CSR و تاثیر آن روی کسب و کار شما

CSR و تاثیر آن روی کسب و کار شما

مسئولیت اجتماعی شرکتی یا CSR ایده ای است که بیان می کند که اگر چه انگیزه ی اصلی یک شرکت برای ادامه ی کار خود سود حاصل از تولید محصولات و خدمات خود است، اما باید مسئولیت کار های خود در قبال تاثیری که روی دنیا می گذارد را نیز قبول کند و میزان آسیبی که به جامعه و محیط زیست می رساند را به حداقل برساند.

افزایش آگاهی نسبت به تاثیر مثبت و منفی رفتار های یک کسب و کار روی ذینفعان و محیط زیست باعث شده تا مسئولیت اجتماعی شرکتی به یک امر مهم در امور کسب و کار های دنیای مدرن تبدیل شده است.

این امر همچنین امروزه به یک امر مهم برای سرمایه گذاران نیز تبدیل شده است. اگر شما مدیر یک کسب و کار کوچک هستید و در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتی یا هر زمینه دیگری در خصوص مدیریت کسب و کارتان دچار مشکل هستید، می توانید از خدمات مشاوره آکادمی تخصصی سنا استفاده کنید.

مسئولیت اجتماعی شرکتی چه اهمیتی دارد؟

جدا از اینکه CSR، اصول اخلاقی مثل حفاظت از محیط زیست و جامعه را شامل می شود، دلایل مهم دیگری نیز وجود دارند که اهمیت این مسئولیت را افزایش می دهند.

اما آیا رعایت این اصول صرفا به معنای افزایش هزینه هاست و هیچ منفعتی برای شما ندارد؟! البته که اینطور نیست! رعایت این اصول مزایایی برای کسب و کار ها نیز دارد که به برخی از آنها می پردازیم.

روحیه کارمندان

سی اس آر روحیه کارکنان را افزایش می دهد. در سال های اخیر مشاهده می کنیم که صرفا مزایای پایه و استاندارد مانند حقوق مناسب و بیمه برای کارکنان کافی نیست، بلکه آنها به مسائل اخلاقی مانند کار های بشر دوستانه و داوطلبانه نیز علاقه نشان می دهند.

تاثیر CSR در رویحه کاربران

تحقیقی که توسط سازمان گلوبال گیوینگ (Global Giving) انجام شده است نشان می دهد که کارکنانی که امکان انجام خدمات بشر دوستانه از سوی کارفرمای خود را داشته اند از رضایت شغلی بیش تری برخوردار هستند. CSR همچنین می تواند ارتباط نزدیک تری بین کارمندان و جامعه ایجاد کند.

رضایت سهامداران و سرمایه گذاران

دومین مزیتی که رعایت اصول مسئولیت پذیری شرکتی دارد رضایت سهامداران و سرمایه گذاران است، چرا که به آنها این حس را می دهد که سرمایه گذاری مفیدی کرده اند. نه تنها در شرکتی سرمایه گذاری کرده اند که سود خوبی به آنها می رساند، بلکه اصول اخلاقی و انسانی را نیز رعایت می کند.

جلب رضایت مشتریان

سومین مزیت مسئولیت پذیری اجتماعی جلب توجه و رضایت مشتریان است. مشتریانی که از این کسب و کار ها خرید می کنند این حس رضایت را خواهند داشت که نه تنها محصول و خدمات مورد نیاز خود را خریداری کرده اند، بلکه در راستای بهبود جامعه و محیط زیست نیز قدمی برداشته اند.

مسئولیت اجتماعی و کسب و کار شما

اگرچه لحاظ کردن مسئولیت اجتماعی شرکتی در کسب و کار شما ممکن است در ابتدا کاری پر زحمت به نظر برسد، اما کار هایی هست که می توانید با انجام آنها اینکار را آسان تر کنید.

اول از همه باید ببینید که چه چالش های اجتماعی یا اقتصادی می توانند بر خلاف اهداف کسب و کار شما باشند. سپس باید راهکار مناسبی برای آن پیدا کنید. برای بکار بردن CSR باید با قدم های کوچک شروع کنید.

مسئولیت اجتماعی و کسب و کار شما

می توانید بخشی از درآمد خود را صرف کمک به برطرف کردن مشکلی که آن را شناسایی کردید کنید، و یا یک روز داوطلبی برای انجام کار های مختلف در آن زمینه در نظر بگیرید.

کسب و کار هایی که مسئولیت پذیری اجتماعی را بر عهده می گیرند داوطلبانه برای بهبود وضعیت محیطی و جامعه تلاش می کنند. این کار در چهار زمینه انجام می شود:

  1. ابتکارات زیست محیطی،
  2. انسان دوستی،
  3. کار های داوطلبانه،
  4. اقدامات اخلاقی کار

سی اس ار با جبران خسارات و تاثیرات منفی بر روی محیط، آگاهی بخشی در خصوص مشکلات مهم جامعه و حتی تقویت رابطه ی بین کارکنان و کارفرمایان به کسب و کار ها کمک می کند.

این اصول همچنین باعث رضایت سهامداران نیز خواهد بود، چرا که نشان دهنده ی این است که شرکتی که در آن سرمایه گذاری کرده اند به حدی به سود آوری رسیده است که به مسائلی غیر از «پول» فکر کند.

در نهایت می توان گفت که سرمایه گذاری در این ایده تنها به معنای صرف هزینه های اضافه نیست، بلکه می تواند به نفع و سود شما، و همچنین افزایش رضایت مشتریان خواهد بود.

شما عزیزان می توانید جهت کسب مشاوره و اطلاعات بیش تر در خصوص این امر، و یا هرگونه مشکل در خصوص مدیریت یا حتی راه اندازی کسب و کارتان به آکادمی تخصصی مدیریت کسب و کار سنا مراجعه کنید.

در آخر از شما دوستان گرامی بابت مطالعه ی این مقاله متشکریم و امیدواریم که توانسته باشیم مطالب مفیدی را در اختیارتان قرار بدهیم.

 

 

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.