چگونه نرم افزار  CRMدر هر شرایطی به رشد فروش شما کمک می‌کند؟!

چگونه نرم افزار  CRMدر هر شرایطی به رشد فروش شما کمک می‌کند؟!

هر روز خبرهای ضد و نقیضی به‌گوش می‌رسند که باعث می‌شوند بسیاری از کسب‌وکارها نتوانند چشم‌انداز دقیقی برای آینده خود داشته باشند. در صدر این اخبار، مذاکرات برجام و طرح صیانت هستند که با به‌سرانجام رسیدن یا نرسیدن هر یک، آینده بنگاه‌های تجاری می‌تواند دچار تحولات ویژه‌ای شود. علاوه‌بر این دو موضوع، شرایط اقتصادی کنونی هم تاثیرات چشمگیری بر وضعیت شرکت‌ها گذاشته است.

نرم افزار CRM چقدر می‌تواند در شرایط اقتصادی نامطلوب برای کسب و کارها مفید باشد؟ در چند سال اخیر وضعیت اقتصادی کشور ما دچار بحران‌های کوچک و بزرگی شده است. شرایطی که اقتصاددانان به آن رکود تورمی می‌گویند؛ که در آن نه تولیدی‌ها می‌توانند تولید آن‌چنانی داشته باشند و نه از سمت مردم تقاضایی برای خرید وجود دارد.

 

          بیشتر بدانید: آیا نرم افزار  CRM واکسن اقتصاد جهانی است؟

 

اما در همین وضعیت هم، کسب و کارهایی هستند که بدون ناامیدی مشغول پیشبرد پروژه‌های‌شان هستند. گرفتاری کشور در زنجیر تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا که هر دو آسیب‌های اقتصادی فراوانی به کشور وارد کردند، باز هم نتوانستند مانع تلاش منظم و درست چنین کسب و کارهایی شوند. نمونه‌هایش هم کم نیست. شاید بگویید هر کسب و کاری که در اطراف خودتان می‌بینید در همین چند سال اخیر بر اثر نتایج زیان‌بار تحریم‌ها و شیوع کرونا یا تعطیل شده‌ و یا در آستانه ورشکستگی قرار دارند.

 

 

اما مساله اینجاست که ما نباید فقط اطراف خودمان را ببینیم. پس این همه شرکت خصوصی که بدون هیچ حمایتی از جانب دولت مشغول کار هستند، پروژه‌های خلاقانه خود را به بهره‌برداری می‌رسانند، برای برقراری بهترین رابطه با مشتریان‌شان در تلاش هستند و انواع و اقسام فعالیت‌های بازاریابی و  R&D را انجام می‌دهند، چرا این کسب و کارها را نبینیم. مطمئن باشید اگر روزی طرح صیانت به‌صورت کامل اجرا شود و پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی هم غیرقابل استفاده شوند، باز هم چنین کسب‌وکارهای خلاقی با قدرت به مسیرشان ادامه خواهند داد.

نکته اساسی حول محور "استفاده از ابزارها" قرار دارد. هدف تکرار مفاهیم روان‌شناسی موفقیت و واگویه کردن حرف‌های به ظاهر انگیزه‌بخش اما در باطن «بازدارنده» نیست. هدف ارائه کردن راهکار است. در همین چند سالی که به تصور برخی از مردم، کسب و کارها یکی پس از دیگری تعطیل شده‌اند؛ شرکت‌ها و استارت آپ‌هایی هم بوده‌اند که برای رشد مقیاس‌پذیر خود برنامه‌ریزی می‌کرده‌اند.

 

          بیشتر بدانید: تاثیر نرم افزار  CRM بر کسب و کارهای آنلاین

 

وقتی در مورد استفاده از ابزارها صحبت می‌کنیم، منظور این است که ابزارها وجود دارند و در دسترس همگان هستند. حالا یک مدیر تمایل دارد که با بیشترین انگیزه و با هدف تغییر دادن اوضاع آن‌ها را بکار گیرد. مدیر دیگری هم هست که این ابزارها را نادیده گرفته و بصورت ناخودآگاه برای شکست کسب و کارش برنامه‌ریزی می‌کند!

 

 

نرم افزار  CRM ابزاری برای رشد در هر وضعیت اقتصادی

 

اگر به تاریخچه نرم افزار  CRM نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که توسعه ابزارها و قابلیت‌های این نرم افزار در طول زمان با هدف پاسخ‌گویی به نیازهای کسب و کارها بوده است. اگر در دهه‌های پایانی قرن 20 سی آر ام فقط یک Database ساده بود تا شرکت‌ها بجای نوشتن اطلاعات مشتری داخل دفتر از آن استفاده کنند؛ در دهه‌های اخیر معادله کاملا تغییر کرده است.

