راه اندازی کسب و کار موفق با پرسنل اتیستیک و سندرم داون

راه اندازی کسب و کار موفق با پرسنل اتیستیک و سندرم داون

راه‌ اندازی کسب و کار همیشه با چالش‌های گوناگون و متنوعی همراه است. راه اندازی کسب و کار با بودجه کم، راه اندازی کسب و کار در منزل و ... همیشه مسیر دشواری دارند اما وقتی قرار باشد که با پرسنلی متفاوت کسب و کاری تاسیس کنید، شرایط به کلی متفاوت می‌شود.

 

در این مقاله قصد داریم داستان کسب و کاری را تعریف کنیم که در یکی از ایالات متحده آمریکا تاسیس شد و با هدف حمایت از معلولین از آن‌ها کمک گرفت و برای‌شان اشتغال زایی کرد. نکته مهم در موفقیت این کسب و کار، استفاده از ابزار مهمی به نام نرم افزار  CRM بود. با سنا همراه باشید تا این ماجرای جذاب را بررسی کنیم و داستان موفقیت آن‌ها را بخوانیم.

 

 

 

کافی شاپی که با سندروم داون و اتیسم به همه معرفی شد

 

چند سال پیش، در ایالت ویلمینگتون، زن و شوهری یک کافی شاپ تاسیس کردند. این کافی شاپ مانند سایر کافه‌ها بود و از نظر منوهایی که ارائه می‌کردند یا خدماتی که در اختیار مشتریان قرار می‌دادند؛ تفاوتی با بقیه نداشت. اما یک تفاوت بسیار مهم در اصول سازمانی آنجا دیده می‌شد. این تفاوت، استخدام افراد طیف اتیسم و مبتلا به سندروم داون بود. کافه بیتی و بیو (Bitty &Beau )  توسط زوجی تاسیس شد که خودشان سه فرزند متفاوت را بزرگ کرده بودند. دو تا از فرزندان آن‌ها مبتلا به سندروم داون بودند و یکی دیگر هم در طیف اتیسم قرار داشت.

 

نکته‌ای که این پدر و مادر را آزار می‌داد، آمارهای مرتبط با افراد مشابه فرزندان‌ خودشان بود که در دست‌یابی به شغل مناسب‌شان وضعیت نامناسبی داشتند. طبق آمارها، در جوامع توسعه‌یافته که اختلالاتی مانند سندروم داون یا اتیسم به جامعه شناسانده شده‌ و در این حوزه فرهنگ سازی انجام شده است؛ باز هم حدود 80 درصد از افرادی که دچار این اختلالات هستند نمی‌توانند شغل مناسبی پیدا کنند. آن‌ دو نفر بعنوان پدر و مادری که کودکان اتیستیک و مبتلا به سندروم داون داشتند، نگران آینده فرزندان‌شان و افراد مشابه آن‌ها بودند.

 

در نتیجه چنین دغدغه‌ای، آن‌ها تصمیم گرفتند کافه بیتی و بیو را تاسیس کرده و برای استخدام نیرو، فقط از بین افرادی که دارای چنین اختلالاتی هستند پرسنل جذب کنند. راه اندازی کسب و کار با چنین ایده‌ای اگرچه انگیزه فوق‌العاده‌ای به آن‌ها می‌داد اما کاری بسیار دشوار بود.

 

 

 

راه‌اندازی کسب و کارهای خلاقانه و چالش‌های مختلف

 

این کافه از همان ابتدای کار با چالش‌های گوناگونی روبرو شد. اساسا کسانی که تصمیم به راه اندازی کسب و کاری می‌گیرند که با دیگر کسب و کارها متفاوت است؛ باید خودشان را برای چالش‌های جدی‌تر و بیشتری آماده کنند. موسسان کافه بیتی و بیو هم از این مساله به خوبی آگاه بودند. افراد اتیستیک معنای ضمنی حرف‌های دیگران را متوجه نمی‌شوند. اگر یک مشتری به صندوق‌دار کافی شاپ که اتیستیک بود جمله‌ای به شوخی می‌گفت، او متوجه منظور آن جمله نمی‌شد.

 

اتفافاقی از این دست، سوء تفاهم‌هایی را بین پرسنل و مشتریان بوجود می‌آورد که به نفع برندینگ کافی شاپ نبود. ضمنا، کسانی که در طیف اتیسم قرار دارند احساسات پنج‌گانه‌شان بسیار آسیب‌پذیر است. مثلا، اگر نورپردازی داخل کافه به گونه‌ای بود که برای سیستم بینایی آن افراد حساسیت ایجاد می‌کرد، حسابی آزارشان می‌داد. بنابراین، حتی بین پرسنل و مدیریت آنجا نیز چالش‌های مختلف بوجود می‌آمد. پرسنل مبتلا به سندروم داون هم مسائل و مشکلات خاص خودشان را داشتند.

 

گاهی مشتریانی که با این افراد آشنایی نداشتند و نمی‌توانستند با این پرسنل به راحتی ارتباط برقرار کنند، دیگر هیچگاه حاضر نمی‌شدند مجددا به آنجا مراجعه کنند.

