تاثیر نرم افزار  CRM بر کسب و کارهای آنلاین

تاثیر نرم افزار  CRM بر کسب و کارهای آنلاین

نرم افزار CRM یکی از ابزارهای مدرن برای پیش‌برد اهداف سازمانی است. استفاده از نرم افزار  CRM یا همان سیستم مدیریت ارتباط با مشتری ابتدا در کسب و کارهای بزرگ جهان بکار گرفته شد. تاثیرات مثبت فراوانی که این سیستم بر برندهای بزرگ جهان گذاشت، سازمان‌های کوچک‌تر را به نیز تشویق به استفاده از  CRM کرد. چند سالی است که آموزش سی آر ام در کشور ما رواج زیادی پیدا کرده است. چرا که حالا بسیاری از مدیران کسب و کارهای ایرانی به خوبی از اهمیت سی آر ام آگاه هستند.

وظایف سی آر ام گوناگون و متنوع است.  CRM نرم افزار کاربردی و مهمی است که به صاحبان کسب و کارها، کمک می‌کند تا بتوانند با مشتریان خود به صورت علمی و صحیح ارتباط برقرار کرده و در نتیجه، مشتریان خود را حفظ کنند. اما تاثیر نرم افزار CRM بر کسب و کارهای اینترنتی چگونه است؟ اگر شما از طریق وب سایت یا شبکه‌های مجازی به مشتریان خود محصولاتی می‌فروشید و یا خدماتی ارائه می‌کنید، فواید CRM برای شما چیست؟

با سی آر ام سنا همراه باشید تا در این باره اطلاعات مفیدی بدست بیاورید.

CRM چیست و چه کاربردی دارد؟

از قرن‌ها پیش هر کسی که کسب و کاری به راه می‌انداخت، به مرور زمان شناخت نسبی از مشتریان خودش بدست می‌آورد. کم کم متوجه می‌شد چه دسته‌ای از افراد می‌توانند مشتریان بالقوه‌ای برایش باشند. سپس، می‌توانست بر اساس رفتارهای مشتریانش آن‌ها را دسته‌بندی کند. طبیعتا با آن دسته از مشتریانی که بیشتر از او خرید می‌کردند رفتار متفاوتی داشت تا بتواند آن‌ها را حفظ کند.

اما در اقتصاد مدرن، رابطه فروشنده و مشتری تغییر کرده است. اکثر بازارها رقابتی شده‌اند و در هر لحظه، هر مشتری می‌تواند فروشنده‌های مختلفی را برای خرید کالا یا خدمات مورد نظرش پیدا کند. به همین خاطر هم صاحبان کسب و کارها از هر راه سازنده و مطلوبی برای جذب مشتریان جدید و البته، حفظ مشتریان فعلی بهره می‌برند.

نرم افزار CRM مدرن‌ترین راهی است که در سالیان اخیر موجب شده است تا شرکت‌ها و سازمان‌ها میزان سود خود را چندین و چند برابر سازند. رواج این نرم افزار اساسا موجب شده تا فرهنگ مشخصی در سازمان‌ها شکل بگیرد. بنابراین، هرگاه شرکتی تصمیم به استفاده از سی آر ام می‌گیرد، تلاش می‌کند تا فرهنگ  CRM را در شرکت خود نهادینه کند. حالا که به اختصار توضیح دادیم سیستم سی آر ام چیست می‌توانید به سراغ اصل موضوع برویم.

نرم افزار CRM و مشاغل اینترنتی

با ظهور اینترنت در جهان، تمام ابعاد زندگی انسان‌ها تحت تاثیر آن تغییر و تحول پیدا کرد. از جمله این ابعاد، شکل کار کردن و کسب درآمد اعضای جوامع بود که از مزایای اینترنت برای خلق پول و ثروت بهره برد.

در حال حاضر، بخش زیادی از جامعه دیگر به فکر استخدام شدن در یک سازمان دولتی و حقوق گرفتن از یک شرکت نیست. به صورت کلی، شکل تلاش نیروی کار برای پیدا کردن شغل و بدست آوردن پول تغییر کرده است. حالا هر کسی می‌تواند با تاسیس یک سایت یا یک پیج و کانال، کسب و کاری به راه بیندازد که با پیشرفت در کار، با برندهای بزرگ حوزه خودش در رقابت باشد.

