هرچه باید درباره مدیریت فروش بدانید

هرچه باید درباره مدیریت فروش بدانید

کسب و کار هایی که به شکوفایی می رسند به یک چیز خیلی اهمیت می دهند: مدیریت فروش.

از آنجایی که بخش های متحرک زیادی در یک کسب و کار وجود دارد، خیلی مهم است که فرایند مدیریت فروش به خوبی درک شود، تا مطمئن شویم که هر بخش یا وجه از تلاش همگانی که برای عملکرد صحیح فرایند فروش صورت می گیرد به خوبی مدیریت می شود.

هدف اصلی یک مدیر فروش باید این باشد که بیشترین سود را برای تیم فروش به وجود بیاورد و در عین حال بهترین ارزش را به مشتریان خود ارائه کند. کیه که از یک بازی دو سر برد خوشش نیاد؟

خوب، مدیریت فروش چیه؟

اساسا مدیریت فروش فرایند شامل ایجاد یک تیم فروش، هماهنگی فرایند های فروش و بکار گیری تکنیک هایی است که به یک کسب و کار این امکان را می دهد تا همیشه به اهداف خود برسد، و حتی از آن پیشی بگیرد.

اگر کسب و کار شما برایتان حتی یک قرون درآمد ایجاد می کند، استفاده از یک استراتژی مدیریت فروش یک ضرورت است. وقتی که بحث بهبود عملکرد فروش یک کسب و کار، جدا از اندازه و حیطه کاری آن در میان باشد، رمز و کلید اصلی موفقیت، در یک فرایند مدیریت فروش دقیق خلاصه می شود.

فرایند مدیریت فروش علاوه بر اینکه به شرکت شما در رسیدن به اهدافش کمک می کند، به شما این امکان را می دهد تا توجه خود را به بازار کارتان که درحال گسترش است معطوف کنید، و تفاوت اصلی را میان کسب و کار هایی که در یک بازار رقابتی برای زنده ماندن دست و پا میزنند داشته باشید.

چه شما یک مدیر فروش جدید باشید یا یک مدیر با تجربه، باید این توانایی رو داشته باشید که بتوانید فرایند هایی که باید بر آنها نظارت داشته باشید و اونها رو بررسی کنید رو شناسایی کنید.

 وقتی که یک تصویر دقیق از این فرایند ها و اینکه چطور اونها رو مدیریت کنید داشته باشید، می توانید به سرعت مشکلات رو شناسایی کنید، قبل از اینکه دیر شود افراد رو راهنمایی کنید و یک دید بهتر از کار هایی که تیم شما برای بهبود فروش خود باید انجام دهد داشته باشید.

خلاصه اینکه، مدیریت فروش به کسب و کار ها و کارکنان آنها این امکان را می دهد تا نتایج رو بهتر درک کنند، عملکرد آینده رو درک کنند و یک حس کنترل و مدیریت داشته باشند.

سه وجه کلیدی مدیریت فروش

سه جزء اصلی زیر چتر مدیریت فروش وجود دارد که باید توجه ویژه ای به آنها داشته باشیم:

  • عملیات فروش
  • استراتژی فروش
  • تجزیه و تحلیل فروش

درسته که فرایند فروش بسته به نوع کسب و کار و عملکرد اون ممکنه متفاوت از کسب و کار دیگری باشه، اما عملیات ها، استراتژی و تجزیه و تحلیل فروش سه عضوی هستند که در هر شرکت و سازمانی رعایت میشه.

عملیات فروش: ساخت تیم

همانطور که همه ی ما می دانیم، تیم فروش ستون فقرات و اسکلت اصلی یک کسب و کار هستند؛ اونها نقش پل ارتباطی اصلی میان محصولات یا خدمات و مشتریان را دارند. به عبارت دیگه اونها خیلی مهمن!

یکی از اشتباهاتی که بسیاری از کسب و کار ها مرتکب می شوند این است که به این بخش مثل یک ماشین پول ساز نگاه می کنند؛ درحالی که با تیم فروش باید به عنوان یک بخش از شرکت رفتار شود و منابع مورد نیاز برای بهبود کار اونها فراهم باشد. باید به خودتان بقبولانید: تا وقتی که این اتفاق نیفتد خبری از پول و رسیدن به اهداف نیست!

