3 روش طلایی برای تجزیه و تحلیل رقبا در بازاریابی

3 روش طلایی برای تجزیه و تحلیل رقبا در بازاریابی

شما چگونه رقبای خود را "رصد" می‌کنید؟ اصلا علاقه‌ای به انجام این کار دارید؟ گاهی کسب‌ و کارها در بازاری مشغول فعالیت هستند که به شدت رقابتی است. در این شرایط، بعضی از مدیران حاضرند بودجه‌های زیادی را برای تحلیل رقبا در بازاریابی، تبلیغات‌ و فروش صرف کنند.

 

گاهی در نقش پدر خوانده‌های مافیا وارد می‌شوند و مثلا یک کارمند را برای کار کردن به آن شرکت می‌فرستند و از طریق آن فرد ماه‌ها رقیب مورد نظر را تحت نظر می‌گیرند! گاهی اما مدیران باهوش‌تر از این حرف‌ها عمل می‌کنند و از ابزارهای علمی و تکنولوژی‌های نوین برای تحلیل رقبا بهره می‌برند.

 

در این مقاله، قصد داریم که به شما بهترین استراتژی‌ها و کارآمدترین ابزارها را برای رسیدن به این هدف معرفی کنیم. هدفی که اگر از راه اخلاقی، درست و البته اصولی‌اش انجام ‌شود می‌تواند موجب رشد و توسعه بیشتر کسب و کار شما گردد.

                   


بیشتر بدانید: بهترین روش‌ها برای افزایش بهره وری مارکتینگ چیست؟


 

تجزیه و تحلیل رقبا در بازاریابی چیست؟

 

بازاریابی مفهومی بسیار گسترده است. حتی در سالیان اخیر، بیشتر واژه "بازاریابی دیجیتال" یا همان دیجیتال مارکتینگ در اکوسیستم کسب و کار متداول شده؛ چرا که بازاریابی به سمت استفاده از ابزارهای دیجیتال رفته است. دیجیتال مارکتینگ را می‌توان تلاش کسب  کارها برای برقراری رابطه و ایجاد تعامل با مشتریان‌شان تعریف کرد؛ با این هدف که افراد را تشویق به خرید کنند.

 

بنابراین، هر شرکتی که استراتژی دیجیتال مارکتینگ قدرتمندتری داشته باشد، ابزارهای بهتری را مورد استفاده قرار دهد، نیروهای متخصص‌تری استخدام کند و از همه مهم‌تر، بودجه بالاتری به این کار اختصاص دهد میزان جذب مشتریانش افزایش بیشتری پیدا می‌کند.

 

اما سوال مهم اینجاست که چگونه استراتژی بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ طراحی کنیم؟ این استراتژی بر چه اساسی طراحی می‌شود؟ منطقا این استراتژی، بر اساس دو عامل طراحی می‌شود:

 

  1. اهداف کسب و کار
  2. تحلیل رقبا

 

مورد اول، موضوع دیگری است که می‌تواند موضوع مقاله مجزایی باشد. اما مورد دوم، یا همان تحلیل رقبا، عامل مهم و پررنگی برای رسیدن به بهترین استراتژی بازاریابی محسوب می‌شود.

 

شما هرقدر هم اهداف خودتان را به خوبی تعیین کنید و بر اساس آن یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ اساسی طراحی کنید، باز شانس زیادی برای رشد و پیشرفت و رسیدن به سهم زیادی از بازار نخواهید داشت.

 

چون از مسیر حرکت و روش‌هایی که رقبا به کار گرفته‌اند بی‌خبرید و هر لحظه ممکن است آن‌ها از شما جلو بزنند. به همین خاطر، در ادامه تحلیل رقبا در بازاریابی را با سه روش متفاوت بررسی می‌کنیم و سپس، برای هر کدام ابزارهای مهم و کاربردی را معرفی خواهیم کرد.

 

3 روش برای تجزیه و تحلیل کسب و کارهای رقیب از نظر بازاریابی

 

در این مقاله، می‌خواهیم موضوع تحلیل رقبا را با سه روش مختلف بررسی کنیم:

 

  1. روش تحلیل وب سایت
  2. روش تحلیل شبکه‌های اجتماعی
  3. روش تحلیل غیرتبلیغاتی

 

هر یک از این روش‌ها ابزارهای خاص خود را هم دارند که اگر آن‌ها را به کار بگیرید، موفق خواهید شد تصویر دقیقی از روند فعالیت‌های رقیب به دست آورید.

