مدیریت نقطه عطف پروژه

مدیریت نقطه عطف پروژه

مدیریت نقطه عطف پروژه یک مفهوم مهم و اساسی در کسب و کارهای گوناگون است. همانطور که مدیریت پروژه دارای اصول مهم و کاربردی ویژه‌ای است که بنگاه‌های تجاری سعی دارند با اعمال آن اصول به بهترین شکل پروژه‌های‌شان را به طرزی عالی به سرانجام برسانند، مدیریت نقطه عطف پروژه هم دارای اهمیت خاصی است که قصد داریم در این مقاله اشاره‌ای به آن بکنیم.

هر کسب و کار پویا و فعالی که امروزه در بازار مشغول به کار است، دارای پروژه‌های مختلف با سایزها، اندازه‌ها و انواع گوناگونی است. به طور کلی، هر پروژه‌ای دارای نقاط عطف به خصوصی است که به آن‌ها فاز یا نقطه عطف پروژه می گویند و مدیریت نقطه عطف پروژه نیز دارای اهمیت خاص خودش است. این مساله، موضوع اصلی مقاله‌ای است که اکنون درحال مطالعه‌اش هستید.

 

          بیشتر بدانید: استفاده از نرم افزار  CRM برای بهبود کیفیت و بهره‌وری

 

نقطه عطف پروژه چیست

نقطه عطف یا فازهای پروژه اساسا زمان‌های مشخص و مهمی هستند که در آن‌ها هر مرحله از پروژه شروع و یا در آنجا به پایان می‌رسد.

این نقاط یا فازها تا حد زیادی به مدیریت سازمان، و طرحی که او برای یک مدیریت نقطه عطف پروژه می‌ریزد، دارد. علاوه‌بر مدیریت سازمان، نوع کسب و کار، کارکنان و پرسنل و همچنین نوع پروژه نیز در آن دخیل است. به عنوان مثال، فرض می‌کنیم که یک شرکت برنامه نویسی پروژه‌ای مبنی بر طراحی یک نرم افزار را از سوی یک شرکت پذیرفته است.

طراحی این نرم افزار و همچنین مشخص کردن نقطه عطف پروژه تا حد زیادی بستگی به مدیر شرکت و همچنین کارفرما یا شرکتی که درخواست طراحی نرم افزار کرده است دارد. در ادامه نقاط عطف یا فازهای این پروژه را بررسی می کنیم تا به مدیریت نقطه عطف پروژه برسیم.

نقاط عطف یا فاز های پروژه

مثالی که تعریف شد فازهای مختلفی را شامل می‌شود. طراحی نقشه کار و همچنین پیاده‌سازی آن وظیفه اصلی مدیریت نقطه عطف پروژه است که بتواند به خوبی آن را طراحی کرده و اجرا کند. به طور کلی، چندین نقطه عطف پروژه وجود دارد که این پروژه آن‌ها را در بر می‌گیرد. این نقاط یا فازها شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. صحبت‌های اولیه، اطلاع از طرح مورد نظر و بستن قرارداد
  2. طراحی نرم افزار و ایجاد concept اولیه
  3. برنامه نویسی و develop کردن برنامه توسط برنامه نویسان
  4. بررسی نرم افزار و رفع هرگونه خطا یا باگ (bug)
  5. راه‌اندازی و ارائه نرم افزار

مواردی که اشاره شد فاز های مختلف راه‌اندازی، پیاده‌سازی و پایان یک پروژه هستند. این موارد نکات مهمی‌اند که دانستن آن‌ها برای به اتمام رساندن یک پروژه توسط مدیریت نقطه عطف پروژه ضروری است.

 

ثبت نقطه عطف پروژه، توسط مدیریت نقطه عطف پروژه

از آنجایی که نقطه عطف پروژه مسئله بسیار مهمی در یک کسب و کار است و هدف یک نرم افزار مدیریت کسب و کار این است که بتواند با استفاده از خدمات CRM راه پیشرفت یک کسب و کار را هموارتر کند، یکی از امکاناتی که متخصصان سنا در نرم افزار سی آر ام سنا به وجود آورده اند ثبت نقاط عطف یا فازهای یک پروژه است.

هنگامی که مدیر پروژه طرح یک پروژه را در نرم افزار وارد می‌کند، با استفاده از ثبت و پیاده‌سازی نکات مربوط به نقاط عطف می‌تواند طرح دقیق‌تری از پروژه خود داشته باشد تا در نهایت بتواند گزارش دقیق‌تری از کار خود ارائه کند.

 

زمان شروع و پایان نقاط عطف پروژه در مدیریت

به پایان رساندن یک پروژه به طور مستقیم به نقاط عطف آن پروژه بستگی دارد. در حقیقت، این نقاط عطف و فازهای پروژه هستند که زمان شروع و پایان واقعی یک پروژه را تغییر می دهند. بنابراین، می‌توان گفت که این نقاط نیز دارای زمان شروع و پایان واقعی هستند. این زمان‌ها دارای اهمیت بوده و در کنار موارد دیگری که در نرم افزار CRM ثبت می شوند جای می‌گیرند.

تمامی این کارها برای در دست داشتن یک گزارش کامل از روند کاری شرکت و همچنین به وجود آوردن نوعی نظم و یکپارچگی در سیستم هستند که به‌عنوان مدیریت نقطه عطف پروژه از آن یاد می‌‌کنیم.

اما نرم افزار  CRM سنا چه نقشی می‌تواند برای مدیریت نقطه عطف پروژه به بهترین شکل داشته باشد؟ نرم افزار  CRM سنا یک نرم افزار سی آر ام بومی و پیشرفته است که به مدیران کسب و کارهای ایرانی کمک می‌کند بتوانند بر روی جزئی‌ترین مسائل سازمانی‌شان کنترل و تسلط داشته باشند.

 

          بیشتر بدانید: نرم افزار  CRM سنا بهترین ابزار برای ادامه دادن پرقدرت‌تر یا شروعی دوباره

 

سنا بهترین ابزارها، امکانات و قابلیت‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد تا به موازات کاهش هزینه‌های پروژه، سود و درآمد ناشی از انجام آن پروژه را افزایش دهید. پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی بیشتر با نرم افزار سی آر ام سنا و مطلع شدن از کاربرد سنا در مدیریت نقطه عطف پروژه مقاله‌ای که در ادامه معرفی شده است را مطالعه کنید.

 

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.