نرم افزار CRM چگونه به تحلیل وضعیت کسب و کار ها کمک می کند؟

نرم افزار CRM چگونه به تحلیل وضعیت کسب و کار ها کمک می کند؟

یکی از امکانات بسیار مهم و ویژه ای که نرم افزار های حرفه ای مثل سی ار ام سنا دارند قابلیت تجزیه و تحلیل است.

تجزیه و تحلیل های CRM به شما و کسب و کارتان بینشی یکپارچه نسبت به خدمات مشتریان و فرصت های فروش ارائه می کند. بخش های مربوط به مدیریت کسب و کار می تواند از این دیتا برای تصمیم گیری بهتر و به حداکثر رساندن ارزش طول عمر مشتری کمک کند.

تجزیه و تحلیل CRM دید شما را نسبت به مشتریانتان، و کیفیت عملکرد تیم های فروش و خدمات مشتریان در بدست آوردن مشتریان گسترش می دهد.  آنالیز هایی که توسط CRM انجام می شود به شما در ارزیابی و اعتبار سنجی اطلاعات مشتریان، تجزیه و تحلیل عادت های مشتریان و بدست آوردن سرنخ ها (lead) کمک می کنند.

این مقاله از سی ار ام سنا مخصوص مدیران کسب و کار ها و بازاریاب هایی نوشته شده است که مایلند درباره تجزیه و تحلیل هایی که سی ار ام انجام می دهد، اطلاعاتی که از این طریق به دست می آورند و اهمیت این اطلاعات بیش تر بدانند نوشته شده است.

اول از همه بیایید بیش تر درباره اینکه تجزیه و تحلیلی که سی ار ام برای ما انجام می دهد چیست و چه کاری انجام می دهد بیش تر بدانیم.

تجزیه و تحلیل CRM چیست؟

آنالیز یا تحلیل سی ار ام شامل اطلاعاتی است که عملکرد تیم های فروش و پشتیبانی مشتریان را به طور کامل مورد ارزیابی قرار می دهد. این قابلیت همچنین اطلاعاتی را درباره خود مشتریان نیز ارائه می کند که شما با استفاده از آنها می توانید تصمیم های بهتر و هوشمندانه تری بگیرید.

خوب حالا که بحث تیم های فروش اومد وسط، بد نیست سری هم به مقاله ی روش های نوین تشویق تیم های فروش بزنید.   

راهکار معقول برای استفاده از این ویژگی و اتوماسیون جمع آوری تمام دیتا و گزارش نویسی ها که اکثر کسب و کار ها نیز از آن استفاده می کنند بکار گرفتن یک نرم افزار CRM است.

مزایای استفاده از تجزیه و تحلیل CRM

مزایای تجزیه و تحلیل با CRM

مزیت اصلی استفاده از این ویژگی این است که می توان از آن برای اطلاعات رسانی و حتی آموزش تیم های پشتیبانی، بازاریابی و فروش استفاده کرد. همچنین مدیران کسب و کار ها می توانند با استفاده از موارد زیر که توسط این ویژگی بدست می آیند روش های خود را بهبود ببخشند:

ارزیابی خدمات مشتریان

تجزیه و تحلیل CRM شما را در جریان آخرین اتفاقات و اخباری که در زمین عملکرد تیم های مختلف رخ داده است قرار می دهد. اگر مدیران بتوانند زمینه هایی پیدا کنند ک بتواند عملکرد تیم های آنها را بهبود ببخشد می توانند راهکار هایی پیدا کنند ک تیم آنها را به سمت جلو هدایت کند.  

اطلاعات دقیق از مشتریان

چه از اطلاعات مشتریان برای بازاریابی های جمعیتی استفاده کنید و چه از بازاریابی ایمیلی، باید مطمئن شوید که افراد مناسبی را به عنوان هدف بازاریابی خود قرار داده اید. تجزیه و تحلیل CRM به شما ابزار مناسب برای اینکار را می دهد.       

تحلیل کامل مشتریان

مشتریان شما در بازه های زمانی مختلف برای شما درآمد ایجاد می کنند؟ هر چند وقت یکبار یک محصول را از شما می خرند، یا خرید های آنها متنوع است؟ CRM پاسخ تمام این سوالات را می دهد، و شما می توانید از آنچه درباره مشتریان یاد می گیرید برای بهبود استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید.

بدست آوردن سرنخ های جدید

قبل از اینکه به این مورد بپردازیم ابتدا یک توضیح درباره سرنخ ها برای دوستانی که نمی دانند سرنخ چیست می دهیم.

اساسا به تمام افرادی که به روش های از کسب و کار های مجازی یا فیزیکی درخواست اطلاعاتی (مانند قیمت، نحوه استفاده، کارایی و ...) درباره محصول یا خدماتی را دارند، و یا به هر نحوی ابراز علاقه به محصولی می کنند سرنخ یا لید (lead) گفته می شود.

این سرنخ ها بعد ها به روش ای دیگر مثل درخواست پیش فاکتور یا گرفتن اطلاعات درباره یک محصول تبدیل به فرصت فروش می شوند.

