تاثیر نرم افزار  CRM بر روی رابطه کارفرما و پرسنل

تاثیر نرم افزار  CRM بر روی رابطه کارفرما و پرسنل

استفاده از نرم افزار  CRMهمانقدر که می‌تواند ارتباط شرکت‌ها و سازمان‌ها را با مشتریان‌شان بهبود بخشد، بر روابط کارفرما و پرسنل نیز تاثیر بسیار زیادی دارد. رابطه این دو در شرکت‌های بزرگ، در کسب و کارهای محلی و در استارت آپ‌ها دارای مختصات خاصی است و در نتیجه، در هر رده‌ای بین کارفرما و پرسنل ارتباط خاصی حکم‌فرماست.

 

اما در عین حال، یک سری مسائل هستند که در هر شرایطی و در هر رده‌ای ثابت و بدون تغییر محسوب می‌شوند. برای مثال، این قاعده که کارفرما از پرسنلش انتظار دارد با کیفیت قابل قبولی کار کنند؛ در هر کاری و در هر گوشه دنیا ثابت است.

 

یا مثلا، هر کسی که بعنوان پرسنل در سازمانی مشغول کار است حتما از رئیس آن سازمان انتظار احترام و تکریم دارد و از آن گذشته، این انتظار را هم دارد که متوجه ارزش‌هایی که او در سازمان ایجاد می‌کند باشد.

         


بیشتر بدانید: استفاده از نرم افزار  CRM برای بهبود کیفیت و بهره‌وری


 

همه این‌ها نشان می‌دهند این رابطه چقدر حساس و مهم است. اگر در سازمانی مدیرانش تصور کنند که می‌توانند بدون هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری مادی و معنوی از پرسنل بیشترین بهره‌وری را بگیرند؛ پرسنل رفته رفته دچار افت کیفیت می‌شوند و بعد از مدتی سود سازمان با کاهش مواجه می‌گردد.

 

یا از سمت دیگر، اگر پرسنل نتوانند بیشترین ارزش را در سازمانی که برایش کار می‌کنند ایجاد کنند، کارفرما هیچ انگیزه‌ای برای تشویق آن‌ها به کار بیشتر نخواهد داشت.

 

پس با موضوع بسیار مهمی سر و کار داریم. قصد داریم در این مقاله، ضمن بررسی این رابطه به پتانسیل‌های یک نرم افزار  CRM خوب نیز اشاره کنیم برای اینکه روابط مدیر و کارمند را بهبود بخشد.

 

با سنا همراه باشید.

 

کرونا، دورکاری و نرم افزار  CRM

 

کرونا با تمام آسیب‌هایی که به جوامع مختلف وارد کرد اما؛ نتایج خوبی را نیز در برخی از حوزه‌ها با خودش به همراه داشت. بسیاری از خرده فرهنگ‌ها را تغییر داد، کسب و کارهایی را متحول کرد و شغل‌های جدیدتری بوجود آورد و یکی دیگر از آن مزایا را هم می‌توان رواج بیشتر دورکاری دانست.

         


بیشتر بدانید: بهترین نرم افزار CRM برای شرکت‌هایی که پرسنل دورکار دارند


 

شاید تا قبل از شیوع کرونا کم‌تر شرکتی حاضر می‌شد این ریسک را انجام دهد که بخشی از کارمندانش را بصورت دورکار در کنار خود داشته باشد. در حالیکه چنین اتفاقی هم باعث کاهش هزینه‌های خود شرکت می‌شد و هم از جهت صرفه‌جویی در زمان و انرژی به نفع خود پرسنل می‌بود. اما در نهایت این اتفاق افتاد و حالا مشاهده می‌کنیم که خیلی از کشورها در داخل و خارج از کشور با این تغییر کنار آمده‌اند.

 

اما در مساله دورکاری چالش‌های مختلف وجود دارد. شاید بتوان یکی از مهم‌ترین چالش‌ها را مساله ارتباط پرسنل با شرکت و ارتباط پرسنل با مشتریان دانست.

 

این دو نکته اتفاقا یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران کسب و کارها به حساب می‌آیند. در شرایط دورکاری آن‌ها می‌توانند به کمک نرم افزار  CRM با کارمندان دورکار خودشان به خوبی در ارتباط باشند، پروژه‌هایی را که بر عهده آن‌ها گذاشته‌اند به خوبی مدیریت کنند و از عملکرد و میزان بهره‌وری آن دسته از پرسنل بخوبی آگاه باشند.

