چطور CRM به روابط عمومی کمک می کند

چطور CRM به روابط عمومی کمک می کند

نرم افزار CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری، به تیم های فروش، خدمات مشتریان و روابط عمومی در زمینه ارتباط با مشتریان فعلی و مشتریان احتمالی آینده کمک می کند و این یکی از روش هایی است که به رشد و پیشرفت کسب و کار ها کمک می کند.

سی آر ام فقط یک نرم افزار فروش نیست، بلکه یک ابزار برقراری ارتباطات است. به عنوان مثال، این سیستم به کارشناسان روابط عمومی کمک می کند تا ارتباطات خود با مشتریان را به شکلی سازمان یافته تر گسترش بدهند.  

این سازمان یافتگی به تیم های مختلف در انجام کار های روزانه ی مربوط به مشتریان کمک می کند، و همچنین به خود مشتریان نیز در داشتن تجربه ای رضایت بخش با کسب و کار شما کمک می کند.

در این مقاله آکادمی تخصصی مدیریت کسب و کار سنا  قصد دارد به مزایایی که نرم افزار سی ار ام می تواند برای تیم های روابط عمومی داشته باشد بپردازد.

1- مدیریت مشتریان

یک نرم افزار CRM به شما اجازه می دهد تا تمام خریداران و مشتریان احتمالی خود را در یک مکان مشخص جمع آوری کنید و تمامی اطلاعات ریز و درشت آنها را در دسترس داشته باشید. دیگر نیازی نیست برای ثبت اطلاعات مشتریان از قلم و کاغذ استفاده کنید.

سیستم های حرفه ای مثل نرم افزار CRM سنا به شما این امکان را می دهند تا تمامی اطلاعات مخاطبان مانند تاریخ تولد، نشانی و آدرس شبکه های اجتماعی، فایل ها، اسناد، قرارداد ها، تاریخچه جلسات، تمامی پرداختی ها و فاکتور ها، ارتباطات ایمیلی، وظایف پیگیری هر مشتری و هر چیز دیگری که ممکن است مربوط به آن مشتری باشد را در خود جای می دهند.

مدیریت مشتریان در سی ار ام

همچنین سی آر ام ها به شما اجازه ی شخصی سازی بخش های مختلف را می دهند تا بتوانید پنل کاربری خود را به نحوی که می خواهید ساماندهی کنید و در کسری از ثانیه آنچه که به دنبالش هستید را پیدا کنید.

شاید برایتان سوال باشد که داشتن شبکه های اجتماعی مشتری به چه دردی می خورد؟!

خوب، باید بگوییم ارتباط داشتن در شبکه های اجتماعی هم به نفع تیم بازاریابی و هم به نفع تیم روابط عمومی است! تیم های بازاریابی با دنبال کردن پروفایل مشتریان در شبکه های مثل اینستاگرام می توانند به علایق آنها بیش تر پی ببرند. همچنین تیم های روابط عمومی نیز با شناخت بیش تر مشتریان می توانند ارتباط قوی تری با آنها برقرار کنند.

2- بررسی شاخص های شما

نرم افزار های CRM می توانند در زمان تجزیه و تحلیل حجم بالایی از اطلاعات را به شما ارائه کنند. همین یک ابزار کافی است تا شما بدانید چه کسانی ایمیل های شما را باز کرده اند، از وب سایت شما بازدید کرده اند، چه مدت زمانی را در وب سایت شما گذرانده اند.

سیستم های مدیریت ارتباط به مشتری می توانند تمامی شاخص هایی که شما نیاز دارید تا بدانید که کدام یک از ارتباطات و مکاتبات شما با مشتریان می تواند بهبود پیدا کند، و یا بدانید که کدام یک از سرنخ یا لید (lead) ها واقعا به محصول شما علاقه مند هستند.

به عنوان مثال شما می توانید ببینید که یک نفر چه مدت زمانی را صرف ایمیل شما کرد است، و ب این ترتیب خواهید دانست که چه اقداماتی را می توانید برای بهبود کمپین های ایمیلی خود انجام بدهید.

3- پیگیری مشتریان

استفاده از یک سی ار ام می تواند تا حد زیادی به کارکنان در زمینه تنظیم قرار ملاقات با مشتریان کمک کند. شما می توانید در لیست خود، روز هایی که امکان ثبت جلسات وجود دارد را مشخص کنید، و از طریق پنل کاربری خود تمامی قرار های خود را مدیریت کنید.

پیگیری مشتریان در CRM

این نوع اتوماسیون به شما این امکان را می دهد تا زمان پیگیری مشتریان را تنظیم کنید و مطمئن شوید که هیچ چیز فراموش نمی شود. همچنین شما می توانید از سیستم بخواهید که هر چند وقت یکبار به مشتریان پیام هایی در زمینه های مختلف ارسال کند که این کار می تواند تا حد زیادی در صرفه جویی در زمان پرسنل، بخصوص پرسنل تیم فروش کمک کند. 

حالا که صحبت از تیم فروش شد، بد نیست بهترین روش های تشویق تیم فروش هم بشناسی!

4- ثبت دسته بندی و برچسب روی مشتریان

دسته بندی مشتریان بر اساس بازار کار، شغل، موقعیت مکانی، کوتاه یا بلند مدت بودن همکاری شان با شما و ... به شما کمک خواهد کرد تا به کار خود نظم بخشیده و هر زمان که نیاز دارید سریعا با آن مشتری ارتباط برقرار کنید. 

بعد از دسته بندی مشتریان می توانید بر روی آنها برچسب بزنید. یادتان باشد که ثبت برچسب را همان ابتدای کار انجام بدهید تا بعد ها دیگر مجبور به انجام این کار نباشید. برچسب ها به نوعی مکمل دسته بندی ها هستند، و می توانید مشتریان را بر اساس هر شاخصی مانند شاخص های رفتاری یا ... برچسب بزنید.

5- داشتن ارتباطات شخصی تر

تیم های روابط عمومی میزان موفقیت خود را بر اساس روابطی ک با مشتریان دارند می سنجند. سی ار ام این تیم ها را قادر می سازد تا اطلاعات شخصی تر نظیر رنگ، برنامه تلویزیونی یا موسیقی مورد علاقه آنها را نیز به دست بیاورند.

این تیم ها هرچه اطلاعات عمیق تری نسبت به مشتریان داشته باشند می توانند شناخت بهتری نیز از آنها داشته باشند که نتیجه ی این امر ارتباطات قوی تر، و در نهایت افزایش فروش خواهد بود.

مجددا تکرار می کنیم که نرم افزار CRM بسیار گسترده تر از یک سیستم فروش است، و می تواند به نوعی به هر تیمی کمک کند تا بهترین عملکرد خود را ارائه کنند. در صورتی که مایلید اطلاعات بیش تری درباره نقش سی آر ام در زمینه روابط عمومی به دست بیاورید، می توانید همین حالا با تیم سنا تماس گرفته یا با ما چت کنید!

در آخر از همه شما دوستان عزیز بابت مطالعه ی این مقاله متشکریم و امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار شما قرار بدهیم.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.