از امکانات ویژه ی یک نرم افزار CRM این است که می تواند به شما بگوید که کدام یک از روش های بازاریابی شما توانسته است سرنخ ها را بیش تر به خرید کردن از شما نزدیک تر کند.

ارزیابی هایی که باید در CRM انجام شوند

چه نوع ارزیابی هایی باید در CRM بررسی شوند

در کل نرم افزار های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) طیف وسیعی از آمار ها را به شما نشان می دهند. موارد زیر مهم ترین آنها به شمار می آیند:

آمار های پیش از فروش

بخش زیادی از ارتباطات شما با مشتریان پیش از اینکه آنها از شما خرید کنند برقرار می شود. بهش فکر کنید، چقدر احتمالش هست که یک مشتری قبل از اینکه درباره محصول یا برند اطلاعات بگیرد از شما خرید کند؟ به همین دلیل است که بررسی موارد زیر از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند:

  • سرنخ های جدید: تیم فروش شما احتمالا زمان زیادی را صرف تماس گرفتن با مشتریان احتمالی یا همان سرنخ ها صرف می کند. شما باید این ارتباطات و فعالیت ها را بررسی کنید تا ببینید چقدر این فعالیت های تیم فروش به نتیجه می رسد.
  • ارتباطات شخصی: تماس گرفتن و ایمیل زدن به مشتری یک بحث، و به دست آوردن و فروش به مشتری یک بحث دیگر است. اطلاعاتی که باید بررسی کنید این است که این ارتباطات با مشتریان در چه بازه های زمانی برقرار می شوند یا تماس های تلفنی با مشتری چقدر طول می کشند.  
  • ارتباط از طریق وب سایت: برخی از نرم افزار های سی ار ام دارای ابزار هایی برای شناسایی افرادی که وب سایت شرکت، افرادی که در خبرنامه ها یا باشگاه مشتریان ثبت نام کرده اند در اختیار کسب و کار ها قرار می دهد. با داشتن اطلاعات این افراد می توانید سیل جدیدی از اهداف بازاریابی و سرنخ ها داشته باشید.

آمار های پس از فروش

حتی وقتی که یک سرنخ به مشتری تبدیل می شود هم نمی توان صد درصد تضمین کرد که آن یک مشتری باقی بماند و در آینده همچنان از ما خرید کند. ب همین دلیل است که آمار ها و تجزیه و تحلیل هایی که بعد از خرید مشتری انجام می شود بسیار مهم هستند. برخی از مهم ترین این آمار ها شامل موارد زیر می باشند:

  • برطرف کردن مشکلات: مشکلاتی که مشتریان و مصرف کنندگان خدمات و محصولاتتان با آنها مواجه می شوند را برطرف کنید تا رضایت آنها را از خرید خود جلب کنید. این کار باعث می شود آنها در آینده هم تمایل به خرید از شما داشته باشند.
  • الگو های خرید: اگر مشتریان در بازه های زمانی مشخصی مثل هفته یا ماهی یکبار از شما خرید می کنند، سعی کنید در سفارشات آنها به دنبال الگو های تنوع محصول یا یکنواختی محصولاتی که می خرند باشید تا بدانید چقدر احتمالش هست که بتوانید محصولات جدیدی به آنها بفروشید.
  • دسته بندی: بعد از فروش، شما یا می توانید عملکرد یک یا همه ی مشتریان خود را بررسی کنید. با استفاده از اطلاعاتی مانند تاریخچه خرید یا میزان خرید مشتریان می توانید مشتریان را بر اساس سودی که به شما می رسانند دسته بندی کنید.
  • مدیریت کلی پروژه: وقتی یک عملیات فروش به پایان می رسد، دیگری ممکن است تازه شروع شود. از قابلیت مدیریت پروژه ی نرم افزار CRM خود استفاده کنید تا مشتریان را برای آینده نیز هدف گذاری کنید.

تجزیه و تحلیل در CRM سنا

نرم افزار مدیریت هوشمند کسب و کار سنا یکی از کامل ترین سیستم های بهبود امور کسب و کار هاست و با امکانات مختلف خود مثل ویژگی های نرم افزار های مالی، باشگاه مشتریان، تجزیه و تحلیل اطلاعات و مدیریت ارتباط با مشتریان توانسته به ابزاری همه جانبه برای کسب و کار ها تبدیل شود.

سنا این امکان را به شما می دهد تا آمار تمامی فاکتور های ثبت شده توسط مشتریان، تمامی محصولاتی که توسط یک مشتری، و یا همه ی مشتریان در بازه های زمانی مختلف خریده شده اند، آمار انجام شدن کار ها و وظایف کارمندان به همراه مدت زمان تاخیر در آنها و ده ها آمار دیگر در خصوص کاربران و مشتریان را در اختیار داشته باشید.

تجزیه و تحلیل در crm سنا

در صورتی تمایل به کسب اطلاعات بیش تر، پیشنهاد می کنیم همین حالا با کارشناسان سنا ارتباط برقرار کرده، و یا از نسخه ی آزمایشی یا دمو سنا استفاده کنید.

در نهایت از شما دوستان گرامی بابت مطالعه ی این مقاله متشکریم و امیدواریم این مطلب مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.