گیمیفیکیشن و باشگاه مشتریان

گیمیفیکیشن و باشگاه مشتریان

اگر کسی از شما بخواهد که کلمه گیمیفیکیشن را تعریف کنید، آیا می توانید به خوبی به او بگویید که بازی انگاری یا gamification چیست؟ به احتمال زیاد حتی اگر نتوانید به او بگویید که دقیقا منظور این روش چیست، حتما پیش از این نام این کلمه را شنیده اید و یا به دلیل وجود کلمه گِیم (Game به معنای بازی) می توانید حدس بزنید که فرآیندی است که با بازی کردن در ارتباط است.

گیمیفیکیشن یا بازی انگاری جریانی است که به سرعت درحال تبدیل شدن به موضوع اصلی مکالماتی است که درباره بازاریابی و باشگاه مشتریان انجام می شود، و دلیل خوبی هم پشت این قضیه وجود دارد. باشگاه مشتریان که یکی از برنامه های اصلی جذب مشتریان است امروزه از این ابزار قدرتمند برای بهبود رابط کاربری خود استفاده می کند، که به شدت هم جواب داده است!

در این مقاله قصد داریم به رابطه و تعامل باشگاه مشتریان و گیمیفیکیشن بپردازیم، و ببینیم که چطور می توان از این ابزار استفاده کرد تا کیفیت انجمن مشتریان را افزایش بدهیم.

گیمیفیکیشن چیست؟

اولین موضوع این مقاله پاسخ به سوالی است که اول آن را مطرح کردیم. طبق تعریف متخصصان، به تغییر آنچه که از قبل وجود دارد، مانند یک وب سایت، نرم افزار فروشگاهی یا باشگاه مشتریان یک کسب و کار یا یک انجمن آنلاین و ترکیب آن با بازی به منظور افزایش جذابیت و ترغیب استفاده ی بیش تر مشتریان گیمیفیکیشن گفته می شود.

به عبارت دیگر، بازی انگاری ساخت چیز جدیدی نیست، بلکه هدف آن توسعه و گسترش با استفاده از تکنیک های دیتا محور است که باعث ترغیب و تشویق کاربران و ارزش آفرینی می شود.  

هدف و ایده اصلی این است که اجزا و اعضای بازی و Game را به باشگاه وفاداری اضافه کنیم تا ارتباط خود با مشتریان را افزایش بدهیم و آنها را ترغیب کنیم تا در باشگاه فعالیت کنند.

سوالی که مطرح می شود این است که :

مگر استفاده از پاداش و جایزه کافی نیست؟

باید بگویم خیر. اگر چه استفاده از پاداش ها و جایزه ها یک مشوق و محرک مناسب برای جذب مشتریان به باشگاه وفاداری است، اما فرآیند های بازی سازی شده به شما اطمینان می دهند که مشتریان در طول تجربه ی خود با شما فعال خواهند بود و اشتیاق خود به شما را از دست نمی دهند.

اما فقط این نیست. گیمیفیکیشن می تواند اگر به درستی استفاده شود مزایای بسیار زیادی برای شما و کسب و کارتان داشته باشد. برخی از این مزایا شامل موارد زیر می باشند:

جذب مشتریان بیش تر

یکی از با ارزش ترین جنبه های استفاده از بازی انگاری این است که سرگرم کننده و جذاب است. با استفاده از بازی انگاری یک فرآیند شما می توانید مشتریان بیش تری را جذب کنید و معمولا بسیاری از این افراد نمی دانند که هدف از این کار چیست و چه اتفاقی میافتد، اما اتفاقی که میافتد این است که ارتباط کاربران با برند شما افزایش پیدا می کند و شما شناخته تر از قبل خواهید بود.

مشتریان مدرن امروزی مایلند که سرگرم شوند و گیمیفیکیشن بهترین راه برای برآورده کردن این خواسته است. به این ترتیب شما نه تنها مشتریان جدید جذب می کنید، بلکه می توانید مشتریان سابق را نیز بار دیگر به سمت خود بکشید چرا که آنچه می خواهند را در اختیارشان قرار می دهید: سرگرمی!