 

 

تحلیل رقبا در بازاریابی: تجزیه و تحلیل سایت رقیب

 

امروزه بیشتر کسب و کارها با هر سطحی که داشته باشند، بخش اساسی بودجه خود را صرف طراحی سایت و تولید محتوا برای سایت می‌کنند. جنگ امروز بین برندها و شرکت‌ها، جنگ محتوا است و در این بین، سایت‌ها به خاطر پتانسیل عظیمی که در جذب مشتری و کسب سود دارند برای مدیران کسب و کار بسیار جذاب و حیاتی هستند.

 

شما برای اینکه رقیبان خود را درست و کامل تجزیه و تحلیل کنید، مطمئنا ناگزیر هستید که سایت آن‌ها را به خوبی رصد کنید و صفر تا صد سئو سایت، محتوای سایت و فعالیت‌هایی که در آن انجام می‌شوند را بررسی کنید. اما بهترین ابزارها برای تحلیل رقبا در بازاریابی با استفاده از روش تجزیه و تحلیل سایت رقیب چه ابزارهایی هستند؟

 

 

وب سایت سیمیلار وب (Similar Web)

 

شما همه رقبای خود را می‌شناسید؟ ممکن است برخی از مدیران و صاحبان کسب و کار همه رقبای خود را نشناسند و این مساله در بازار امروز امر عجیبی نیست.

 

در هر بازاری شاهد رشد کسب و کارهای جدید با سرعت بالایی هستیم و از آن گذشته، هر کسب و کاری یک یا چند وب سایت برای خود تاسیس می‌کند. بنابراین، قبل از اینکه بخواهید تحلیل رقبا را شروع کنید، ابتدا لازم است همه رقبا را بیابید.

 

تا چند ماه قبل، برای انجام این کار می‌توانستیم از سایت الکسا (Alexa) کمک بگیریم. اما حالا که وب سایت الکسا تعطیل شده و این سایت اعلام کرده دیگر فعالیتی نخواهد داشت.

 

 ممکن است برخی سوال کنند: "به جای الکسا از چه سایتی استفاده کنیم؟" یا " بهترین جایگزین برای سایت الکسا چیست؟" در پاسخ به این سوال می‌توان سایت سیمیلار وب را معرفی کرد که اجازه نداده جای خالی الکسا احساس شود.

 

شما با وارد کردن آدرس سایت خودتان، نه تنها رتبه سایت در ایران و رتبه سایت در جهان و همچنین کلمات کلیدی سایت خود را مشاهده می‌کنید، بلکه می‌توانید با سایت‌های رقیب نیزآشنا شوید.

 

وب سایت اسپای فو (Spyfu)

 

همانطور که از نام این سایت مشخص است (Spy=جاسوس) شما به جای اینکه شخصی را به عنوان جاسوس وارد شرکت رقیب کنید، می‌توانید از این ابزار کاربردی و درجه یک بهره ببرید! اما مزیت‌های سایت اسپای فو چه مواردی هستند؟ این سایت به شما نشان می‌دهد که:

 

  1. روی چه کلمات کلیدی سرمایه گذاری کرده‌اند؟
  2. رنک یا رتبه آن‌ها برای هر کلیدواژه چقدر است؟
  3. چقدر از ترافیک سایت رقیب ارگانیک بوده است؟ (یعنی چند نفر از مخاطبان سایت آن‌ها، از طریق سرچ در گوگل وارد سایت‌شان شده‌اند)
  4. چقدر از ترافیک آن‌ها از طریق کمپین‌های گوگل ادز بوده است؟

 

واضح است که با دانستن همین چند نکته، به درک دقیق و واضحی از اهداف و استراتژی‌های رقبای خود دست پیدا خواهید کرد.

 

اینکه چه کلمات کلیدی برای آن‌ها مهم‌تر است، مشخص می‌کند چه محصولاتی برای‌شان سود بیشتری دارند و در واقع، مشتریان آن‌ها عمدتا چه کسانی و با چه نیازهایی هستند. اینکه ترافیک سایت‌شان عمدتا ارگانیک است یا از طریق گوگل ادز به دست آمده، نشان می‌دهد که آیا آن‌ها برنامه‌ای کوتاه مدت برای آینده دارند یا بلند مدت! با داشتن همین آمار و اطلاعات نه چندان مفصل، راه برای تحلیل رقبا در بازاریابی به روی شما کاملا باز خواهد شد.