اما چرا نرم افزار CRM می‌تواند برای مشاغل و کسب و کارهای آنلاین مهم باشد؟ در حالیکه در مشاغل حضوری و غیراینترنتی، رابطه عینی بین مشتری و فروشنده برقرار است؛ در کارهای اینترنتی عموما رابطه عینی و فیزیکی بین دو طرف ایجاد نمی‌شود. هر کسی که برای راه انداختن یک تجارت آنلاین سرمایه گذاری می‌کند، باید منتظر باشد تا از سرتاسر کشور برایش مشتری بیاید. دیگر اینطوری نیست که یک شرکت تعداد ثابتی مشتری داشته باشد و گاهی یک مشتری جدید هم به لیست مشتری‌هایش افزوده گردد. امکانی که اینترنت برای پیدا کردن مشتریان جدید به صورت شبانه روزی برای کسب و کارها فراهم کرده، شرایط را برای آن‌ها به کلی تغییر داده است.

در نتیجه این تغییرات، در عین حال که مزایایی مانند افزایش پتانسیل جهت فروش و سود بیشتر وجود دارد، مدیریت مشتریان و ارتباط با آن‌ها بسیار سخت‌تر می‌گردد. اگر شما سایتی دارید که در آن لوازم خانگی می‌فروشید، دائما مشتریانی از نقاط دور و نزدیک از شما خرید می‌کنند و حفظ رابطه با آن‌ها و تشویق‌شان برای خرید مجدد کار ساده‌ای نخواهد بود. اینجاست که نرم افزار CRM می‌تواند بعنوان یک ابزار بسیار کاربردی و مفید وارد شود.

مزایای نرم افزار CRM برای کسب و کارهای اینترنتی

در این بخش، ضمن اینکه شما را با وظایف سی آر ام آشنا می‌سازیم، مزایای آن را برای کسب و کارهای آنلاین را هم برمی‌شماریم.

دسته‌بندی مشتریان

یکی از مهم‌ترین وظایف  CRM برای شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک به دسته‌بندی مشتریان است. شما به کمک نرم افزار CRM می‌توانید بر اساس هر ویژگی که مهم می‌دانید، مشتریان خود را دسته بندی کنید. فرض کنید که شما یک پیج فروش لباس دارید. بر اساس آمارها و اطلاعاتی که کسب کرده‌اید، متوجه شده‌اید که این 3 دسته از افراد می‌توانند بیشترین سود را برای شما ایجاد کنند:

  1. خانم‌های بین 20 تا 30 سال
  2. خانم‌های ساکن شهر تهران
  3. خانم‌های شاغل

حالا، سی آر ام ابزارهای فوق‌العاده‌ای را در اختیارتان می‌گذارد تا بتوانید 3 دسته‌بندی بر اساس این 3 ویژگی ایجاد کنید. وقتی که این دسته‌بندی انجام شد، می‌توانید با استفاده از سیاست‌های تشویقی (مثل تخفیف، جایزه و...) مختلفی این سه دسته از مشتریان خود را بیشتر به خرید کردن تشویق کنید.

نرم افزار  CRM : کانتکت سنتر و ابزارهای ارتباطی با مشتری

همانطور که از نام سیستم مدیریت ارتباط با مشتری پیداست، شما از این نرم افزار بهره می‌برید تا بتوانید یک ارتباط منظم، موثر و سازنده با مشتری‌هایتان برقرار نمایید. اول از همه، در این نرم افزار یک کانتکت سنتر در اختیار شما قرار می‌گیرد. در کانتکت سنتر، شما می‌توانید تمام اطلاعات ارتباطی مرتبط با مشتریان خود را به صورت اختصاصی ذخیره و دسته‌بندی کنید.