حالا کسب و کارها نیاز به ابزاری دارند که به کمک آن بتوانند بهترین، باکیفیت‌ترین و بی‌نقص‌ترین خدمات را به مشتریان‌شان ارائه کنند. در این بین، شرکت‌های ایرانی موفق هم به این جریان پیوسته‌اند.

رونق گرفتن استفاده از نرم افزار  CRM در بین شرکت‌های ایرانی، موجب شده تا نگاه مردم نسبت به خرید محصولات یا خدمات از شرکت‌ها و کارخانه‌های ایرانی تغییر کند. مشتری وقتی مشاهده می‌کند که از اولین لحظه که شماره تلفن خودش را در سایت وارد می‌کند تا لحظه‌ای که کالای مورد نظرش را درب منزل تحویل می‌گیرد؛ پشتیبان آن شرکت لحظه به لحظه پیگیر سفارش اوست؛ حتی در بدترین وضعیت اقتصادی هم ترجیحش خرید کردن از آنجاست.

نکته‌ای که قصد داریم در این مقاله به عنوان راهکار بیان کنیم، در مورد استفاده از نرم افزار  CRM جهت رسیدن به رونق اقتصادی است. مشکل اینجاست که بسیاری از مدیران این سیستم را دست کم می‌گیرند. تصور آن‌ها بر این است که سی آر ام فقط برای ارسال پیامک "کالای شما در حال پردازش است" مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالیکه، شعار ما حین معرفی نرم افزار  CRM سنا این است که: "سی آر ام فقط یک نرم افزار نیست بلکه؛ یک فرهنگ سازمانی است."

تمام این حرف‌ها را زدیم تا برسیم به اصل ماجرا! اصل ماجرا، "بهداشت داده‌ها" نام دارد. در تیره‌ترین وضعیت اقتصادی، حین بروز بحران‌های بزرگ و موقع دست و پنجه نرم کردن با چالش‌های اساسی، اگر اصل بهداشت داده‌ها رعایت شود، هم خود کسب و کار از منافع این اصل برخوردار خواهد شد، هم مشتریان رضایت کامل از آن شرکت خواهند داشت و هم، قدمی برای اصلاح کل ساختار اقتصادی است.

 

 

بهداشت داده‌ها و  CRM

 

نگهداری روزانه، وارد کردن داده‌ها، افزودن اطلاعات جدید و مهم، از جمله چیزهایی هستند که در مبحث بهداشت داده‌ها مورد تاکید قرار می‌گیرند.

ذکر دقیق‌ترین جزئیات درباره مشتریان، ثبت مهم‌ترین اطلاعات که می‌توانند برای پیش‌بینی آینده به ما کمک کنند، اطلاعات مربوط به سایت و شبکه‌های اجتماعی، محتوای تمامی فرم‌ها و تیکت‌ها، جزو مواردی‌اند که برای تحقق اهداف مالی شما حیاتی هستند. اتفاقا همین‌ها را باید با نهایت دقت و شفافیت وارد CRM کنید تا اصل بهداشت داده‌ها حفظ شود.

علاوه بر این‌ها، همانطور که وارد کردن داده‌ها ضروری است، حذف کردن داده‌هایی که مهم نیستند یا منسوخ شده‌اند هم از اهمیت بالایی برخوردارند. البته، بسیار اتفاق می‌افتد که نمی‌توان تشخیص داد آیا داده‌های موجود ارزشمند هستند یا جزو داده‌های منسوخ و بی‌ارزش به شمار می‌روند. در این حالت، باید از نتایج حسابرسی کمک بگیرید و بپرسید: "این داده‌ها چگونه به اهداف روزانه شرکت کمک می‌کنند؟"

پس وقتی دائما و پیوسته مشغول پردازش داده‌ها باشید و ارزشمندترین آن‌ها را بعنوان ورودی در نرم افزار CRM ثبت کنید؛ نتیجه چه خواهد شد؟ نتیجه، کارآمدترین و پویاترین اطلاعات، آمارها و تحلیل‌ها خواهد بود. شعار «لزوم تبدیل تهدید به فرصت در مواقع بحرانی» را بارها و بارها در شرایط گوناگون از افراد مختلفی شنیده‌ایم. این جمله که در درستی اصل آن هیچ تردیدی نیست زمانی می‌تواند رخ دهد که ما به شفاف‌ترین، سالم‌ترین و موثرترین اطلاعات دسترسی داشته باشیم.