         


بیشتر بدانید: استراتژی چیست و چگونه می‌تواند آینده کسب و کارها را متحول کند؟


 

بیلت ویت (Built With)

 

حالا نوبت به ابزاری رسیده که روده و معده سایت‌های رقیب را روی میز می‌ریزد! اگر می‌خواهید تحلیل رقبا در بازاریابی را به نحو احسن انجام دهید، باید بدانید که آن‌ها از چه ابزارهایی استفاده می‌کنند. مثلا:

 

* برای تحلیل کردن از گوگل آنالیتیک یا هاتجر استفاده می‌کنند؟

* روی سایت‌شان چه پلاگین‌هایی نصب است؟

* آیا نرم افزار  CRM خاصی به سایت‌شان متصل شده است؟

* برای استفاده از تکنولوژی‌های سایت‌شان حدودا چقدر هزینه کرده‌اند؟

 

این‌ها فقط بخشی از مهم‌ترین اطلاعاتی هستند که می‌توانید به صورت رایگان از سایت بیلت ویت بگیرید. بدون هیچ تردیدی با دانستن همین چند مورد، به تحلیل دقیق رقبا و بررسی سایت‌های رقیب به نحو احسن نزدیک‌تر شده‌اید.

 

 

ابزارهایی برای بررسی بک‌لینک‌های سایت

 

در آخر، بسیار اهمیت دارد که بدانید سایت رقیب شما از چه سایت‌هایی بک لینک گرفته است. هرقدر که آن‌ها از سایت‌های مهم‌تر و بهتری بک لینک گرفته باشند، برای کسب بهترین رتبه در گوگل شانس بیشتری خواهند داشت.

 

مناسب‌ترین راه برای گرفتن بک لینک هم رپرتاژ آگهی است. شما برای تحلیل سایت رقیب و دانستن اینکه از چه سایت‌هایی بک لینک گرفته‌اند، می‌توانید از سایت‌هایی مانند:  ahrefs، Moz و همان سایت  Built With کمک بگیرید

 

. نکته مهمی که در این بین لازم است مدنظر داشته باشید، این است که هرچه سایت‌ها  Domain Authority یا به اختصار  DA بیشتری داشته باشند، بک لینک‌های قوی‌تری به سایت‌ها می‌دهند. پس در تحلیل سایت رقیب حتما دقت کنید که از بین سایت‌هایی که برایش رپرتاژ منتشر کرده‌اند، کدام سایت‌ها عدد  DA بالاتری دارند!

 

تحلیل رقبا در بازاریابی: تجزیه و تحلیل شبکه‌های اجتماعی رقیب

 

شبکه‌های اجتماعی تنوع زیادی دارند و در نتیجه، هر کسب و کاری می‌تواند بر اساس استراتژی مارکتینگ خودش مناسب‌ترین آن‌ها را برگزیند.

 

اکثر کسب و کارهای ایرانی از اینستاگرام برای بازاریابی استفاده می‌کنند و در رتبه‌های بعدی: لینکدین، پینترست، فیس بوک و ... قرار می‌گیرند. با توجه به محبوبیت اینستاگرام در کشور خودمان، تحلیل رقبا در بازاریابی را بر اساس اینستاگرام انجام می‌دهیم.

 

انطباق تعداد فالوور، لایک و کامنت

 

سال‌ها قبل، هر پیجی می‌توانست با خرید چند هزار فالوور خودش را یک پیج پرطرفدار نشان دهد و با همین کار، سود بسیار خوبی را عاید خودش کند. اما حالا کم‌تر کسی گول این کارها را می‌خورد. برای اینکه تحت تاثیر عدد‌های آن چنانی بالای برخی پیج‌ها قرار نگیرید، حتما به تناسب تعداد فالوورها، تعداد لایک‌ها و تعداد پست‌ها توجه کنید.

 

برای مثال، پیجی که 10 هزار فالوور دارد اما پست‌هایش به صورت میانگین 100 لایک می‌خورند و 3-4 کامنت بیشتر پای پست‌ها دیده نمی‌شود، مطمئنا تعداد زیادی از آن فالوورها فیک هستند.

