همه چیز درباره ایمیل مارکتینگ

همه چیز درباره ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یکی از شیوه های بازاریابی است که از قدیم رایج بوده است و هنوز هم استفاده می شود و یکی از شیوه های پرطرفدار بازاریابی یا مارکتینگ است. امروز می خواهیم به این شیوه از بازاریابی بپردازیم.

ایمیل مارکتینگ از کجا آمده؟

اولین ایمیل توسط رِی تاملینسون (Ray Tomlinson) در سال 1971 (در برخی منابع 1978) ارسال شد و این شروع دوران ارتباطات مدرن در دنیا بود. این ایمیل در اصل هیچ محتوای خاصی نداشت، تنها چند عدد و حروف که بیش تر شبیه یک رمز بود تا یک پیام، اما تاثیر آن بسیار با ارزش و مهم بود.

این ایمیل توسط یک شبکه ی ماشینی که تا حدی شبیه به اینترنت امروزی بود از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگری فرستاده شد. او همچنین کسی بود که علامت «@» را به دنیا معرفی کرد.

گری تورِک (Gary Thurek) که یک مدیر بازاریابی در کمپانی Digital Equipment Corp بود که سال ها بعد اولین ایمیل تجاری را به لیستی از ایمیل ها ارسال کرد. همین! ایمیل مارکتینگ اینجوری به وجود آمد. اگر چه تنها چند صد نفر توی لیست او حضور داشتند، اما همین امر باعث شد تا تورِک بتواند عنوان پدر اِسپَم (spam به معنای ایمیل غیر مهم) را به خود اختصاص بدهد.

امروزه ایمیل مارکتینگ کاملا برای ما جا افتاده است و حداقل یکبار هدف این ایمیل های تبلیغاتی قرار گرفته ایم و اگر چه هنوز محتوای برخی از آنها اسپم است، اما هیچ شکی در تاثیر یک ایمیل و پیام خوب بر روی افراد وجود ندارد.

ایمیل مارکتینگ به شما کمک می کند تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و به این ترتیب فروش و ارزش ایمیل خود را افزایش بدهد. کار های زیادی وجود دارد که می توان از طریق ایمیل انجام داد، مثلا شما می توانید از طریق ایمیل محصولات خود را به فروش برسانید، خبر های مربوط به کسب و کارتان را با افراد به اشتراک بگذارید، و یا حتی یک داستان بگویید.

آیا ایمیل مارکتینگ واقعا جواب میدهد؟

هنگامی که می خواهید درباره برند خودتان با افراد صحبت کنید یا محصولات خود را به فروش برسانید، ایمیل مارکتینگ می تواند یکی از به صرفه ترین راه ها برای این کار باشد.

نکته ی جذاب ایمیل مارکتینگ این است که در سال 2015 پژوهشی که توسط شرکت DMA انجام شد نشان می دهد که برای هر 1000 تومانی که در بازاریابی خرج می شود، 38 هزار تومان بازدهی سرمایه گذاری (Return On Investment یا ROI) وجود خواهد داشت.

بازریابی ایمیلی را از کجا شروع کنیم؟

خوب، تا اینجا فهمیدید که ایمیل مارکتینگ یک روش بازاریابی با اصل و نسب است که مدت زیادی است استفاده می شود و در بسیاری از مواقع جواب می دهد. اما کارمون رو باید از کجا شروع کنیم؟ 

بازاریابی ایمیلی را از کجا شروع کنیم

ایمیل مارکتینگ دارای دو مرحله ی کلی است که این دو مرحله شامل موارد زیر می باشند:

یک لیست تهیه کنید

لیست ایمیل های شما مهم ترین و اصلی ترین ابزاری است که شما برای این نوع بازاریابی باید از آن استفاده کنید. این لیست شامل تعداد زیادی آدرس ایمیل می شود که ایمیل شما قرار است به دست آنها برسد. راه های زیادی وجود دارد که شما می توانید یک لیست ایمیل به دست بیاورید که در ادامه به آنها می پردازیم.

