Dynamics CRM چیست و چه کاربردی دارد؟

Dynamics CRM چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر سری به مقاله هایی که در قسمت آکادمی سنا قرار دارد بزنید، متوجه می شوید که تا به حال مقاله های تخصصی زیادی در خصوص نرم افزار های مدیریت ارتباط با مشتری و کسب و کار (CRM) قرار داده ایم. در این مقاله، قصد داریم یکی از پرطرفدار ترین نرم افزار های سی آر ام دنیا که محصول شرکت شناخته شده ی مایکروسافت است، یعنی نرم افزار Dynamics CRM را بررسی کنیم.

Dynamics CRM چیست؟

داینامیک سی آر ام یک نرم افزار مخصوص کسب و کار است که توسط  شرکت Microsoft ساخته شده است. این  سیستم یک نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری است که به کسب و کار ها کمک می کند تا دیتابیس (Database) مشتریان خود را مدیریت کنند، سرنخ های جدید ایجاد کنند، با مشتریان ارتباط داشته باشند و خدمات مورد نیاز آنها را تامین کنند.

در ابتدایی ترین حالت، این سیستم یک پایگاه داده یا دیتابیس است که به کسب و کار ها کمک می کند تا مشتریان و اطلاعات خود را مدیریت کنند. با استفاده از این نرم افزار، کاربران می توانند با مشتریان و سرنخ های خود ارتباط برقرار کنند و ارتباطات مربوط به هر مشتری را ثبت کرده و آنها را بررسی نمایند. این قابلیت به کسب و کار ها این امکان را می دهد تا یک تصویر کامل از ارتباطات کارکنان با مشتریان داشته باشند و تا بتوانند سفر مشتری را شخصی سازی کنند.

این سیستم که در سال 2003 ارائه شده، از 5 محصول تشکیل شده است: Dynamics NAV، Daynamics AX، سیستم های Dynamics GP و Dynamics SL، تمام نرم افزار های ERP و Dynamics CRM.

ارتباط این سیستم با Dynamics 365

در نوامبر سال 2016، شرکت مایکروسافت در سیستم های خود تغییر ایجاد کرد و تمام سیستم های CRM و ERP خود را در یک محصول با نام Dynamics 365 ادغام کرد. سیستم های Dynamics GP و Dynamics SL به عنوان سیستم های جداگانه باقی ماندند، اما نرم افزار های دیگر تغییر نام پیدا کردند و به Dynamics 365 پیوستند.

در طی این تغییر، سیستم Dynamics AX نقش امور مالی را بر عهده گرفت، Dynamics CRM به بخش فروش، و Dynamics NAV به سیستم کسب و کار مرکزی در سیستم کلی Dynamics 365 تبدیل شد. دیگر سیستم ها و نرم افزار های سبک تر نیز در قالب افزونه در این سیستم قرار گرفتند.

ارتباط  با Dynamics 365

در سیستم Dynamics 365، 9 افزونه ی اصلی قرار دارد که برخی از آنها عملکرد CRM  و برخی عملکرد ERP را ارائه می کنند. آنچه قبل تر به عنوان نرم افزار Dynamics CRM شناخته میشد، امروزه به چهار بخش از داینامیک 365 تبدیل شده است: فروش، خدمات مشتریان، خدمات میدانی و اتوماسیون خدمات پروژه.

به این ترتیب، در خصوص ارتباط سیستم های Dynamics CRM و Dynamics 365 می توان گفت که سیستم 365، به طریقی نوع ادغام شده ی بخش های مختلف داینامیک سی آر ام می باشد و امروزه مایکروسافت سیستمی با نام Dynamics CRM ارائه نمی کند، بلکه نام آن را به داینامیک 365 تغییر داده است.

چه کسی از CRM مایکروسافت استفاده می کند؟

امروزه، اطلاعات مشتریان جزء با ارزش ترین دارایی های یک شرکت هستند، و کسب و کار ها به صورت روز افزون درحال روی آوردن به تکنولوژی هستند تا بیش ترین استفاده را از کمترین میزان این اطلاعات به دست بیاورند. 