 

کسب و کاری که برای پیج خودش فالوور فیک خریداری کرده باشد، مطمئنا هیچ استراتژی منسجمی برای فعالیت در شبکه اجتماعی ندارد. از آن بدتر، نه تنها مخاطبانش هم بعد از مدتی متوجه این امر خواهند شد بلکه،  طبق الگوریتم اینستاگرام چنین پیج‌هایی در طول زمان افت قابل توجهی را تجربه خواهند کرد.

 

میزان وفاداری مخاطبان

 

هرقدر کسب و کارها مشتریان و مخاطبان وفادار بیشتری داشته باشند، نه تنها فروش خود را تضمین می‌کنند بلکه رفته رفته سهم خودشان را از بازار افزایش خواهند داد. برای مشخص کردن اینکه آیا رقیب شما مشتریان و مخاطبان وفادار دارد یا نه، می‌توانید به رفتار مخاطبان پیج اینستاگرامش نگاه کنید.

 

این دو مورد، بیشتر از دیگر موارد نشان دهنده وفاداری مخاطبان پیج اینستاگرام هستند:

 

  1. بررسی کنید که چند نفر از مخاطبان، پای اکثر پست‌ها کامنت‌های مثبت می‌گذارند.
  2. سعی کنید متوجه شوید که هر یک از پست‌ها یا استوری‌ها چند بار به اشتراک گذاشته می‌شوند یا اصطلاحا  Share می‌شوند.

 

استراتژی و تقویم محتوا

 

برای اینکه بتوانید مشخص کنید که کسب و کار رقیب برای تولید محتوای اینستاگرام خودش چه استراتژی دارد و چه نوع تقویم محتوایی طراحی کرده، یک پیشنهاد کاربردی برای‌تان داریم. شما می‌توانید وارد صفحه آن‌ها شوید، یکی از پست‌ها را باز کنید و وارد تنظیمات آن شوید.

 

از بین گزینه‌ها، نوتیفیکیشن (Notification) را انتخاب کرده و مشخص کنید که هر بار این پیج پست جدیدی را منتشر کرد بلافاصله اینستاگرام به شما اطلاع بدهد. در ادامه، می‌توانید در یک بازه زمانی حداقل یک هفته‌ای، متوجه شوید که:

 

  1. چه روزهایی و چه ساعاتی محتوا منتشر می‌کنند؟
  2. آیا انتشار پست‌ها کاملا منظم و راس ساعت است؟
  3. از لحظه انتشار پست تا یک ساعت بعد، چند نفر آن پست را لایک می‌کنند؟ (این مساله اهمیت زیادی در تحلیل پیج رقیب دارد)

 

از این موارد که بگذریم، پس از یک هفته مشخص خواهد شد که آن‌ها با چه الگویی محتوا منتشر می‌کنند. چه روزهایی محتوای آموزشی و چه روزهایی محتوای فروش محصول می‌گذارند؟ شما با بررسی همین نکات ساده، می‌توانید تحلیل رقبا در بازاریابی را از طریق پیج اینستاگرام‌شان انجام بدهید.

 

 

تحلیل رقبا در بازاریابی: تجزیه و تحلیل تبلیغات

 

از سایت و شبکه‌های اجتماعی که بگذریم، به بخش دیگری از فعالیت‌های کسب و کارها می‌رسیم. همانطور که گفته شد، مارکتینگ یعنی تلاش کسب و کارها برای برقراری ارتباط و ایجاد رابطه با مشتریان و مخاطبان‌شان و به همین خاطر، بازاریابی فقط به سایت و شبکه‌های اجتماعی محدود نمی‌شود.

 

در ادامه، چند روش جذاب و البته مهم را بررسی می‌کنیم که نشان می‌دهند رقیبان شما چه استراتژی برای بازاریابی خود دارند.

 

رقیبان شما از چه نرم افزار  CRM استفاده می‌کنند؟

 

وقتی صحبت از داشتن رابطه با مشتریان می‌شود، ناخودآگاه ذهن همه به سمت نرم افزار  CRM می‌رود.

