وبینار مارکتینگ چیست و چقدر مشتری جذب می‌کند؟

وبینار مارکتینگ چیست و چقدر مشتری جذب می‌کند؟

وبینار مارکتینگ یکی از جدیدترین متدهای دیجیتال مارکتینگ است که امروزه در کشور ما نیز استقبال زیادی از آن می‌شود. بسیاری از مدیران کسب و کار متوجه پتانسیل آن شده‌اند و در تلاش هستند که راه‌های افزایش فروش با وبینار را یاد بگیرند.

 

اگر سری به پلتفرم‌های وبینار بزنید، متوجه می‌شوید که سطح برخی از آن‌ها بالا و قابل قبول است و برخی دیگر به شدت سطح پایین و بعضا غیر قابل تحمل است.

 

اکثر آن‌هایی که سطح خوبی دارند، وبینارهای پولی هستند و ارائه کننده فقط قصد دارد از طریق برگزاری آن‌ کسب درآمد کند. اما در مقابل، وبینارهای ضعیف همان وبینارهای رایگانی هستند که افراد با هدف بازاریابی و جذب مشتری برگزار می‌کنند.

 

انگار آن‌ها تصورشان بر این است: "حالا که می‌خواهم رایگان برگزار کنم، کافی است بروم مقابل دوربین و چند نکته آموزشی را بگویم. بعد بنشینم پای تلویزیون و منتظر افزایش فروش باشم!" بیایید در ادامه چند نکته مهم را بررسی کنیم و ببینیم واقعا چگونه می‌توان با وبینار مارکتینگ برای افزایش فروش تلاش کرد.

 

 

اصل اول: چه در چنته داری؟

اگر واقعا می‌خواهید با وبینار مارکتینگ بازاریابی انجام دهید و تعداد زیادی سرنخ را به سمت خرید از محصولات‌تان هدایت کنید، باید به معنای واقعی حرف برای گفتن داشته باشید.

 

فراموش نکنید که نه شما اولین فردی هستید که وبینار برگزار می‌کنید و نه ترک کردن این جلسه آنلاین برای مخاطبان‌تان کار سختی است. پس اگر فکر کرده‌اید به صرف پوشیدن کت شلوار و کراوات، طراحی یک دکور زیبا پشت سرتان، به کار بردن دوربین درجه یک و حتی استفاده از ابزار نورپردازی حرفه‌ای مخاطب را میخکوب خود خواهید کرد، سخت در اشتباه هستید.

 

مخاطب قبل از هر چیز برای آموختن نزد شما می‌آید. اگر وبینار پولی باشد که خیلی سخت‌گیرانه انتخاب می‌کنه اما اگر وبینار رایگان هم باشد، مطمئنا باز هم مخاطبان به راحتی دست به انتخاب نمی‌زنند.

 

به هر حال قرار است دقایقی از زمان خود را صرف تماشای برنامه‌ای بکنند که اگر چیز تازه و مفیدی برای‌شان نداشته باشد، انگار زمان خود را هدر داده‌اند. بنابراین، شما باید چیزهایی بگویید که به افزایش دانش و مهارت‌های مخاطب خودتان کمک کنید و برای رسیدن به آن سطح، لازم است که تحقیقات خوبی انجام دهید و ابتدا خودتان تازه‌ترین نکات را یاد بگیرید!

 

 

اصل دوم: ایده آلیست نباشید!

 

برخی افراد تصور می‌کنند موقعی می‌توانند یک وبینار مارکتینگ عالی انجام دهند که در حوزه کاری خودشان مشهور باشند و افراد زیادی آن‌ها را بشناسند. خدمت این دسته از افراد باید بگوییم که شما هدف‌تان افزایش فروش با وبینار است و قرار نیست تمام مشتری‌های دنیا را جذب کنید! خود شما هم اگر با پوستری مواجه شوید که از عنوان و جملات نوشته شده رویش خوش‌تان بیاید و احساس کنید وقت گذاشتن برای آن ممکن است به توسعه مهارت‌های‌تان کمک کند، احتمال اینکه برایش ثبت نام کنید بالاست.

 

در چنین مواقعی کم‌تر کسی به این فکر می‌کند که آن شخص مشهور است یا نه، چه بسا افراد زیادی از آشنایی با چهره‌های جدید بیشتر سر ذوق بیایند. حتی گاهی اوقات دیده می‌شود که ثبت نام برای شنیدن حرف‌های کسی که بارها پای صحبت‌هایش نشسته‌‌اند خیلی برای افراد جذاب نیست.

 

 

اصل سوم: مارکتینگ خود وبینار را درست انجام دهید!

شما می‌خواهید با وبینار مارکتینگ بخشی از مسیر بازاریابی کسب و کارتان را پیش بروید و بر تعداد سرنخ‌ها و مشتریان‌تان اضافه کنید. اما مهم این است بدانید که خود وبینار هم به مارکتینگ نیاز دارد.

 

اگر نتوانید خوب این کار را انجام دهید، هم تعداد شرکت کنندگانش پایین خواهد بود و هم کسانی که در آن شرکت کرده‌اند بعد از اتمام وبینار دیگر به سراغ شما نمی‌آیند. این مساله بسیار مهمی است که بدانید اصل کار بعد از وبینار انجام می‌شود نه حین وبینار. در واقع برای کسی که هدفش افزایش فروش با وبینار مارکتینگ است حفظ رابطه و تعامل با شرکت کنندگان اهمیت بسیار زیادی دارد و در غیر این صورت، زمان و انرژی خودش را هدر داده است.

