.

 

همانطور که می دانیم جلوی ضرر را هر زمان که بگیریم منفعت است. بنا بر این در صورتی که مطمئن شدید که ایده ی کاری شما با شکست رو به رو شده است، لازم است که ایده ی خود را تغییر دهید.

 

کناره گیری کسب و کار اینترنتی

 

محافظت از اعتبار برند

 

به طور کلی اعتبار پایه و اساس یک کسب و کار اینترنتی می باشد و اعتبار می تواند کلیت کسب و کار آنلاین شما را زیر و رو کند؛ لذا بسیار اهمیت دارد که از اعتبار برند خود محافظت کنید چرا که کوچک ترین اشتباه می تواند باعث لکه دار شدن نام برند شما شده و باعث به وجود آمدن صدمه های جبران ناپذیری به آن شود.

 

برند کسب و کار اینترنتی

 

کلید اینکار نیز داشتن کنترل و نظارت است. برنامه های مختلفی برای این منظور طراحی شده است که از جمله آنها می توان به Google Alerts اشاره کرد. با استفاده از این برنامه شما می توانید هر زمانی که نام برند شما مطرح می شود مطلع شده و بررسی های لازم را انجام دهید.کسب و کار های اینترنتی امروزه به خصوص در شرایطی مانند کرونا توانسته اند موفقیت های زیادی را به دست بیاورند، و دانستن و رعایت این نکات می تواند برای موفقیت شما بسیار حیاتی باشد.

 

مهمترین ابزارهای مدیریتی: نرم افزار  CRM

 

برای مدیریت کسب و کار اینترنتی شما حتما به ابزارهای مدیریتی نیاز خواهید داشت. نیاز به چنین ابزارهایی به این خاطر است که شما نه تنها مشتریان خود را از نزدیک و به صورت فیزیکی مشاهده نمی‌کنید، بلکه بسیاری از فرایندهای کاری مانند: خرید، انبارداری، استخدام نیرو و مدیریت منابع انسانی هم در برخی بخش‌ها به صورت اینترنتی انجام می‌شوند.

 

بنابراین، یک مدیر برای اینکه بتواند به صورت آنلاین بر تمام این موارد مدیریت داسته باشد، نیاز دارد تا ابزارهای مدیریتی آنلاین را به کار بگیرد. نرم افزار  CRM یک ابزار کسب و کار قدرتمند است که هم برای کسب و کارهای حضوری کاربردی است و هم برای مشاغل آنلاین می‌توان از آن بهره برد.

 

علاوه‌بر سی آر ام، ابزارهای دیگری مانند نرم افزار فروش و باشگاه مشتریان هم در این مسیر به کمک سی آر ام می‌‌آیند. این ابزارها با خودکارسازی بخش‌هایی مانند فروش و خدمات پس از فروش، هم مدیریت را برای مدیر کسب و کار اینترنتی آسان می‌سازند، هم اینکه تجربه لذت بخش‌تری برای مشتری خلق می‌کنند.

آپدیت: خرداد 1401

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.