از یک سیستم ارسال ایمیل استفاده کنید

شاید بالای هزار سرویس ارائه ی ایمیل در اینترنت وجود داشته باشد که برخی از معروف ترین آنها سرویس گوگل (با نام Gmail) و یاهو (Ymail) است که در کشور ما طرفداران زیادی دارند.

شما همچنین می توانید یک سیستم ایمیل مخصوص به کسب و کار خود را داشته باشید و اینگونه از سیستم خودتان استفاده کنید که این روش به شما اجازه میدهد تا بتوانید نام دلخواه خود را بر روی آدرس قرار بدهید.

پس از اینکه این دو مرحله با موفقیت پشت سر گذاشته شود، تنها کاری که می ماند این است که بدانید چطور باید یک پیام بازاریابی یا تبلیغاتی را نوشته و در نهایت آن را به لیستی که تهیه کرده اید ارسال کنید.

پیدا کردن یک سرویس ارائه ی ایمیل که کار آسانی است، آنچه می ماند این است که چطور باید به یک لیست مناسب دست پیدا کنیم.

چطور یک لیست برای ایمیل مارکتینگ داشته باشیم؟

بازاریابی ایمیلی بدون داشتن یک لیست مناسب از مخاطبان یعنی هیچ! وقتی کسی نباشد که به او ایمیل بزنیم در کل واژه ی Email Marketing از بین خواهد رفت. سوالی که مطرح است این است که مخاطب از کجا بیاوریم؟

لیست ایمیل داشته باشید

راه های زیادی وجود دارد که افراد از طریق آنها مخاطبان بازاریابی ایمیلی خود را به دست می آورند. در اینجا چند نکته که بهترین بازدهی را دارد را به شما دوستان عزیز معرفی می کنیم. برای ساختن یک لیست ایمیل از راه های زیر استفاده کنید:

ثبت نام در وب سایت

 هنگامی که افراد از وب سایت شما بازدید می کنند و از آن خوششان می آید، به دنبال راهی می گردند تا به نحوی ارتباط خود با برند شما را حفظ کنند. می توانید یک گزینه ی ثبت نام در وب سایت خود ایجاد کنید، و یا پیشنهاد نصب یک پاپ آپ را برای افرادی که برای اولین بار است از سایت شما دیدن می کنند را مطرح کنید.

لیستی از مخاطبان شناخته شده تهیه کنید

اگر می خواهید از ایمیل برای در دسترس بودن با مشتریان فعلی خود استفاده کنید، در این این صورت می توانید لیست ایمیل خود را با استفاده از مشتریانی بسازید که آدرس ایمیل و راه های ارتباطی با آنها را در اختیار دارید.

نکته ی مهم این است که اگر قصد دارید از این روش استفاده کنید، بهتر است ابتدا مطمئن شوید که مشتریان شما از اینکه از شما ایمیل های تبلیغاتی و بازاریابی دریافت کنند راضی خواهند بود. برای مثال، شاید مشتریانی که در باشگاه مشتریان شما عضو هستند از دریافت ایمیل از سوی شما خوشحال شوند، اما آیا مشتریان دیگر نیز همین حس را خواهند داشت؟

ساخت یک لیست ایمیل جدید

اگر قصد دارید از ایمیل برای برقراری ارتباط با مخاطبانی استفاده کنید که هنوز آدرس ایمیل آنها را ندارید، باید شروع به جمع آوری ایمیل افراد کرده و لیست خود را از صفر بسازید.  

مژده ای که سنا برای شما دارد این است که یک فرمول دو بخشی برای شما وجود دارد که به شما در ساخت لیست ایمیل های خود کمک می کند و توسط موفق ترین بازاریاب های ایمیلی استفاده می شود. این فرمول به شکل زیر است:

یک انگیزه ارزشمند + فرصت اشتراک ساده = لیست ایمیل بزرگ

اگر چه این راهکار ساده ای به نظر می رسد، اما بسیار منطقی و تاثیر گذار است. مهم نیست که چقدر فرصت های خرید اشتراک به مخاطبان خود ارائه می کنید، به هر حال اگر مخاطب شما انگیزه و مشوق مناسبی نداشته باشد، بعید است که فرصت ها بتواند آن را جذب کند.