آگاهی از مشتریان

به لطف روشی که اکثر پلتفرم های بازی انگاری راه اندازی می شوند، شما این فرصت را دارید تا اطلاعات کافی از مشتریانی که از سیستم شما استفاده می کنند به دست بیاورید، و بدانید که چه کاری در وب سایت یا نرم افزار شما انجام می دهند.

این کار می تواند اطلاعات و دیتا های زیادی را به شما بدهد، که بعد ها این دیتا می تواند به شناخت و آگاهی کافی از مشتریان منجر شود. با این حال باید به یاد داشته باشید که اگر این دیتا ها به خوبی تجزیه و تحلیل نشوند ارزش زیادی نخواهند داشت. بسیاری از کسب و کار ها صرفا این اطلاعات را دریافت و ذخیره می کنند، و در این صورت استفاده ی زیادی از آنها نخواهند برد.

یکی از سیستم هایی که می توانید با استفاده از آنها به تجزیه و تحلیل دقیق این اطلاعات بپردازید نرم افزار های CRM است، که با استفاده از آن دیتا های مختلف مانند فروش و روند آن را نیز می توان تحلیل، و حتی با استفاده از آن روند پیشرفت یا پسرفت در آینده را نیز پیشبینی کرد.

افزایش وفاداری مشتریان

بازی انگاری به شما در به وجود آوردن تجربه ی مشتریان لذت بخش کمک می کند، که این امر منجر به راضی نگه داشتن مشتریان می شود.

ارائه ی پاداش و جایزه برای پیروزی در مسابقاتی که در بازی های ارائه شده وجود دارد، کوییز ها و سوالات چالشی و یا دنبال کردن شبکه های مجازی شما در ازای دریافت امتیاز باعث می شود که مشتریان برای انجام کار ها و دریافت امتیازات بیش تر به ارتباط خود با شما ادامه بدهند.

در این صورت نه تنها شما ارتباط خود را با آنها حفظ می کنید، بلکه از زمانی که آنها با برند شما گذرانده اند تقدیر و تشکر کرده اید که می تواند باعث به وجود آوردن یک رابطه ی طولانی و دوستانه با شما و کسب و کارتان شود.

بررسی روند کاری

استفاده از گیمیفیکیشن باعث ذخیره خودکار و دائم اطلاعات می شود، که می توان از آنها در افزایش بهره وری تیم فروش تا حفظ زمان تیم پشتیبانی از مشتریان استفاده کرد. این جمع آوری دیتا شاید در اولین نظر زیاد مهم به نظر نرسد، اما دلیل اهمیت آن این است که به شما اجازه می دهد که بدانید کجای روند کاری خود قرار گرفته اید و نحوه عملکرد شما چگونه است.

مزیت این کار این است که کارمندان را می توان بر اساس اطلاعات مختلف و محکمی که در سیستم ثبت شده است رتبه بندی کرد. این کار می تواند برای مدیران هم مفید باشد، چرا که در این صورت آنها نگران این نخواهند بود که احساسات و فشار های کاری بر روی رتبه بندی کارمندان تاثیر بگذارد.

این موارد تنها بخشی از مزایایی است که استفاده از گیمیفیکیشن می تواند برای ما مدیران و کارمان داشته باشد. حال سوالی که باقی می ماند این است که:

چطور باید گیمیفیکیشن را وارد سیستم کرد؟

همانطور که پیش از این در مقاله های باشگاه مشتریان اشاره کردیم، شرکت های زیادی از این ترفند ها استفاده می کنند که روش های آنها توانسته است به طور مثال زدنی مفید واقع شود. اما چطور می توانیم بازی انگاری را متناسب با روش و کسب و کار خودمان به راه بی اندازیم؟