ساخت تیم عملیات فروش

استراتژی فروش: تعریف فرایند فروش

 وقتی که یک تیم داشته باشید و مشتریان هدف خود را بشناسید، ممکن است با خود فکر کنید: چطور باید فروش خودم رو پیش ببرم؟

هر کسب و کاری یک چرخه ی فروش دارد، که در واقع شامل یک سری وظایفی است که به یک شرکت کمک می کند تا محصولات خود را به کاربران و مشتریان برساند. به این ترتیب داشتن یک قیف فروش به یک کسب و کار کمک می کند تا این اهداف را به واقعیت نزدیک کند.

تعریف فرآیند فروش

تجزیه و تحلیل فروش: گزارش دهی

گزارش دهی چیزی است که به شما این امکان را می دهد تا بفهمید که کار های فعلی شما چه تاثیری بر روی موفقیت کسب و کار شما می گذارد، و به شما یک دید کلی از اینکه چه کاری می توانید برای افزایش تلاش های خود انجام دهید بدهد؛ حال این کار می تواند استخدام و بکارگیری افراد بیشتر باید و یا تقسیم دوباره ی وظایف و کار های دیگر که انتخاب آنها با توجه به شرایط موجود در شرکت بر عهده شماست.

گزارش دهی موفق گزارشی است که شامل مشخصه های فروش، و یا شاخص های قابل اندازه گیری می شود که به شما درباره نحوه و کیفیت عملیات های فروش، و اینکه به اهدافتان نزدیک می شوید یا خیر اطلاعات می دهد.

گزارش دهی فرآیند فروش

خوب تا اینجا فهمیدیم که مدیریت فروش چیه، چه اهمیتی داره و به چه دردی میخوره. حالا میخواهم شما رو با خودم با یک چیز جادویی به نام نرم افزار مدیریت فروش معرفی کنم و بگم که نرم افزار فروش چقدر میتونه برای همه مفید باشه. با من همراه باشید:

نرم افزار فروش چیست؟

اگر با توجه به توضیحاتی که در بالا داده شد فکر می کنید که مدیریت فروش کار سختیه، اینطور فکر نکنید؛ بلکه مطمئن باشید مدیریت چنین بخش مهمی کار سختیه!

 خوشبختانه، امروزه تکنولوژی به کمک همه ی ما آمده است و نرم افزاری را در اختیار ما قرار داده است که به آن نرم افزار فروش یا نرم افزار مدیریت فروش می گویند.

نرم افزار فروش چیست

افراد تیم فروش می توانند از این سیستم برای مدیریت مشتریان، بررسی قرارداد ها و انجام آسان تر وظایف استفاده می کنند. اما این تنها مدل ساده ی سیستم های امروزی است. سیستم های مدیریت فروش امروزی بسیار پیشرفته تر شده اند و حجم های عظیمی از اطلاعات نظیر پروفایل های شبکه های مجازی مشتریان، فعالیت های آنلاین، اطلاعات مربوط به ارتباطات آنها با شرکت و جزئیات دیگر را شامل می شوند.

نرم افزار فروش چه فایده ای دارد؟

از اسم این نرم افزار پیداست که می تواند مزایای بسیاری برای افراد یک شرکت، و خود شرکت ها و کسب و کار ها داشته باشد. بیایید برخی از این مزایا را بررسی کنیم:

دیتابیس منظم

نرم افزار فروش می تواند به شما یک دید کامل از مشتریان بدهد. این نرم افزار اطلاعات دقیقی درباره فروش و بازاریابی می دهد که این ویژگی ها همچنین یکی از مزایای نرم افزار CRM نیز می باشد. این ویژگی ها باعث می شود تا کل بخش های شرکت شما سازماندهی شده و دقت عمل خود را بالا ببرند.

با اطلاعات دقیق و جزئی از شخصیت های مشتریان و اولویت های آنها، نرم افزار فروش به شما این امکان را می دهد تا بتوانید حداکثر ارتباط مفید را با مشتریان خود برقرار کرده و تصمیمات خود را بر اساس اطلاعات به دست آمده و به روز بگیرید.

