مقایسه ی CRM و CMS: کدام یک بهتر است؟
پیشنهاد ما

مقایسه ی CRM و CMS: کدام یک بهتر است؟

CRM با CMS چه فرقی می کند؟

CRM چه فرقی با CMS می کند؟ شباهت های اسمی این دو سیستم باعث شده تا بسیاری از افراد گمان کنند که این دو سیستم یکی هستند. اما ما در اینجا می خواهیم به مقایسه CRM و CMS بپردازیم و به شما بگوییم که در اصل، این دو سیستم کاری چه فرقی با یکدیگر می کنند.

CRM یا Customer Relationship Management (یعنی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری) و CMS که مخفف Content Management System (که به معنای سیستم مدیریت محتواست)، دو هدف مختلف را در دنیای سیستم های کاری دنبال می کنند: کار CRM این است که مدیریت مشتریان و مصرف کنندگان را بر عهده بگیرد، و CMS در مدیریت کردن وب سایت کسب و کارتان به شما کمک می کند. خیلی فرق می کند، مگر نه؟!

بیش تر کسب و کار ها، مخصوصا آنهایی که به یک پورتال آنلاین برای فروش محصولات یا خدمات نیاز دارند، کار خود را با استفاده از یک CMS شروع می کنند. اگر برای کسب و کارتان یک وب سایت دارید، همین حالا هم درحال استفاده از یک CMS هستید (برای مثال WordPress).

نرم افزار CRM بعدا به شما کمک می کند؛ یعنی زمانی که پایگاه مشتریان خود را تشکیل داده اید، و لازم است که قیف فروش خود و ارتباطات تیم های مختلف با مشتریان را مدیریت کنید. این نرم افزار می تواند تا حد زیادی برای کسب و کار های B2B یا Business to Business که نیاز دارند اطلاعات زیادی از مشتریان خود، و قرارداد های زیادی را مدیریت کنند مفید واقع شود.

اگر به این فکر می کنید که کسب و کار نوپای شما به CRM نیاز دارد یا CMS، باید بگویم که احتمال به هر دو آن نیاز خواهد داشت، اما اینکه چه زمانی به هر دو آنها نیاز پیدا می کند به شما بستگی دارد.

شما از ابتدای کار خود به یک CMS نیاز پیدا می کنید تا بتوانید کسب و کار خود را راه اندازی کرده و پیش ببرید؛ اما تا زمانی که آمادگی ساخت پایگاه مشتریان خود را نداشته باشید، نیاز شما به استفاده از این سیستم کمتر خواهد بود؛ مگر اینکه قصد استفاده از ویژگی های دیگر این سیستم قدرتمند را داشته باشید.

مقایسه CRM و CMS

سیستم CMS چیست؟

از آنجایی که احتمالا CMS اولین ابزاری است که از آن استفاده خواهید کرد، بگذارید اول همه به این سیستم بپردازیم. CMS یا سیستم مدیریت محتوا، سامانه ای است که با استفاده از آن می توانید تمامی محتوایی که بر روی وب سایت خود قرار می دهید را مدیریت کنید.

سیستم CMS چیست

به لحاظ تئوری، اگر قصد دارید یک کسب و کار آنلاین راه اندازی کنید، CMS محور اصلی و مرکزی آن خواهد بود. می توانید به این سیستم به عنوان یک فضای فیزیکی که کسب و کارتان را در آن راه اندازی می کنید نگاه کنید. بهتر است مطمئن شوید که این سامانه به راحتی قابل دسترس شماست، ظاهر مناسبی دارد، کار با آن آسان است، و تمام آنچه نیاز دارید را در خود جای داده است.  

همچنین اگر نمی خواهید کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنید، اما مایل هستید که در فضای اینترنت حضور داشته باشید و محصولات خود را به نمایش بگذارید، خدمات خود را بهبود ببخشید، و یا برای کارتان یک وبلاگ راه اندازی کنید، باز هم به یک CMS نیاز خواهید داشت.

ویژگی های اصلی CMS

حال که می دانیم CMS چیست، بیایید نگاهی به ویژگی های اصلی این سیستم داشته باشیم و ببینیم که چه انتظاراتی را می توان از آن داشت:

  • اسم دامنه شخصی: نام دامنه ی خود را با توجه به نام کسب و کار خود انتخاب کنید.
  • میزبانی وب: تمامی دیتا و اطلاعات خود را یا در CMS و یا با استفاده از ادغام سیستم خود با پلتفرم های میزبانی وب ذخیره کنید.
  • ویرایشگر سایت: با استفاده از این قابلیت می توانید چیدمان وب سایت خود را یا با استفاده از کد نویسی، و یا با استفاده از چند کلیک ساده تغییر دهید.
  • فروشگاه آنلاین: کاتالوگی از محصولات خود را آماده کرده و وب سایت خود را با یک درگاه پرداخت همگام سازی کنید تا مشتریان شما بتوانند به صورت آنلاین محصولات شما را خریداری کنند.