اگر شما با راه‌اندازی یک سایت در حوزه فروش قطعات خودرو فعالیت می‌کنید، مشتری‌های زیادی از طریق خود سایت، شماره تلفن شرکت، شبکه‌های اجتماعی و... برای خرید به شما مراجعه می‌کنند. هر کدام از این مشتری‌ها، ممکن است بیش از 1 شماره تلفن (موبایل یا ثابت) و همچنین، ایمیل، شبکه اجتماعی و... داشته باشند.

در بخش کانتکت سنتر، شما این اطلاعات را برای هر یک از افراد ذخیره می‌نمایید. ضمن آنکه، اگر تصور  می‌کنید آقای «الف» بیشتر ایمیل خود را چک می‌کنید و یا یکی از شماره‌هایش را در طول روز دائما با خود دارد، این اطلاعات را هم برای او به پروفایلش اضافه می‌کنید.

در ادامه، نرم افزار CRM ابزارهای ارتباطی بسیار موثری را در اختیارتان قرار می‌دهد. شما می‌توانید از طریق این نرم افزار برای هر کدام از دسته‌هایی که مشخص کرده‌اید، به صورت SMS یا E-mail پیام بفرستید یا مستقیما با او تماس بگیرید. افزون بر تمام این مزایا، شما می‌توانید در متن پیامک و ایمیلی که ارسال می‌کنید و یا در بین جملاتی که به صورت تلفنی به او می‌گویید، از اطلاعاتی هم استفاده کنید که در پروفایل وی ثبت کرده‌اید. در این صورت، مشتری متوجه می‌شود که شما تا چه اندازه برای وی ارزش و احترام قائل هستید و این مورد، یک تاثیر روانی بسیار مثبت بر او خواهد گذاشت.

نرم افزار سی آر ام و راه اندازی جشنواره‌ها و کمپین‌های گوناگون

یکی از بزرگ‌ترین مزایای نرم افزار CRM برای کسب و کارهای اینترنتی، در مواقعی قابل مشاهده است که می‌خواهید یک جشنواره یا کمپین برگزار کنید. کسب و کارهای آنلاین همیشه بازه‌های زمانی ویژه سال را از قبل انتخاب می‌کنند و برای برگزاری یک رویداد مناسب در آن بازه زمانی برنامه می‌ریزند. برای مثال، در ایران مشاغل اینترنتی از ایامی مانند: نوروز، شب یلدا، ولنتاین، بلک فرایدی و... بهره می‌برند تا به این بهانه به مشتریان قدیمی یا تازه خود تخفیفات، جوایز و اشانتیون‌هایی بدهند.

اگر شما صاحب یک کسب و کار اینترنتی هستید، به خوبی می‌دانید که مدیریت کردن چنین رویدادهایی به شدت سخت و وقت‌گیر است. ضمن اینکه، اگر در این رویدادها نتوانید به طرز صحیحی فروش‌های خود را مدیریت نمایید و ارتباط‌ صحیحی با مشتریان‌تان برقرار کنید، عملا نتیجه عکس خواهید گرفت. تجربه بسیار تلخ و زیان‌باری خواهد بود که برای یک جشنواره یا کمپین هزینه زیادی بکنید اما در نهایت، بجای سود زیان عایدتان گردد.

اما اگر از نرم افزار CRM برای مدیریت برگزاری چنین رویدادهایی کمک بگیرید، نتیجه از همان ابتدا تضمین شده است. در ادامه، به برخی از مزایای  CRM هنگام برگزاری چنین رویدادهایی اشاره می‌کنیم:

  1. تشویق دسته‌های گوناگون مشتریان‌تان برای شرکت در رویداد مورد نظر بر اساس شناختی که از ویژگی‌های آنان دارید. در نتیجه، موجب کاهش هزینه تبلیغات و افزایش میل آن‌ها برای شرکت خواهد شد.
  2. نرم افزار CRM پایگاه داده بزرگی در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید میزان تخفیف‌ها و جوایزی را که در نظر گرفته‌اید به خوبی مدیریت کنید. با سی آر ام می‌توانید دقیقا مشخص کنید که برای مشتریان قدیمی و مشتریان جدید چه میزان تخفیف درنظر بگیرید. رعایت همین یک نکته، تاثیر شگرفی بر نگاه مشتریان دائمی‌تان نسبت به شما خواهد گذاشت.
  3. می‌توانید مدیریت داده‌های مربوط به میزان فروش و سود را به شکل دقیق انجام دهید. موقع برگزاری رویدادهای این چنینی، به صورت ناگهانی حجم فروش بیشتر می‌شود و برخی از کسب و کارها که آمادگی مدیریت کردن این افزایش ناگهانی را ندارند، دچار خطاهای فراوان می‌شوند. بروز خطاهایی از این دست در مواقعی که شما برای تقویت برند کسب و کارتان و افزایش فروش‌تان تلاش می‌کنید، عملا تاثیری معکوس خواهد داشت.