دیتابیس منظم فرایند فروش

بهبود عملکرد تیم فروش

این سیستم ها به تیم شما این امکان را می دهند تا تمرکز خود را بر روی فروش بیشتر قرار دهند، و اکثر زمان خود را بر روی پروسه های تکراری (و در عین حال مهم) نظیر بروز رسانی اطلاعات و پیگیری فروش نگذارند.

 

قابلیت یادآور های مختلف به صورت خودکار، برنامه ریزی برای وظایف مورد نیاز برای امور فروش و اختصاص دادن وظایف مختلف به تیم های مربوطه از دیگر قابلیت هایی است که این سامانه در اختیار شما قرار می دهد.

بهبود ارتباط درون سازمانی

نرم افزار فروش همانند سیستم های CRM می تواند تا حد بسیار زیادی ارتباطات میان اعضای یک تیم با همدیگر و با تیم های دیگر را افزایش بدهد.

این نرم افزار می تواند تمامی کار های انجام شده توسط تیم فروش را خلاصه کرده و این اطلاعات را به گونه ای ارائه کند که همه ی افراد تیم بتوانند بفهمند که تیم به طور کلی چه روند کاری را در پیش گرفته است.

بهبود ارتباط سازمانی در فرایند فروش

دسترسی آسان به این اطلاعات باعث کاهش نیاز به ملاقات های وقت گیر می شود، ضمن اینکه همه ی افراد می توانند در این فرایند ها سهیم بوده و به یک بخش مهم از کسب و کار شما تبدیل شوند. این امر می تواند برای همه افراد شرکت شما صرف نظر از موقعیت آنها آموزنده و الهام بخش باشد.

بهبود مدیریت فروش

امکاناتی که نرم افزار های فروش می توانند برای کسب و کار ها و مدیریت کسب و کار ها به وجود بیاورند، باعث شده تا نه تنها امور کاری و وظایف مربوط به مدیران کاهش پیدا کند و در عین حال کیفیت آن بالا برود، بلکه باعث می شود تا از آنجایی که مدیریت در وقت صرفه جویی می کند، بهتر بتواند به باقی کار های مهم خود رسیدگی کند.

یکی دیگر از فوایدی که این سیستم می تواند برای مدیران داشته باشد، این است که بر روی روند کاری هر یک از کارمندان خود نظارت داشته باشد.

 اکثر این نرم افزار ها به این شیوه عمل می کنند که هر کارمند یا کاربری که از آنها استفاده می کند دارای یک فضای مخصوص به خود (به اصطلاح پنل یا panel) است که امور خود را در آنجای پیش می برد. اگر چه هیچکدام از کاربران دیگر نمی توانند به پنل شخص دیگر دسترسی داشته باشند، اما مدیریت هر بخش می تواند بر روی تمامی این پنل ها نظارت کند، امور کاری آنها را بررسی کند، و پیشرفت یا پسرفت روند کاری آنها را مشاهده نماید.

بهبود مدیریت فروش

این امر باعث می شود تا مدیران بتوانند تصمیمات مربوط به کارمندان را بهتر بگیرند. برای مثال، اگر یکی از کارکنان همیشه وظایف خود را به نحو احسنت انجام داده است او را تشویق، و اگر کارمندی در اجرای کار های خود ضعفی دارد او را جریمه کنند و یا چاره ای برای بهبود روند کاری او بگیرند تا روند پیشرفت کار وی بهبود پیدا کند.

نرم افزار های فروش و به طور کلی نرم افزار های مدیریت کسب و کار اگر چه نرم افزار های ارزان قیمتی نیستند، اما سرمایه گذاری در آنها قطعا می تواند باعث صرفه جویی در وقت و هزینه های شما شود، و به طور کلی استفاده از آنها اگر منفعتی برای شما نداشته باشد (که طبق توضیحات ما قطعا دارد)، ضرری را هم متوجه کسب و کار شما نخواهد کرد.

هنوز تمام نشده! اینها تنها بخشی از ویژگی هایی است که یک نرم افزار فروش می تواند برای کسب و کار شما داشته باشد. شما عزیزان می توانید برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در خصوص این نرم افزار ها و به دست آوردن یک دید دقیق تر نسبت به مزایا و عملکرد های آنها با تیم سنا تماس بگیرید.

در نهایت از شما همراهان عزیز بابت مطالعه ی این مقاله نهایت تشکر و قدردانی را داریم، و امیدواریم  این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.