 

چرا که سی آر ام بهترین و تخصصی‌ترین ابزار برای مدیریت ارتباط با مشتریان است. کسب و کاری که بخواهد بازاریابی را به شیوه‌ای اصولی انجام بدهد، حتما از یک سی آر ام خوب هم استفاده می‌کند. پس، برای تحلیل رقبا در بازاریابی حتما مشخص کنید که از چه نرم افزار سی آر امی بهره می‌برند.

 

همانطور که گفتیم، سایت  Built Withاطلاعاتی در این زمینه به شما می‌دهد؛ اما مشروط بر اینکه سی آر ام آن‌ها به سایت‌شان متصل شده باشد. در غیر این صورت، باید راه دیگری پیدا کنید که با توجه به سیال بودن اطلاعات در بازار می‌توانید به این اطلاعات دست پیدا کنید.

 

با توجه به امکاناتی که نرم افزار  CRM برای بازاریابی دارد، خواهید توانست تحلیل بسیار خوبی نسبت به استراتژی بازاریابی رقیبان خود برسید. پیشنهاد می‌کنیم در همین زمینه، ابزارها و امکانات نرم افزار CRM سنا را مطالعه کنید.

 

رقیبان از چه متخصصینی کمک می‌گیرند؟

 

شاید شما هم بارها از زبان برخی مدیران شنیده‌اید که می‌گویند در ایران بحران نیروی متخصص داریم. فارغ از اینکه چنین ادعایی صحت دارد یا خیر اما مشخص است که مساله استخدام نیروی متخصص برای کسب و کارها اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین، یکی دیگر از ابزارهای تحلیل رقبا در زمینه بازاریابی این است که متوجه شوید برای چه پوزیشن‌هایی در این زمینه نیرو استخدام کرده است.

 

بهترین راه، بررسی سایت‌های کاریابی و همچنین، بهره بردن از شبکه اجتماعی لینکدین است. لینکدین برای این کار پتانسیل بهتری دارد چرا که می‌توانید متوجه شوید که رقیب شما چه کسی را استخدام کرده و آن فرد چه ویژگی‌هایی دارد.

 

نکته مهمی که در این زمینه باید بدانید، تحلیل کردن استراتژی‌های بازاریابی رقیبان از طریق بررسی پوزیشن‌های استخدامی آن‌ها است. امروزه با توجه به اهمیت پیدا کردن مساله دیجیتال مارکتینگ کسب و کارها تلاش می‌کنند گروه‌های مختلفی را همزمان به کار بگیرند.

 

هر گروه در یک زمینه تخصص دارد؛ یک تیم برای ایمیل مارکتینگ، تیم دیگری برای گوگل ادز، عده‌ای برای تولید محتوای سایت، نفراتی برای  Level-up کردن موضوعات سایت و به همین ترتیب، تیم‌ها و گروه‌های مختلف و متنوعی تشکیل می‌شوند.

 

پرواضح است که اگر به چنین درک عمیقی از سطح فعالیت‌های رقیب برسید، می‌توانید تحلیل رقبا در بازاریابی را به بهترین شکل انجام دهید.

 

نکته آخر

ما تا اینجا 3 روش را برای تحلیل رقبا در بازاریابی برشمردیم. ابزارهای مختلفی را بررسی کردیم که عموما پیچیدگی زیادی هم ندارند و می‌توانید با اندکی وقت گذاشتن رقیبان خود را به خوبی تحلیل و بررسی کنید. اما نکته مهم‌تر از آن، جمع‌آوری، ثبت و دسته‌بندی اطلاعات رقبا است. شما هرقدر هم در تحلیل رقبا عالی عمل کنید، اگر نتوانید آن اطلاعات را به خوبی ثبت و دسته‌بندی کنید عملا زحمات خود را به باد داده‌اید.

         


بیشتر بدانید: چگونه نرم افزار  CRM در هر شرایطی به رشد فروش شما کمک می‌کند؟


پیشنهاد ما، این است که اگر تعداد رقبای شما کم است و حجم اطلاعات نیز اندک است؛ از نرم افزارهایی که مخصوص ثبت و دسته‌بندی اطلاعات هستند کمک بگیرید. اما چنانچه تعداد رقیبان شما کم نیست و از آن مهم‌تر، حجم اطلاعاتی که به دست آورده‌اید نسبتا زیاد است، حتما از یک نرم افزار  CRM مناسب برای این کار استفاده کنید.

 

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.