 

موسسان این کافی شاپ در نهایت تصمیم گرفتند تا با تمام توان تلاش کنند تا مشتریان را با ویژگی‌های پرسنل‌شان آشنا کنند. البته ناگفته نماند که استخدام چنین افرادی مزیت‌های ویژه‌ای هم برایشان داشت. شهرت و آوازه آن‌ها در کل ایالت و حتی ایالت‌های اطراف نیز پیچید و این بعنوان برندینگ‌شان مطرح شد که؛ "کافی شاپی تاسیس شده که تمام پرسنلش را افرادی با ناتوانی‌های مختلف تشکیل می‌دهند." بنابراین، فروش آن‌ها تا حدودی تضمین شده بود. بسیاری از اوقات، مشتریان فقط برای دیدن پرسنل و تعامل با آن‌ها به این کافی شاپ مراجعه می‌کردند و چیزی را سفارش می‌دادند.

 

با گذشت زمان، همه چیز به نفع اهداف اجتماعی کافی شاپ بیتی و بیو چرخید. اوضاع در حال بهتر شدن بود تا اینکه، ویروس کرونا در کشورهای مختلف جهان یکی پس از دیگری شایع شد.

 

       


   بیشتر بدانید: تاثیر نرم افزار crm بر رابطه کارفرما و پرسنل


 

 

شیوع کرونا، استفاده از نرم افزار  CRM و فرصتی تازه

شیوع کرونا در ایالات متحده آمریکا بسیار شدید بود و بسیاری از کسب و کارها را تعطیل کرد. اما با گذشت زمان، بسیاری از مشاغل در جهان به سمت دورکار کردن پرسنل‌شان پیش رفتند.

 

دورکاری شدن فعالیت‌ها، در ابتدا برای مدیران بیتی و بیوتی تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسید. آن‌ها پس از راه اندازی کسب و کار خودشان با انواع مشکلات دست و پنجه نرم کرده بودند و حالا این ویروس نوپدید آمده بود تا نظم موجود جهان را تغییر دهد. در چنین شرایطی واقعا نمی‌دانستند چه قرار است بر سر کسب و کارشان بیاید.

 

اما آن‌ها بعد از 2 ماه تعطیلی، تصمیم گرفتند که راه‌حلی پیدا کنند و به مسیرشان ادامه دهند. نهایتا، تصمیم‌شان بر این شد که محصولات را به صورت آنلاین بفروشند. مشتریان این کافی شاپ می‌توانستند هر محصولی را بصورت اینترنتی سفارش داده و درب منزل یا هر جای دیگری که مایل بودند دریافت کنند.

 

انجام دادن چنین کاری، به یک زیرساخت فنی و ارتباطی مناسب نیاز داشت. فکر استفاده از نرم افزار CRM برای کافی شاپ‌شان تا حالا به ذهن بیتی و بیوتی نرسیده بود. اما آن‌ها در شرایطی بحرانی قرار داشتند و باید برای رسیدن به اهداف‌ خود هر ابزار مناسبی را بکار می‌گرفتند.

 

استفاده از نرم افزار  سی آر ام به آن‌ها کمک کرد تا بتوانند به خوبی و با سرعت بالایی پاسخ‌گوی نیازهای مشتریان‌ باشند. تمامی سفارشات، سریعا توسط پرسنل پیگیری می‌شد. فرایند پشتیبانی، ارائه توضیحات، فروش، صدور فاکتور، دریافت آدرس، پیگیری تحویل محصول، خدمات پس از فروش و... همگی به خوبی توسط CRM انجام می‌شد.

 

 

ضمن اینکه، سی آر ام قابلیت یکپارچه سازی با ابزارهای مهم کسب و کار نظیر نرم افزار فروش و نرم افزار باشگاه مشتریان را هم داشت. هر کسب و کاری با بهره بردن از این ابزارهای فوق‌العاده موثر و کاربردی می‌تواند به رشد بالایی دست پیدا کند.

 

بنابراین، در چنین شرایطی نه تنها کسب و کار آن‌ها تضعیف نشد بلکه؛ توانست با قدرت بیشتری به کارش ادامه دهد. حالا پرسنل آنجا می‌توانستند با راحتی بیشتری کارشان را انجام دهند و هنوز هم برند این کافی شاپ در بین مشتریان محبوب بود.

 

در دوران شیوع کرونا، شرکت‌ها، سازمان‌ها و حتی خرده فروشی‌ها از دورکاری پرسنل‌شان استقبال می‌کردند و در این شرایط، نرم افزار  CRM بسیار بیشتر از گذشته محبوبیت پیدا کرد

 

. حتی در کشور خودمان هم، بسیاری از کسب و کارها برای اینکه بتوانند در شرایط دورکاری پرسنل خود را به خوبی مدیریت کنند و همچنین، کارمندان بتوانند به راحتی با مشتریان در ارتباط باشند به سمت استفاده از نرم افزارهای  CRM ایرانی روی آوردند.

 


بیشتر بدانید: بهترین نرم افزار  CRM برای شرکت‌هایی که پرسنل دورکار دارند


 

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.