 

ضمن اینکه، نرم افزار  CRM این امکان را فراهم می‌آورد تا پرسنل به راحتی با مشتریان ارتباط برقرار کنند. خصوصا کارمندانی که در بخش‌هایی مانند: فروش، پشتیبانی و حتی تبلیغات فعالیت می‌کنند به‌واسطه دسترسی به سی آر ام خواهند توانست ارتباط کامل و بدون مشکلی را با مشتریان‌شان برقرار سازند.

 

نتیجه چنین امکاناتی این خواهد شد که هم پرسنل انعطاف بیشتری در انجام کار خواهند داشت و هم رضایت مدیران از آن‌ها در سطح بالایی باقی می‌ماند. در حالیکه اگر شرکتی فاقد سی آر ام باشد، مطمئنا در دوران دورکاری بین مدیریت و کارمندان دورکار بیشترین چالش‌ها بوجود خواهد آمد.

 

نرم افزار  CRM و فضای ابری

 

سی آر ام تاریخچه جذابی دارد. در دوران انقلاب دیجیتال، این نرم افزار از ذخیره اطلاعات بر روی سرورهای بزرگ بهره‌مند شد و امکانات بسیار زیادی را هم متعاقبا در اختیار کاربرانش قرار داد. حالا هم که سال‌هاست فضاهای ابری (Cloud) در اختیار کاربران اینترنت قرار گرفته است، سی آر ام نیز به کمک همین فضای ابری قابلیت‌هایش را گسترش داده است.

 

اما این مساله چه ارتباطی بر روی رابطه مدیر و کارمند می‌گذارد؟ کارمندان بسته به شغلی که دارند، یا ممکن است تمام وقت در اتاق‌شان باشند و یا شاید لازم باشد که به ماموریت‌های مختلف در سطح شهر و یا حتی به شهرهای دیگر و کشورهای خارجی بروند. امکان اتصال به فضای ابری و دسترسی پیدا کردن به اطلاعات نرم افزار  CRM شرکت، این اجازه را به آن‌ها می‌دهد تا در هر لحظه پروژه‌شان را بهتر پیش ببرند، سرویس‌دهی مناسبی به مشتریان داشته باشند و گزارش عملکرد کامل‌تری را در اختیار مدیریت قرار دهند. چنین شرایطی، بیش از هر چیزی موجب هماهنگی بیشتر بین کارمند و مدیر می‌گردد.

 

نرم افزار  CRM و کنترل عملکرد پرسنل

 

یکی از تصورات نادرست درباره سی آر ام، این است که  CRM فقط به مشتریان مربوط می‌شود. اما چنین تصوری به کلی صحیح نیست چرا که، نرم افزارهای  CRM ابزارهای گوناگونی هم برای مدیریت کارمندان در اختیار مدیران کسب و کارها قرار می‌دهند.

 

مدیران می‌توانند به کمک سی آر ام این موارد را کنترل کنند:

 

  1. ساعات ورود و خروج کارمندان در طول هفته، ماه، سال
  2. میزان KPI هر کارمند در سال و کیفیت کار او در انجام پروژه‌های مختلف
  3. میزان رضایت مشتریان از کارمندان بخش فروش یا پشتیبانی (بر اساس امتیازاتی که داده‌اند)
  4. دسترسی به اطلاعات مختلف کارمند (مهارت‌ها، علایق، روز تولد و...) و انجام کارهای مختلف به قصد تشویق کارمندان. مانند ارسال پیام تبریک تولد یا شرکت دادن او در دوره مهارتی جذاب و...
  5. هماهنگ ساختن نرم افزار  CRM با اتوماسیون اداره و دسترسی به نامه‌های اداری پرسنل، نتایج و صورت جلسه‌های جلسات و دیگر اطلاعات
  6. هماهنگ ساختن سی آر ام با نرم افزارهای حسابداری شرکت و امکان نظارت بر مسائل مالی مرتبط با هر کارمند

 

تمامی این موارد، و همچنین نکاتی فراتر از این‌ها، موجب خواهند شد تا پرسنل احساس کنند مدیر، کار آن‌ها و عملکردشان را بسیار جدی گرفته و برای خدمتی که به شرکت می‌کنند کاملا ارزش قائل است. افزون بر این، مدیریت می‌تواند آن‌ها را به روش‌های گوناگون تشویق به رشد و افزایش بهره‌وری کرده و اگر مشکل خاصی هم دارند که مانع رشدشان شده، آن را متوجه شده و در راستای رفع آن مشکل برآید.

 

ضمن اینکه، وقتی پرسنل کار خود را به نحو احسن انجام می‌دهند و مدیر کسب و کار نیز دائما از این مساله مطلع است، روز به روز ارتباط میان مدیر و پرسنل بهتر شده و تقویت می‌گردد.

 

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.