 

اما چگونه؟ در ادامه چند پیشنهاد را ذکر می‌کنیم. سعی کنید خودتان هم ایده‌های بیشتری به این لیست بیفزایید.

 

  1. محتوای تبلیغاتی مناسب تولید کنید. اگر لازم است که در تبلیغ این رویداد اطلاعات زیادی به مخاطب بدهید، طراحی کردن یک استوری ساده با جملات زیاد و طولانی بدترین انتخاب است. در این صورت، شاید بهترین کار ضبط یک کلیپ و برشمردن تمام آن جملات مقابل دوربین است. شما خودتان قرار است به مخاطب این رویداد محتوا آموزش بدهید، اگر نتوانید یک محتوای تبلیغاتی مناسب خلق کنید فقط مخاطب‌تان را دلسرد کرده‌اید.
  2. بهترین رسانه را انتخاب کنید. مطمئنا شما می‌دانید که برای وبینار مارکتینگ چه افرادی را تارگت کرده‌اید. پس باید رسانه‌هایی را برای تبلیغ انتخاب کنید که تارگت‌های شما آن رسانه‌ها را دنبال می‌کنند. با همین انتخاب هوشمندانه، افراد بیشتری را به رویداد می‌کشانید و زمانی که افراد وارد وبینار شما می‌شوند و متوجه حضور پرتعداد دیگران می‌شوند، نگاه‌شان نسبت به شما بسیار جدی‌تر و تحسین‌برانگیزتر خواهد بود.
  3. به محض ثبت نام افراد در وبینار، مراحل برقراری ارتباط را شروع کنید. همان اول یک ایمیل برای‌شان ارسال کنید. متن ایمیل باید واقعا جذاب باشد و در ذهن آن‌ها بماند و در عمل باعث شود آن‌ها برای شروع وبینارتان روزها را بشمارند.
  4. برای تعامل با مخاطبان پس از وبینار هم برنامه داشته باشید.

 

 

اصل چهارم: مخاطب را ببرید داخل قیف فروش

 

وبینار مارکتینگ را هرقدر هم عالی و بی‌نقص اجرا کنید، باز هم یک مرحله به پایان موفقیت آمیز ماموریت مانده است. شما تا اینجا توانسته‌اید بذرها را خوب بکارید. حالا از اینجا به بعد باید به آن بذرها رسیدگی کنید و مراقب رشدشان باشد تا سبز شوند و بتوانید آن‌ها را درو کنید.

 

بنابراین، پس از اتمام وبینار، تازه مرحله دوم فرا می‌رسد. این مرحله دوم را می‌توان نیمه پنهان وبینار مارکتینگ دانست. شما در این نیمه با مخاطبانی که جذب کرده بودید تعامل برقرار می‌کنید تا وارد قیف فروش شوند.

 

این مرحله را هم که خوب به پایان برسانید دیگر وبنیار مارکتینگ با موفقیت تکمیل شده و دیگر از اینجا به بعد وظیفه تیم فروش است که سرنخ‌ها را به مشتری واقعی تبدیل کنند.

 

برای این کار، حتما لیست تمام شرکت کنندگان را داشته باشید، در بازه‌های زمانی مختلف به آن‌ها ایمیل یا پیامک بزنید، اگر وبینار دیگری در راه دارید آن‌ها را زودتر از همه مطلع کنید و در نهایت، به هر بهانه‌ای که شده آن‌ها را با محصولات‌تان آشنا کنید.

 

این آشنایی نباید طوری باشد که آن مخاطب پس بزند، بلکه به شیوه‌ای قانعش کنید که مطمئن شود آن محصول در راستای خدمات شما است. در واقع او تا الان چیزهای مهمی از شما یاد گرفته و حالا قرار است با محصولی آشنا شود که به او کمک می‌کند از آن دانسته‌ها بهره ببرد و این محصول، توسط خود شما هم به فروش می‌رسد.

 

در نتیجه، نه تنها او احساس بدی را تجربه نخواهد کرد بلکه سپاسگزار شما نیز می‌شود؛ چرا که این را جزو خدمات شما به حساب می‌آورد.

 

اما به عنوان آخرین نکته، این را باید اضافه کنیم که اگر قصد دارید به صورت منظم و برنامه ریزی شده وبینار مارکتینگ انجام دهید، باید ابزار مناسبی را هم برای حفظ ارتباط و تعامل با مخاطبان‌تان به کار ببرید.

 

کسانی که بدون استراتژی و صرفا برای انداختن تیری در تاریکی یک وبینار برگزار می‌کنند، به احتمال بسیار زیاد نتیجه دلچسبی نخواهند گرفت و این کار را ادامه نخواهند داد.

 

اما کسانی که با استراتژی صحیح وارد فرایند وبینار مارکتینگ می‌شوند، بهتر است نرم افزار  CRMرا به عنوان بهترین ابزار جهت مدیریت رابطه با مخاطبان‌شان مورد استفاده قرار دهند. پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ای که در ادامه آمده را مطالعه کنید تا با مزیت‌های آن برای حفظ تعامل با مخاطبان آشنا شوید.

 


بیشتر بدانید: با نرم افزار  CRM مشتری‌هایت را در هیچ یک از مراحل سه‌گانه فروش تنها نگذار


 

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.