حس گناه را کنار بگذارید!

حس گناه را کنار بگذارید!

احساس گناه و گاها شرمساری یکی از احساساتی است که بسیاری از افراد هنگامی که تازه وارد بازار کار می شوند، و به اصطلاح زمانی که «رئیس خودشان» هستند به آنها دست می دهد. یک حس عمیق که برای انجام کار هایی که باید انجام می دادیم ولی انجام ندادیم، یا نباید انجام می دادیم ولی انجام دادیم ما را رها نمی کند.

در این مقاله به 3 مورد از مهم ترین محرک های این احساس می پردازیم، و به شما می گوییم که چرا باید این احساس را کنار بگذارید.

آیا سنا می تواند کمی این احساس گناه را از شما دور کند؟ بیایید امتحان کنیم!

1- حس گناه درباره نگذاشتن وقت کافی روی کار

کمی پیچیده است مگه نه؟ اگر کار نکنید پول در نمی آورید. شما می خواهید که روی کسب و کارتان وقت بگذارید، به علاوه اینکه اینکار به شما حس هدفمند بودن می دهد و در برخی افراد باعث میشود که آنها به کار کردن اعتیاد پیدا کنند.

با این حال، برخی اوقات هست که شما نمی توانید روی کارتان وقت بگذارید. این ممکن است به دلیل مراسم های مختلف، بیماری یا مسئولیت های زندگی باشد. اینجاست که حس گناه وارد می شود.

باید بیش تر برای کارم وقت بذارم چون اگه نذارم .....

هزاران دلیل برای اینکه «باید حتما کار کنید» به ذهن شما می آید. حتی ممکن است کلی داستان فوق العاده توی ذهنتان بسازید که اگر فلان کار را نکنید چه بلایی ممکن است به سر شما بیاید، و همین امر باعث دلسرد شدن از کسب و کارتان می شود.

راهکار چیست؟

1- وضعیت را شناسایی کنید

اول از همه باید بدانید که شما دچار حسی شده اید که همه ی کار آفرینان دچار آن می شوند و به آن می گوییم «گناه کار آفرینی» یا entrepreneur guilt. معایب سرکوب کردن این احساسات می تواند بیش تر از مزایای آن باشد. یک نفس عمیق بکشید و قبول کنید که شما هم یک انسان هستید و داشتن این احساسات طبیعی است.

شناسایی وضعیت

2- کم کم زندگی و کار را جدا کنید

 این را بدانید که مهم نیست چقدر روی کارتان وقت بگذارید، این احساسات به هر حال به سراغ شما می آیند. ممکن است حس کنید که زیادی روی کارتان وقت می گذارید، یا بر عکس، خیلی کم وقت صرف آن می کنید. اگر سعی می کنید که بین خانه و محل کارتان تعادل برقرار کنید، احتمالا فشار زیادی روی خودتان می گذارید.

شاید لازم نباشد کار و زندگی را ناگهان از یکدیگر جدا کنید. اگر شما شدیدا به کار خود اعتیاد دارید و نمی توانید کار کردن را کنار بگذارید، شاید بهتر باشد این دو را تا حدی ترکیب کنید. در زمانبندی های خود انعطاف پذیر باشید، درباره آنچه تا به حال انجام میداده اید فکر کنید و سعی کنید کم کم با اعمال تغییرات در آن جای زندگی شخصی را در آن افزایش بدهید.

3- برنامه ریزی کنید

زمان خود را بهتر مدیریت کنید. از دفترچه ای برای یاد آوری و یادداشت مراسم های خانوادگی استفاده کنید و از کار کردن در آن زمان ها خودداری کنید. به کارکنان و یا مشتریان خود بگویید که نمی توانید در دسترس باشید و مرزی های خود را تعیین کنید.

برنامه ریزی برای کسب و کار

2- حس گناه برای ندیدن دوستان و اطرافیان

بیایید با همدیگر صادق باشیم. وقتی کسب و کار خودتان را دارید احساس می کنید که دوستان و اطرافیانتان «درک نمی کنند» که چه سختی هایی را متحمل می شوید، احتمالا هم در برخی اوقات حق با شماست. کار کردن برای خودتان خیلی متفاوت از کار کردن به عنوان یک کارمند، که ساعت کاری مشخصی دارد و همه ی وظایف و کار هایش از قبل توسط افراد دیگر مشخص شده است دارد.

چکار باید کرد؟

1- دیگران را توجیه نکنید

اولین کار این است که سعی نکنید خودتان را برای دیگران توجیه کنید. در عوض، با افراد اطرافتان صادق باشید. به آنها بگویید که درحال پرورش کودکتان (کسب و کارتان) هستید و در آینده برای آنها هم وقت می گذارید (ولی حتما اینکار را بکنید!).

2- بیش از حد به خودتان سخت نگیرید

دوباره به سراغ دفترچه تان بروید و هر زمان که توانستید در دورهمی های دوستانه شرکت کنید. بیش از حد به خودتان سخت نگیرید و درباره کار هایی که میتوانید انجام دهید و نمیتوانید انجام دهید با خودتان رو راست باشید. دوستان شما (اگر دوستان واقعی باشند) شما را حمایت و درک می کنند.

3- با آنها صحبت کنید

در آخر با دوستان و افرادی که از قضیه «کم پیدا بودن» شما ناراضی هستند صحبت کنید، و به آنها کاری که می کنید و دلیل آن را توضیح بدهید. در این مکالمه نباید سعی کنید فرد مقابل را توجیه کنید، بلکه باید به او بفهمانید که «شما در یک تیم هستید و به همراهی او نیاز دارید».

3- حس گناه درباره خوابیدن

باید این را بدانید که خوابیدن حتی یک ساعت بیش تر می تواند مزایای شگفت انگیزی برای شما داشته باشد. اگر زودتر به رخت خواب می روید و یا ساعت خود را برای یک ساعت دیتر از حالت عادی کوک می کنید، خودتان را برای کار هایی که می توانست در آن ساعت انجام شود سرزنش نکنید. در عوض به این فکر کنید که این خواب چقدر برای شما مهم است، و یک ساعت اضافه ای که خوابیده اید چقدر می تواند عملکرد شما را در روز افزایش بدهد.

حس گناه درباره کسب و کاردر نهایت، در صورتی که هنوز به دلیل مشغله های کاری و یا مسائل مربوط به آن دچار حس گناه و عذاب وجدان هستید، آخرین و کارآمد ترین پیشنهاد ما برای شما استفاده از مشاوره کسب و کار رایگان و تخصصی سنا می باشد. مشاوران ما هر روز هفته آماده خدمات رسانی به شما عزیزان می باشند.

در نهایت از شما دوستان عزیز بابت مطالعه ی این مقاله متشکریم، و امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.