نرم افزار سی آر ام مایکروسافت در سطح جهانی دارای میلیون ها کاربر می باشد. آماری که از این سیستم در سال 2015 به دست آمده نشان داد که 4.5 میلیون نفر در دنیا از آن استفاده می کنند.

چه کسی از CRM مایکروسافت استفاده می کند؟

بخش زیادی از این کاربران را کسب و کار های کوچک تا متوسط (SMB یا Small to Medium Businesses) هستند که محصول یا خدمات را به فروش می رسانند. با این حال، تغییرات و بهبود هایی که در این سیستم انجام شده است، باعث شده تا این سیستم برای مدیریت کسب و کار های بزرگ و بین المللی نیز به یک گزینه ی اصلی تبدیل شود.

Dynamics CRM چطور به رشد کسب و کار کمک می کند؟

داینامیک CRM (که امروزه با نام Dynamics 365 شناخته می شود)، تمام خدمات مربوط به فروش و مدیریت ارتباط با مشتری را در یک سیستم ادغام می کند.

 به طور کلی، لحظه ی ورود یک مشتری به داخل یک مغازه یا وب سایت را، تا خرید نهایی و تحویل محصول را سفر مشتری (Customer Journey) می گوییم.

ویژگی هایی که نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری مایکروسافت در اختیار کسب و کار ها قرار می دهد، باعث می شود که آنها یک تصویر و درک کلی از سفر مشتری داشته باشند، سفر آنها را بررسی کنند، سرنخ ایجاد کنند و آنها را بررسی کنند، و همچنین از فرصت های فروش بهترین استفاده را ببرند.

با کمک به کاربران برای ارتباط بهتر با مشتریان، ارائه offer ها و پیشنهادات بهتر، خدمات رسانی سریع تر، این سیستم می تواند رضایت مشتریان را در تمامی جهات قیف فروش افزایش بدهد و باعث به وجود آمدن وفاداری طولانی مدت به برند شما شود. 

با اتوماتیک سازی جنبه های مختلف روند فروش و بازاریابی، کسب و کار ها می توانند با صرفه جویی در وقت و هزینه و دستیابی به مشتریان بیش تر عملکرد بهتری از خود ارائه کنند.

قابلیت های موبایل و تلفنی این سیستم به همراه افزونه های آن، به کارکنان این امکان را می دهد تا در هر جایی خدمات مناسبی در اختیار مشتریان ارائه کنند، و به کسب و کار ها این امکان را می دهد در هر جایی که فرصتی وجود دارد حضور داشته باشند.

مزایای استفاده از Dynamics CRM

درست است که شرکت مایکروسافت به دلیل محصولات و سیستم عامل های با کیفیت خود بسیار شناخته شده است، اما این دلیل نمی شود که محصولاتی که تولید می کند بدون عیب و نقص باشند.

سیستم سی آر ام این شرکت نیز مانند هر سیستم دیگری دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم.

مزایای استفاده از Dynamics CRM

مزایای CRM شرکت مایکروسافت شامل موارد زیر می باشد:

ارائه خدمات مناسب به مشتری

با نگاه به محصولات مایکروسافت می توانیم ببینیم که تمامی محصولات این شرکت تقریبا دارای یک ظاهر و طراحی مشابه هستند و این سیستم نیز از این قاعده مستثنی نیست. اگر با نرم افزار های مایکروسافت آفیس (سیستم هایی مانند اکسل، Word و پاورپوینت) آشنایی داشته باشید، به راحتی می توانید کار با این سیستم را نیز یاد بگیرید. 

رابط کاربری این سیستم ساده و آسان است، که باعث می شود کاربر بتواند به راحتی کار با آن را یاد بگیرید. این مسئله همچنین باعث می شود که هزینه های زمانی و مالی مربوط به آموزش سیستم نیز کاهش پیدا کند.

سیستم ابری و محلی

سیستم سی آر ام مایکروسافت به دو صورت نرم افزار قابل نصب (محلی) و همچنین ابری ارائه می شود. این دو سیستم تفاوتی با یکدیگر ندارند، و تمامی قابلیت ای نسخه محلی در نسخه ی ابری نیز ارائه می شود.

