تفاوت زمان‌بندی و برنامه‌ریزی در مدیریت

تفاوت زمان‌بندی و برنامه‌ریزی در مدیریت

تفاوت زمان‌بندی و برنامه‌ریزی از جمله موضوعاتی است که افراد زیادی در کسب و کار به آن فکر می‌کنند. اگر یک مدیر شرکت یا یک کارمند معمولی بتوانند تفاوت زمان‌بندی و برنامه‌ریزی را به‌خوبی درک کنند، حتما در انجام وظایف‌شان موفق‌تر عمل خواهند کرد.

مهم نیست که در چه حوزه‌ای کسب و کارتان را راه‌اندازی کرده‌اید. ممکن است شما به فروش لوازم  و مواد تمیز کننده و باز کردن لوله‌ها مشغول باشید، یا یک کمپانی بزرگ را مدیریت کنید که در آن دستگاه‌ها و گجت (gadget) مختلفی می‌سازید و به بازار ارائه می‌کنید؛ به هر حال در هر کسب و کاری به زمان‌بندی و برنامه‌ریزی در مدیریت خود نیاز خواهد داشت.

تفاوت زمان‌بندی و برنامه‌ریزی برای یک کار در جایی مشخص می‌شود که زمان و هزینه صرف می‌کنید. موضوع اصلی این مقاله نیز همین است. در اینجا می‌خواهیم به این مسئله بپردازیم که در واقع دو کلمه برنامه‌ریزی (planning) و زمان‌بندی (Scheduling) چه تفاوتی با یکدیگر دارند.

 

بیشتر بدانید: پلتفرم تجربه دیجیتال (DXP) چیست و چه اهمیتی دارد؟

 

برنامه ریزی چیست؟

به طور کلی برنامه‌ریزی به زمانی گفته می‌شود که یک شرکت برای به دست آوردن نتیجه یا هدفی که از قبل در نظر گرفته شده است طرح‌ریزی می‌کند. برای مثال در زمینه تولید، مدیریت فروش و عملیات‌ها باید هر دو در برنامه‌ریزی‌های آینده مدنظر قرار گرفته شوند. یا برای مثال یک سری از سفارش‌ها بزرگ را می‌توان در تمام بخش‌های یک شرکت، از فروش تا بخش مالی برنامه‌ریزی کرد.

در اصل برنامه‌ریزی شامل «چیستی» و «چگونگی» هر پروژه می‌باشد: یعنی آنچه که باید به دست بیاید و روشی که برای به دست آوردنش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

زمانبندی چیست؟

زمان‌بندی اساسا زمانی است که یک برنامه‌ریزی، زمان خاصی را برای اجرا و ارائه به خود اختصاص می‌دهد و در آن زمان خاص این برنامه را می توان وارد عمل و اجرا کرد.

هنگام زمان‌بندی برای برنامه‌ریزی‌های انجام شده، شخص مسئول می‌بایست حتما احتمالات مختلفی که ممکن است باعث تغییر این زمان‌بندی شود را در نظر داشته باشد. این قسمت، در اصل زمان‌بندی، قسمت «چه زمانی» پروژه به همراه منابع لازم و مناسب برای به اتمام رساندن آن در زمان مناسب را شامل می‌شود. این‌ها مفاهیمی هستند که به‌خوبی تفاوت زمان‌بندی و برنامه‌ریزی را نشان می‌دهد.

 

نرم افزار های برنامه ریزی و زمانبندی

امروزه به لطف تکنولوژی و سیستم‌های مختلفی که در اختیار کسب و کارهای قرار گرفته است که نمونه بسیار بارز و پرکاربرد ترین آن‌ها نرم افزار  CRM است، بسیاری از امور شرکت‌ها و این کسب و کارها به راحتی هرچه تمام‌تر انجام می‌شود.

 

          بیشتر بدانید: استفاده از نرم افزار CRM برای پیشرفت در صنعت گیم

 

نرم افزار برنامه ریزی

 

این نرم افزارها به امور مربوط به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی نیز ورود پیدا کرده‌اند. امروزه سیستم‌های مختلفی طراحی شده‌اند که به شما در فرآیندهای مربوط به این دو بخش کمک کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به Microsoft Project یا Google Calender اشاره کرد.

 

به طور کلی وظیفه اصلی این نرم افزارها این است که قالب‌های آماده‌ای که از قبل در آن‌ها طراحی شده است را در اختیار شما قرار بدهند تا شما بتوانید به راحتی کارهایی که باید انجام شود را به همراه زمان مشخص انجام آن‌ها وارد کنید.

 

با این حال، برنامه‌ریزی و زمان‌بندی را نمی‌توان همیشه با استفاده از یک نوع نرم افزار انجام داد، چرا که نحوه انجام برخی از برنامه‌ریزی‌ها و اجرای آن‌ها با بقیه متفاوت است. از این رو نمی‌توان یک نوع راهکار را برای همه این برنامه‌ریزی ها استفاده کرد.

 

 به همین دلیل، بسیاری از شرکت‌ها از برنامه‌های دیگری مانند Excel استفاده می‌کنند تا با استفاده از این برنامه که بسیار گسترده‌تر است و قابلیت‌های شخصی‌سازی بیش تری دارند، بتوانند به راحتی امور مربوط به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی را مدیریت کنند.

 

یکی از مشکلات اصلی که در زمان‌بندی و برنامه‌ریزی با استفاده از نرم افزار رایج است، این است که جزئیات یک پروژه می‌تواند حتی هنگامی که پروژه در دست اجراست تغییر پیدا کند.

 

هنگامی‌که چنین شرایطی پیش می آید، نقطه قوت نرم افزار در این  خواهد بود که کاربرانی که از آن استفاده می‌کنند بتوانند حتی در وسط انجام پروژه نیز در آن تغییر ایجاد کنند و این تغییر و نتایج آن در قسمت‌های بعدی آن برنامه‌ریزی نیز صورت بگیرد. بنابراین، با توجه به تمامی مسائلی که در این مقاله ذکر شدند، باید گفت که دانستن تفاوت زمان‌بندی و برنامه‌ریزی و استفاده از اصول هریک در جای درست خود، تاثیر بارزی را بر سطح موفقیت بنگاه‌های تجاری و عملکرد پرسنل می‌گذارد.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.