نرم افزار CRM چیست؟
پیشنهاد ما

نرم افزار CRM چیست؟

نرم افزار CRM که مخفف Customer Relationship Management است، یک نوع تکنولوژی است که به منظور مدیریت تمامی روابط و تعاملات شما با مشتریان طراحی شده است. هدف این نرم افزار مشخص است: بهبود روابط کاری شما. سیستم های CRM اساسا به عنوان یک ابزار کاربردی برای بخش مدیریت شرکت ها و کسب و کار ها طراحی می شوند، و به آنها کمک می کنند تا ارتباط خود با مشتریان را حفظ کنند، روند های کاری خود را آسان تر کرده و میزان سودآوری خود را بهبود ببخشند.

هنگامی که افراد درباره CRM صحبت می کنند، معمولا منظور آنها یک سیستم است. یعنی ابزاری که در خصوص مدیریت مخاطبان و تماس ها، مدیریت فروش، افزایش بهره وری و بسیاری از منافع دیگر فعالیت می کند.

این سیستم به شما کمک می کند تا تمرکز خود را بر روی ارتباطات سازمان خود با دیگر افراد، نظیر مشتریان، کاربران و مصرف کنندگان خدمات، همکاران و تولید کنندگان خود تا زمانی که با آنها همکاری دارید قرار دهید، و همچنین با استفاده از آن شروع به پیدا کردن مشتریان جدید، و تهیه و ارائه خدمات و پشتیبانی از آنها نیز بکنید.

CRM برای چه کسی است؟

نرم افزار CRM می تواند به تمامی افراد نظیر کارکنان بخش فروش، بخش خدمات مشتریان، توسعه ی کسب و کار، بخش استخدام، بازاریابی و هر شخص دیگری در بخش های مختلف کسب و کار ها، یک راه بهتر برای مدیریت تعاملات و روابط خود که منجر به موفقیت می شود بدهد.

این ابزار به شما این امکان را می دهد تا اطلاعات مشتریان خود را ثبت کنید، فرصت های فروش را شناسایی کنید، مشکلات خدماتی خود را ثبت کنید، کمپین های بازاریابی خود را مدیریت کرده، و تمامی این کار ها را در یک مکان مشخص و متمرکز انجام دهید. همچنین شما می توانید تمامی اطلاعات مربوط به ارتباطات برقرار شده با مشتریان را برای تمامی افرادی که ممکن است به آن نیاز داشته باشند نمایش داده و در اختیار آنها قرار دهید.

اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، می توان گفت دو نوع کسب و کار هستند که از این نرم افزار بیشترین استفاده را می برند:

  1. کسب و کار های B2B -  این کسب و کار ها معمولا باید قرارداد ها، روند پیشرفت کار ها و امور مربوط به مشتریان  خود را در قرارداد های بلند مدتی که میبندند پیگیری کنند ( به عنوان مثال می توان به شرکت های نرم افزاری اشاره نمود).
  2. کسب و کار های B2C این کسب و کار ها نیز از آنجایی که دائما لازم است تا با مشتریان خود در ارتباط باشند، لازم است تا اطلاعات مشتریان خود را به صورت دقیق بررسی نمایند، آنها را ثبت کنند، و دائما ارتباط خود با مشتریان را بهبود ببخشند.

آیا CRM برای کسب و کار من مفید است؟

بسیاری از کمپانی ها و کسب و کار های دیگر نیز وجود دارند که در دو دسته ی بالا قرار نمی گیرند، اما همچنان از نرم افزار CRM استفاده می کنند و از مزایای آن بهره مند می شوند. یکی از راه هایی که می توان با استفاده از آن به این امر پی برد که این ابزار برای شما مفید است یا خیر، این است که به چالش هایی که این نرم افزار آنها را برطرف می کند فکر کنید:

  • آیا به یک لیست متمرکز از اطلاعات خود که با استفاده از آن بتوانید قرارداد ها و اطلاعات مشتریان خود را ثبت کنید نیاز دارید؟ آیا این اطلاعات در مکان های مختلف و نامنظم قرار گرفته اند؟
  • آیا مشتریان شما معمولا با افراد مختلفی از تیم شما ارتباط برقرار می کنند؟ افراد تیم شما چطور از جزئیات مکالمات همکاران خود با آنها مطلع می شوند؟ آیا برای به دست آوردن اطلاعات بار دیگر سوال های تکراری می پرسند؟
  • به راهی نیاز دارید تا میزان کیفیت عملکرد تیم فروش خود را بهتر بررسی کنید؟ آیا تیم شما یک استراتژی مشخص برای انجام امور خود دارد؟

اگر پاسخ شما به یک یا چند مورد از پرسش های بالا مثبت است، به احتمال زیاد شرکت شما، و همچنین بخش مدیریت کسب و کار شما می تواند از مزیت های یک نرم افزار CRM استفاده ی کافی را ببرد.

نرم افزار CRM برای کسب و کار من

چه زمانی وقت استفاده از CRM است؟

اگر به این نتیجه رسیده اید که یک سیستم CRM می تواند آینده ی شرکت شما باشد، پرسش منطقی بعدی این است که بدانید چه زمانی وقت استفاده از آن می رسد. بسیاری از شرکت ها کار خود را در مقیاس کوچک آغاز می کنند، قرارداد ها و مدارک خود را در ابزار های مختلف مانند ایمیل ها نگه می دارند، و لیست مشتریان خود را بر روی کاغذ ها و فرم های مختلف یادداشت می کنند. این روند اگر چه می تواند تا مدتی کارساز عمل کند، اما پس از یک زمان مشخص اوضاع شروع به بهم ریختن می کند. برخی از شرایطی که نشان دهنده ی زمان استفاده از CRM است شامل موارد زیر می باشند:

  • مدیریت دیتا و اطلاعات با استفاده از ابزار هایی نظیر قلم و کاغذ سخت شده است، چرا که حجم این اطلاعات بسیار بالا رفته اند.
  • جا به جایی میان مکان های مختلفی که اطلاعات شما در آنها قرار دارند کار وقت گیری شده است و سرعت عمل تیم شما را کاهش می دهد (مانند وارد شدن به ایمیل ها، وارد شدن به نرم افزار های فروش، ابزار های حسابداری برای تعیین میزان سود از هر فروش).
  • یکی از کارمندان شما همکاری خود را قطع می کند که باعث از دست رفتن دیتا و اطلاعات می شود (به عنوان مثال مسئول فروش شما همکاری خود را قطع می کند، و تمامی قرارداد های او به صورت پراکنده باقی خواهد ماند).

زمان استفاده از نرم افزار CRM

در واقع پاسخ سوال اینکه چه زمانی از نرم افزار CRM استفاده کنیم برای اکثر کسب و کار ها بسیار ساده است. اگر چه شما می توانید برای مدتی از روش های سنتی استفاده کنید، اما به کار گیری سریع تر این سیستم، یعنی زمانی که هنوز بخش زیادی از اطلاعات خود را وارد کاغذ نکرده اید می تواند انتخاب هوشمندانه تری باشد.

خوب به انتهای حرف رسیدیم. تیم سنا امیدوار است در پیشرفت کسب و کار خود موفق باشید، و همچنین توانسته باشید از این مقاله استفاده ی کافی را ببرید. از اینکه تا انتها با ما همراه بودید از شما متشکریم.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.