استفاده از نسخه ی ابری به شما این امکان را می دهد تا بتوانید در هر کجا که به اینترنت دسترسی دارید، از سیستم CRM خود استفاده کنید و برای استفاده از آن به محل کار خود محدود نشوید.

قابل استفاده برای کاربران غیر حرفه ای

مایکروسافت داینامیک یک سی آر ام کاربر پسند است که استفاده از آن آسان می باشد. اگر شما بدانید که چطور یک ایمیل ارسال کنید، با شبکه های مجازی کار کنید و از اکسل استفاده کنید، به راحتی خواهید توانست که از این سیستم استفاده ببرید.

کنترل ها و رابط کاربری ساده و شهودی هستند، و به کاربران این امکان را می دهد تا بدانند که چطور اطلاعات را خودشان ثبت کنند. هزینه های آموزش این سیستم کاهش پیدا می کند، چرا که  اگر کاربر تا به حال با محصولات این شرکت کار کرده باشد، به راحتی می تواند بسیاری از ویژگی های آن را یاد بگیرد. نو فورا، ولی حتما!

معایب Dynamics CRM

معایب Dynamics CRM

معایبی که استفاده از این سی آر ام برای کاربران به همراه خواهد داشت شامل موارد زیر می باشند:

بهینه شده برای کار با سایر محصولات مایکروسافت

اگر شرکت شما به صورت پیش فرض از محصولات Microsoft برای ارائه محصولات و خدمات به مشتریان استفاده می کند، داینامیک سی آر ام به خوبی می تواند در سیستم شما جای بگیرد. با این حال، بسیاری از کسب و کار ها از محصولات این شرکت استفاده ی زیادی نمی برند و برخی کسب و کار ها ممکن است برای استفاده از این محصولات دچار مشکل شوند.

نیاز فرآیند های تعریف شده

هنگامی که یک استارتاپ راه اندازی می شود، فرآیند فروش ممکن است آنطور که باید تعریف شده و روان نباشد. ممکن است مکانیزم یا ساختار مشخصی برای دریافت اطلاعات مشتریان، سرنخ های احتمالی و اطلاعات ضروری دیگر برای قیف فروش وجود نداشته باشد.

اگر شما پیش از شروع استفاده از این سیستم، این المان ها را نداشته باشید، خواهید دید که استفاده از Dynamics CRM برای شما به یک مشکل تبدیل خواهد شد. هنگامی که فرآیند های خود را تعیین کرده باشید، این سامانه برای شما بهتر عمل می کند چرا که اطلاعات و دیتای این فرآیند ها به یک راهکار عملی تبدیل خواهد کرد.

عدم امکان تنظیم سرور

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که سیستم مدیریت ارتباط با مشتری مایکروسافت دارد این است که امکان ایجاد تغییر در سرور را به شما نمی دهد. اگرچه چندین گزینه برای شخصی سازی سیستم در آن قرار گرفته است، اما شما اجازه ی اینکه در کد های سرور دست ببرید را نخواهید داشت.

همچنین اگر شما به درگاه ها و پرتال  های اضافه نیاز داشته باشید باید هزینه ی بیش تری پرداخت کنید، که این امر باعث می شود قیمت این سیستم نسبت به رقبای خود افزایش پیدا کند.

نرم افزار CRM سنا

نرم افزار مدیریت کسب و کار هوشمند سنا، با ادغام نیاز ها و ویژگی های کسب و کار های داخلی، هنر مهندسان ایرانی و رعایت استاندارد های جهانی در مدیریت کسب و کار، موفق شده تا یک نرم افزار CRM نمونه را مناسب با کسب و کار های ایرانی طراحی نماید.

شما عزیزان می توانید جهت پرسش هرگونه سوال در خصوص نرم افزار های CRM، و یا دریافت یک دموی رایگان از این سیستم، با متخصصان و کارشناسان آکادمی تخصصی سنا تماس برقرار کنید.

در نهایت، از شما دوستان گرامی بابت مطالعه ی این مقاله متشکریم و امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار بدهیم.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.