معرفی مدیریت مزایا در یک شرکت

معرفی مدیریت مزایا در یک شرکت

مدیریت مزایا یک روش ساختار یافته برای به حداکثر رساندن دستاورد های یک کسب و کار در اثر تغییرات ایجاد شده است. این شغل در برنامه ریزی اثرگذار برای مدیریت پروژه و تحویل رایگان ضروری می باشد.

مدیریت مزایا چیست؟

مدیریت مزایا شامل شناسایی، برنامه ریزی، سنجیدن و اندازه گیری و بررسی مزایا از شروع سرمایه گذاری بر روی یک پروژه یا برنامه، تا اجرا و تحویل آن می باشد. وظیفه ی اصلی این مدیریت اطمینان از دقیق بودن، قابل اندازه گیری بودن، پذیرفته شدن، واقع بینانه و عملی شدنی است.

هدف مدیریت مزایا

مدیریت مزایا وجه اشتراک بین ارائه برنامه یا پروژه و مدیریت تغییرات موفقیت آمیز است. روش کار برای برنامه ریزی، پروژه و مدیریت تغییر باید بر اساس مزایا و منافع باشد تا اطمینان از به حداکثر رسیدن ارزش سرمایه گذاری در تغییر حاصل شود.  

به یاد داشته باشید که روند و رویکرد یک مدیر مزایا نباید تناقض زیادی با استراتژی ها و برنامه ریزی های اصلی یک شرکت داشته باشد و باعث به خطر افتادن مزایای آن شود.

مدیران مزایا به مدیران بخش های مختلف مشاوره می دهند و درباره منافع و خسارت ها صحبت می کنند. آنها همچنین با کارکنان بخش منابع انسانی نیز صحبت می کنند و به آنها درباره فرآیند ها و امور مختلف در این بخش آموزش می دهند.

مدیریت مزایای هر شرکتی باید الزامات قانونی، مانند حداقل میزان حقوق و مالیات را مد نظر داشته باشد، و این وظیفه ی مدیر این بخش است که این امر را پیگیری کند.

وظایف دیگری نیز برای این مدیران وجود دارد که از جمله آنها می توان به تحقیق و ارائه پیشنهادات درباره امور بیمه و بازنشستگی، بررسی امور مربوط به مزایای رقبا، ساخت سیاست ها و دستورالعمل ها و نظارت بر آنها برای اطمینان از انطباق و یکپارچگی داده ها اشاره کرد.

آنها ارتباط نزدیکی با بخش مدیریت شرکت دارند، درباره فعالیت ها و امور مربوط به منابع انسانی نظر می دهند و مسئولیت جمع آوری اطلاعات، آنالیز، تحلیل و حفظ گزارشات دقیق کارکنان را نیز بر عهده دارند.

هدف تحقیقات این مدیران این است ک بدانند شرکت های رقیب چه مزایی در اختیار کارکنان خود می گذارند و چه منافی به آنها می دهند.

بر اساس نتایجی که از این تحقیقات به دست می آید، آنها پیشنهادات مختلفی درباره امور مربوط به مزایای شرکت به مدیران ارشد ارائه می دهند. هنگامی که مدیر ارشد با او موافقت کند، آنها مسئولیت دارند تا تغییرات مد نظر را اجرا نمایند.

محیط کاری مدیریت مزایا چگونه است؟

Benefit manager ها یا مدیران مزایا تقریبا در هر سازمان و شرکتی کار می کنند. برخی از این افراد به صورت دورکار یا آزادکار (freelancer) مشغول به فعالیت هستند و کار های مورد نیاز افراد یک شرکت را بدون داشتن حضور فیزیکی انجام می دهند.

شرایط کاری مدیریت مزایا

با این حال اکثر آنها به صورت تمام وقت دریک دفتر کار می کنند و معمولا ساعت کاری آنها 40 ساعت در هفته است. همچنین ممکن است در اوج کار شرکت زمان بیش تری را نیز در محل کار بگذرانند تا امور مختلف را در ساعت مشخص و تعیین شده ارائه کنند.

در سال 97 افراد مشغول به مدیریت مزایا تقریبا 16 هزار نفر بودند. بیش ترین افرادی که از این مدیران استفاده و آنها را استخدام می کنند شامل موارد زیر می باشند:

  • مدیران شرکت ها و سازمان ها (22%)
  • خدمات حرفه ای، علمی و فنی (16%)
  • شرکت های بیمه و خدمات مشابه (10%)
  • دولت ها (8%)
  • خدمات بهداشتی و مددکاران اجتماعی (7%)

آموزش ها و تحصیلات

فعالیت در زمینه مدیریت مزایا معمولا هم نیازمند دانش آکادمیک و هم  تجربه ی کار در محیط است.

تحصیلات مورد نیاز

در اکثر شرایط مدیران مزایا باید حداقل مدرک لیسانس را در زمینه کسب و کار، منابع انسانی و یا رشته های مرتبط داشته باشند.

تجربه ی کاری

تجربه ی کاری یکی از الزامات مدیریت مزایا می باشد. این افراد معمولا کار خود را با بررسی ضرر ها، مزایا، تجزیه و تحلیل کسب و کار شروع می کنند. فعالیت در زمینه منابع انسانی، مالی و دیگر قسمت ها نیز می تواند تا حد زیادی مفید باشد.

مهارت های مورد نیاز

مهارت های مورد نیاز مدیر مزایا

کار کردن به عنوان یک مدیر مزایا نیازمند برخی مهارت ها و توانایی هاست که در هنگام کار به آنها نیاز خواهد بود. موارد زیر برخی از این توانایی ها هستند:

توانایی تجزیه و تحلیل

یکی از ضروری ترین توانایی ها برای مدیریت مزایا توانایی کافی برای آنالیز و تجزیه و تحلیل است. علاوه بر تحلیل اطلاعات مربوط به درآمد و هزینه ها، آنها باید بهترین و مناسب ترین برنامه ها برای آینده شرکت را تهیه و ارزیابی کنند.

هوش کاری

افراد مشغول به این کار باید توانایی بودجه بندی  و دسته بندی پیشنهادات خود را داشته باشند و بدانند که کار آنها چطور می تواند بر روی آینده ی یک شرکت و وضعیت امور  مختلف آن مانند وضعیت مالی تاثیر بگذارد.

مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی برای راهنمایی کارکنان، ارائه مزایا و کار کردن با همکاران یک امر ضروری برای مدیران مزایا می باشد. آنها باید بتوانند به خوبی با کارکنان و مدیران بخش های مختلف ارتباط برقرار کنند تا بهترین تصمیمات را بری تغییر کار آنها ایجاد کنند.

تصمیم گیری

دیگر آیتم مهم برای این مدیریت توانایی تصمیم گیری به موقع و مناسب است. آنها باید نقاط قوت و ضعف هر برنامه و تصمیمی که گرفته می شود را بسنجند و بهترین گزینه و راهکار را برای یک سازمان انتخاب کنند.

این یک نگاه و دید کلی نسبت به کار هایی که مدیریت مزایا یا Benefits management باید انجام بدهد و توانایی هایی که باید داشته باشد بود.

در نهایت امیدواریم این مقاله نیز مورد پسند شما عزیزان واقع شده باشد و از خواندن آن لذت برده باشید. تیم آکادمی تخصصی سنا از شما دوستان گرامی بابت اینکه تا انتهای این مقاله ما را همراهی کردید از شما متشکر است.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.