سایر مزایای نرم افزار CRM برای کسب و کارهای اینترنتی

علاوه بر مواردی که تا اینجا ذکر کردیم، موارد دیگری هم هستند که به صورت خلاصه در این بخش مورد اشاره قرار می‌دهیم.

  • یکپارچه سازی سایت با سی آر ام : این ویژگی، یکی از جذاب‌ترین مزایای سی آر ام برای مشاغل اینترنتی است. شما می‌توانید فروشگاه سایت خود را با CRM یکپارچه نمایید و بدین طریق، بر تمام اطلاعات مرتبط با مشتریان و خریدهای آنان مدیریت داشته باشید.
  • مدیریت پرسنل سازمان: یکی از وظایف دیگر نرم افزار CRM که برخی از افراد اطلاعی از آن ندارند، فراهم آوردن امکان مدیریت پرسنل به روش کاملا علمی و موثر است. شما می‌توانید حقوق و دستمزد، ساعات ورود و خروج، مساعده، مرخصی و... را به صورت دقیق در پایگاه اطلاعاتی سیستم سی آر ام ثبت کنید.
    در مورد کسب و کارهای اینترنتی هم این مساله بسیار مهم و باارزش است. چرا که احتمالا بخشی از کارمندان شما به صورت دورکار مشغول فعالیت هستتند. علاوه بر آن، کسب و کارهای آنلاین برای پیش‌برد اهداف‌شان کارمندان مختلفی را استخدام می‌کنند. بنابراین، برای مدیریت کردن بی نقص پرسنل می‌توانید از نرم افزار CRM استفاده نمایید.
  • مدیریت بودجه: امکان ثبت تمام خریدها و فروش‌های سازمانی، ثبت سفارشات، اطلاعات مرتبط با وام‌ها و...

نتیجه‌گیری

با توجه به تمام نکاتی که در این مقاله آوردیم، مشخص می‌شود که استفاده از نرم افزار CRM برای کسب و کارهای آنلاین تا چه اندازه می‌تواند تاثیرگذار باشد. شما می‌توانید مشتریان خود را به هر شکلی که مناسب بدانید دسته‌بندی کنید. با هر یک از دسته‌ها، به شکل موثری در ارتباط باشید. افزون بر این موارد، مدیریت بی‌نقص رویدادهایی مثل جشنواره‌ها و کمپین‌ها، تسلط داشتن بر اطلاعات مرتبط با پرسنل، کنترل بودجه سازمانی و یکپارچه کردن سی آر ام و فروشگاه سایت، دیگر مزایایی هستند که سامانه مدیریت ارتباط با مشتری در اختیارتان می‌گذارد.

نرم افزار سی آر ام سنا یکی از نرم افزارهای  CRM ایرانی است که توانسته است با ارائه یک شکل بومی شده از  CRM به بسیاری از کسب و کارهای آنلاین ایرانی کمک کند تا به اهداف مورد نظرشان برسند. داشتن ویژگی‌های اختصاصی برای کار در داخل کشور، داشتن محیط کاربری ساده و جذاب، ارائه آپدیت‌ به صورت منظم و مستمر و البته، ارائه خدماتی مثل: مشاوره، طراحی سایت، طراحی اپلیکیشن و... همگی از مزایای CRM سنا هستند. برای آشنایی بیشتر با این نرم افزار، بر روی مقاله «چطور CRM به فروش مجازی کمک میکند؟» کلیک نمایید.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.