به همین ترتیب، مهم نیست که عنصر انگیزشی و مشوق شما چقدر تاثیر گذار است، به هر حال پروسه ی اشتراک گیری شما باید به اندازه ی کافی ساده باشد تا افراد به راحتی و بدون زحمت جذب شما شوند.

لیست ایمیل

سوال اصلی این است که چه چیزی می تواند به افراد انگیزه ی کافی بدهد؟ و چطور می توانید اشتراک گیری در لیست خود را ساده و آسان کنید؟ در ادامه چند نکته ی مهم و ساده را برای رسیدن به این هدف در اختیار شما قرار می دهیم:

  • محتوای تاثیر گذار – اگر یک وبلاگ دارید، و یا محصولات و محتوای خود را روی وب سایت کسب و کارتان معرفی می کنید، پیشنهاد ارسال بهترین محصولاتتان به مشترکان ایمیلی می تواند انگیزه ی خوبی برای جذب مخاطب ایمیلی باشد.
  • استفاده از تخفیف – اگر یک فروشگاه آنلاین دارید، ارائه ی تخفیف به مشتریانی که اولین بار است از شما خرید می کنند و عضو لیست ایمیل یا خبرنامه ی ایمیلی شما هستند می تواند یک مشوق عالی برای مشتریان باشد. این گزینه نه تنها  آنها را تشویق می کند که در خبر نامه ای ایمیلی شما عضو شوند، بلکه آنها را تشویق می کند که از شما بهتر خرید کنند.
  • تحویل رایگان یا سریع – ارائه ی خدمات تحویل رایگان یا تحویل فوری به مشتریان نیز یکی از مشوق هایی است که می توانید از آنها استفاده کنید. امکان به دست آوردن محصول دلخواه در سریع ترین زمان ممکن یک عامل محرک قوی برای ثبت نام در لیست ایمیل هاست.

چطور است یک لیست ایمیل بخریم؟

تیم سنا شدیدا پیشنهاد می کند ک از خرید لیست های ایمیل خودداری کنید، چرا که استفاده از این لیست ها نه تنها فایده ای برای شما ندارد، بلکه می تواند تاثیر منفی نیز داشته باشد. عملا این کار پول توی جیب ریختن است!

دلیل اینکه می گوییم استفاده از این لیست ها نفعی برای شما ندارد این است که اکثر ایمیل هایی که شما برای آدرس های ایمیل خریداری شده می فرستید مستقیما به پوشه ی اسپَم می روند و امکان اینکه شخص این ایمیل را مشاهده کند بسیار ناچیز است.

نرم افزارCRM و ایمیل مارکتینگ

یکی از قابلیت های ویژه ای که سیستم های مدیریت ارتباط با مشتریان مانند CRM سنا انجام می دهد این است که با سیستم های مخصوص به ایمیل مارکتینگ همگام سازی می شود.

مهم ترین هدف ایمیل مارکتینگ این است که بتوانیم از این طریق فروش و ارتباط خود با مشتریان را افزایش بدهیم؛ یعنی فروش و ارتباط نتیجه و بازدهی مورد نظر ما در بازاریابی ایمیلی است.

کار نرم افزار CRM سنا این است که این بازدهی را در اختیار شما قرار بدهد، در نتیجه شما می دانید که تا چه حد کمپین بازاریابی شما موفقیت آمیز عمل کرده است.

در نهایت امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را درباره ایمیل مارکتینگ (email marketing) در اختیارتان قرار داده باشیم. آکادمی تخصصی سنا ضمن بهترین آرزو ها برای شما عزیزان، از اینکه وقت خود را در کنار ما گذراندید از شما متشکر است.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.