یکی از نکات کلیدی که باید پیش از خرید یک سرویس CMS به آن توجه داشته باشید این است که وب سایت شما با دستگاه های موبایل سازگاری داشته باشید ( به اصطلاح mobile-friendly باشد). قالب های آماده ای که برای وب سایت ها وجود دارد معمولا از این قابلیت پشتیبانی می کنند.

اهمیت این قضیه آنجایی است که موتور جست و جوی Google، هنگام رتبه دهی به وب سایت های مختلف، حساسیت بالایی به این سازگاری دارد. لذا حتما در این مسئله دقت کافی را داشته باشید چرا که قطعا دوست ندارید ترافیک وب سایت خود را از دست بدهید.

سیستم CRM چیست؟

این نرم افزار اساسا ماهیت و کارایی متفاوتی دارد. سیستم های CRM اطلاعات مربوط به مشتریان را ساماندهی و مدیریت می کنند، و همچنین یکی از مهم ترین ابزار هایی هستند که تیم های بازاریابی و فروش، برای اطمینان از اینکه روند فروش خود را به بهترین نحو پیش می رود، و ارتباطات مفید و کارسازی با مشتریان برقرار می کنند، می توانند از آن استفاده کنند.

نرم افزار CRM چیست

بر اساس نظرسنجی ها و تحقیقاتی که در زمینه این نرم افزار به عمل آمده است، 92 درصد از کسب و کار های کوچک یا درحال حاضر از این سیستم استفاده می کنند، و یا قصد دارند تا در یک یا دو سال آینده از آن استفاده کنند.

به احتمال زیاد شما نیز در آینده به این سیستم استفاده می کنید، اما اینکه چه زمانی به آن نیاز پیدا می کنید، از کسب و کاری به کسب و کار دیگر متفاوت است. اساسا زمان مناسب برای استفاده از این نرم افزار بسته به این دارد که چه زمانی پایگاه یا بستر مشتریان شما ساخته شود. به طور کلی هر چه تعداد مشتریان شما افزایش پیدا کند، حجم اطلاعات نیز بیش تر می شود، و نیاز شما نیز به این سیستم برای مدیریت این اطلاعات بیش تر خواهد بود.

ویژگی های اصلی CRM

بیایید نگاهی به انتظاراتی که می توان از یک نرم افزار CRM داشت بی اندازیم و ببینیم که این سیستم چه مزایایی می تواند برای ما داشته باشد.

  • مدیریت ارتباطات: اطلاعات مشتریان خود نظیر ایمیل، شماره تلفن، و حساب های مجازی آنها را ذخیره کنید.
  • بررسی ارتباطات: با استفاده از این قابلیت می توانید تمامی جزئیات ارتباطات برقرار شده با مشتریان خود، نظیر تماس های تلفن، ایمیل ها، درخواست های پشتیبانی و سابقه ی خرید آنها را ذخیره کنید.
  • مدیریت ایمیل: نرم افزار CRM خود را با ایمیلتان ادغام کرده و اطلاعات مهم آن را مستقیما وارد سیستم کنید. شما همچنین می توانید با استفاده از سیستم خود کمپین های ایمیلی راه اندازی کنید.
  • مدیریت قیف فروش: روند فروش خود را در هر مرحله ای مدیریت کنید، وظایف تیم های مختلف یا افراد تیم خود را تعیین کنید، و روند کاری تیم های مختلف را بررسی کنید.

این موارد تنها بخشی از ویژگی های این سیستم است، و می توان گفت هر نرم افزار CRM نسبتا قدرتمندی این ویژگی ها را در خود جای داده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ویژگی ها و مزیت هایی که این سامانه می تواند برای شما و کسب و کارتان داشته باشد، می توانید به مقاله ی «مزایای نرم افزار CRM» مراجعه فرمایید.

از شما دوستان عزیز بابت همراهی و اینکه زمان خود را در اختیار ما قرار داده اید متشکریم، و امیدواریم توانسته باشیم در انتخاب نوع سیستم مورد نیاز شما، و تفاوتی که میان سامانه های CRM و CMS وجود دارد به شما کمک کرده باشیم.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.