پس با این استدلال‌ها، لزوم استفاده از سی آر ام در شرایط بحرانی مشخص می‌شود. در شرایط بحرانی، ارزش هر ریال بیشتر از شرایط عادی است. به همین خاطر، باید به مساله "هزینه جذب مشتری جدید" هم بیشترین توجه را داشت. در ادامه، برای اینکه اهمیت استفاده از سی آر ام در شرایط اقتصادی نامطلوب بیشتر مشخص شود، به این نکته هم اشاره می‌کنیم.

 

 

کاهش هزینه جذب مشتری به کمک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری

 

ما در دوره‌ای هستیم که رابطه کسب و کارها با مشتریان‌شان تماما دیجیتالی شده و این مساله، چارچوب روابط فروشنده و مشتری را به کلی تغییر داده است. از سوی دیگر، جذب مشتری جدید نیز مسائل خاص خودش را دارد. به همین خاطر، جذب کردن یک مشتری جدید، هزینه‌های بیشتری به هزینه‌های شرکت اضافه می‌نماید.

کاهش هزینه جذب مشتری یا اصطلاحا CAC، و در ادامه افزایش دادن درآمد، نکته دیگری است که کسب و کارها باید به آن در کنار مساله ارتباط گرفتن با مشتریان فعلی، نگاهی جدی داشته باشند. پس این روزها هر کسب و کاری باید سعی کند هم برای جذب مشتریان جدیدتر کم‌ترین هزینه را کنار بگذارد و هم به روش‌های صحیح و اصولی در قالب ابزار دیجیتال، با مشتریان فعلی‌اش ارتباط برقرار کند.

این دو هدف، توسط سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان یا همان نرم افزار  CRM محقق می‌شود. سی آر ام کمک می‌کند تا با صرف کم‌ترین تلاش، بیشترین رشد برای کسب و کارتان حاصل شود و در این مسیر، دقت انجام کارها به بیشترین حد ممکن می‌رسد. عملا احتمال بروز خطای انسانی به صفر می‌رسد چرا که همه چیز توسط یک نرم افزار جامع و دقیق در حال انجام است.

فراموش نکنید که  CRMمغز شرکت شماست و تمام تصمیم‌گیری‌ها باید برپایه اطلاعات و آمارهایی باشد که بعنوان خروجی این سیستم بدست می‌آیند. اما اگر شما تاکنون از یک نرم افزار CRM با کم‌ترین ابزار استفاده می‌کرده‌اید یا حتی از ابزارهای دیگر کمک می‌گرفته‌اید؛ وقتش است که گزینه مهاجرت را انتخاب کنید.

 

 

مهاجرت سی آر امی

 

مهاجرت از یک سیستم ثبت اطلاعات ساده و ناکارآمد به یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری پیشرفته و مدرن، همان چیزی است که می‌تواند اکوسیستم کسب و کار شما را به شرایط سالم و پربازدهی برساند. سیستم‌های ناکارآمد فعلی شما که قابلیت پیکربندی مورد نیاز شما را ندارند، مقیاس‌پذیر نیستند، سازگاری محدودی با دیگر سیستم‌ها دارند و نمی‌توانند ابزار رشد شما را فراهم کنند، باید هرچه زودتر کنار گذاشته شوند.

 

          بیشتر بدانید: استفاده آژانس‌های گردشگری از نرم افزار  CRM

 

مهاجرت از یک سیستم قدیمی به یک سیستم جدید و به‌روز، تصمیم بزرگی است که حتی می‌تواند ماه‌ها انجام شدنش طول بکشد. اما، یک نکته طلایی را فراموش نکنید. درست است که این تصمیم به مقدار بسیار زیادی انرژی، زمان و پول نیاز دارد ولی؛ وقتی که پیاده‌سازی نرم افزار  CRM جدید انجام شود و آماده استفاده باشد، تمامی بخش‌ها از ابزارهای مختلف آن به نفع اهداف سازمان‌شان بهره خواهند برد. از جمله:

  1. منابع انسانی
  2. تیم فروش
  3. تیم بازاریابی
  4. تیم‌های اجرایی
  5. کارکنان انبار
  6. پرسنل تحویل محصولات
  7. کارشناس‌های پشتیبانی مشتری
  8. پرسنل بخش وب سایت، بلاگ و شبکه‌های اجتماعی
  9. حسابداری

و بخش‌های ریز و درشت دیگر، هرکدام به قدر نیازشان از ابزارهای سی آر ام شرکت کمک می‌گیرند. نتیجه این اتفاق، هماهنگی بیشتر، سرعت بالاتر و رشد چند برابری است که در کسب و کار شما اتفاق خواهد افتاد.