برای شروع باید بدانید که هر بازی انگاری مفیدی 5 عنصر زیر را شامل می شود، پس باید سعی کنید از آنها به بهترین نحو استفاده کنید. در گیمیفیکیشن، مشتریان با انجام کار های زیر پاداش می گیرند:

دریافت امتیاز با انجام کار های مختلف

به دست آوردن امتیاز طبیعتا باعث به وجود آمدن احساس خشنودی است، چرا که باعث می شود آدم ها احساس پیشرفت کنند. مطمئن شوید که باشگاه مشتریان شما به گونه ای طراحی شده است که افراد با هر خرید خود یا فعالیتی که با برند شما دارند یک امتیاز دریافت می کنند.

طراحی مراحل بالاتر

کار معمول و رایجی که بسیاری از باشگاه های مشتریان انجام می دهند این است که پس از طی یک دوره ی خاص و تکمیل فرآیند بازی، مشتریان را به مرحله ی اول باز می گردانند و مشتریان دوباره تلاش می کند تا مرحله را تمام کنند و جایزه ی خود را بگیرند.

خلاقیت داشته باشید! چرا بجای اینکه مشتریان را به مرحله اول باز گردانید، آنها را به مرحله ی بعد یا حتی لیگ بالاتر نمی فرستید؟

همچنین می توانید در مراحل بالاتر جایزه های متنوع تری را قرار بدهید تا به جذابیت کار خود اضافه کنید.

یک تابلوی امتیازات طراحی کنید

احساس رقابت یکی از احساسات قدرتمند و تاثیر گذار در زندگی ما انسان ها می باشد. تابلوی امتیازات به کاربران و بازیکنان این امکان را می دهد تا خود را با رقبای خود مقایسه کنند. این کار باعث می شود که یک حس رقابت میان آنها به وجود بیاید و سعی کنند با خرید بیش تر و به دست آوردن امتیاز بیش تر در رتبه ی بالاتری قرار بگیرند.

با گذراندن هر مرحله به آنها یک نشان خاص بدهید

چیز ساده ای مانند یک نشان افتخار یا چیزی که نشان بدهد که بازیکن در کجای بازی ایستاده است کافی است تا به بازیکن یا همان کاربر باشگاه مشتریان شما این حس را بدهد که تلاش های آنها قدر دانسته می شود. ضمن اینکه همان حس رقابت را نیز در آنها تحریک می کند و آنها سعی می کنند نشان های بهتر و با ارزش تری را به دست بیاورند.

چرا باید بازی کنند؟ تا بر یک چالش غلبه کنند

هر بازی باید یک مشکل داشته باشد که بازیکن آن را برطرف کند، یا یک چالش داشته باشد که بر آن غلبه کند و این جذابیت کار است. استفاده از این چالش ها می تواند باعث شود مشتریان به بازی کردن و فعالیت در باشگاه مشتریان کسب و کار شما ادامه دهند.

نکته ی مهم این است که باید به یاد داشته باشید چالشی که برای بازی خود طراحی می کنید نه باید بیش از حد سخت باشد و نه بیش از حد آسان. چون اگر بیش از اندازه چالش سختی طراحی کنید، کاربر یا بازیکن از انجام آن دلسرد می شود، و اگر چالش بی از حد آسان باشد بازیکن به راحتی آن را انجام می دهد و جایزه ی خود را به دست می آورد.

گیمیفیکیشن یکی از روش های کاربردی برای جذب مشتری است که توسط کسب و کار های معروف و شناخته شده ی بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد.

در صورتی که هرگونه سوالی درباره رابطه و تعامل باشگاه مشتریان و گیمیفیکیشن دارید می توانید با متخصصان آکادمی سنا در تماس باشید و از خدمات رایگان مشاوران مجرب ما استفاده کنید.

در نهایت از اینکه زمان خود را در کنار ما گذراندید از شما دوستان عزیز ممنون و متشکریم و امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.