همه این‌ها، نتیجه خرید نرم افزار  CRM مناسب، مهاجرت به آن و البته، وفاداری به اصل «بهداشت داده‌ها» هستند که در بحرانی‌ترین شرایط هم شرکت شما را پویا، پربازده و ثروتمند نگاه می‌دارند.

 

 


یک مدیر حرفه‌ای اگرچه به آینده خوشبین و امیدوار است اما برای بدترین حالت‌ها در آینده نیز برنامه دارد. همین مسائلی که تا اینجا شرح دادیم، بدترین گزینه‌ها برای آینده بودند. مطمئنا نرم افزار سی آر ام یکی از بهترین ابزارها برای مقابله با تاثیرات شکست برجام و اجرای طرح صیانت و ادامه پیدا کردن رکود تورمی به‌حساب می‌آید.

 

 

استفاده از نرم افزار  CRMدر برابر شکست برجام و طرح صیانت

 

فرض کنید طرح صیانت به نتیجه برسد و اجرای آن از روز بعدش به‌صورت قانون درآید. هرچند 22فروردین ماه رسانه‌ها خبر دادند که کمیسیون طرح صیانت منحل شده و قرار است این طرح مانند طرح‌های معمولی در صحن علنی مجلس بررسی شود. هرچند قبل از آن و در ماه‌های پایانی سال 1400 بارها خبرهایی منتشر شدند که نشان می‌دادند بخشی از آن فرایند به‌صورت غیرقانونی دنبال شده است و اساسا بدنه مجلس نیز مخالفش است. اما با همه این حرف و حدیث‌ها اصلا غیرممکن نیست که این طرح تا چند وقت دیگر اجرایی شود!

در چنین شرایطی، آن شرکتی که با استفاده از نرم افزار  CRM و رعایت اصل بهداشت داده‌ها، توانسته‌ است دقیق‌ترین و به‌روزترین اطلاعات را از مشتریانش داشته باشد؛ همچنان خواهد توانست با آن‌ها ارتباط خود را برقرار نگاه دارد. کسب‌وکاری که به کمک سی آر ام در دوران قبل از نهایی شدن طرح صیانت به‌خوبی با مشتریانش در ارتباط است، این ارتباط را برای بعد از صیانت هم حفظ می‌کند.

اما شرکتی که در این ایام اطلاعاتی پردازش‌نشده و قدیمی از مشتریان خود ثبت کرده و هیچ تلاشی هم برای برقراری ارتباط برنامه‌ریزی‌شده با مشتریانش ندارد، پس از آغاز اجرایی شدن طرح صیانت عملا هیچ راهی برای حفظ مشتریان خود ندارد. در چنین شرایطی، مگر می‌توان به ادامه کار آن شرکت امیدی داشت؟!

در مورد برجام هم، اگرچه با ختم‌ به خیر شدن مذاکرات وین می‌توانیم در انتظار گشایش‌های اقتصادی بنشینیم. اگرچه با برجام استارت آپ‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی با توانی دوچندان مسیرشان را ادامه خواهند داد، اما فرض کنید که برجام شکست بخورد و هیچ‌گاه به نتیجه نرسد. آیا در این صورت، راه چاره‌ای دارید که بتوانید مسیر توسعه کسب‌وکارتان را پیش ببرید؟

در همین چند سالی هم که برجامی وجود نداشت و تحریم‌ها روز به روز بیشتر می‌شدند، شاهد این بودیم شرکت‌هایی که نرم افزار  CRM را نصب و در تمامی بخش‌ها مستقر می‌کردند، کم کم مسیر رشد و توسعه‌ خود را به پیش می‌بردند.

یک مدیر حرفه‌ای اگرچه به آینده خوشبین و امیدوار است اما برای بدترین حالت‌ها در آینده نیز برنامه دارد. همین مسائلی که تا اینجا شرح دادیم، بدترین گزینه‌ها برای آینده بودند. مطمئنا نرم افزار سی آر ام یکی از بهترین ابزارها برای مقابله با تاثیرات شکست برجام و اجرای طرح صیانت و ادامه پیدا کردن رکود تورمی به‌حساب می‌آید.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.