آیا می توان میزان فروش را پیش بینی کرد؟

آیا می توان میزان فروش را پیش بینی کرد؟

نرم افزار فروش چیست؟ این سوالی است که بسیاری از افراد و مراجعانی که برای مشاوره در خصوص موفقیت کسب و کارشان به سنا مراجعه می کنند از ما می پرسند. آنها می پرسند: آیا راهی وجود دارد که بتوانیم بدانیم در ماه های آینده چقدر می فروشیم؟ آیا پیش بینی فروش امکان پذیر است؟

پاسخ ما این است که بله! با استفاده از راه های مختلفی که وجود دارد شما می توانید پیش بینی فروش را انجام بدهید. امروز می خواهیم برخی از این راه های جادویی را به شما آموزش بدهیم تا بتوانید در این خصوص پیشگویی کنید!

پیش بینی فروش فرآیندی است که طی آن می توان وضعیت فروش و درآمد کسب و کار را در آینده مشخص کرد. پیش بینی فروش را می توان به صورت ماهانه، فصلی، شش ماهه و یک ساله انجام داد.

پیش بینی کردن فروش یک بخش جدا ناپذیر از امور کسب و کار است. بدون دانستن اینکه آینده ی فروش شما چطور خواهد بود، نمی توانید انبار خود یا جریان نقدینگی خود را مدیریت کنید و یا برای پیشرفت خود برنامه ریزی کنید. هدف از انجام این کار این است که بتوانید اطلاعاتی برای گرفتن تصمیم های هوشمندانه برای کسب و کارتان به دست بیاورید.

برای مثال اگر پیش بینی شما 30 درصد افزایش در فروش را محصولات یا خدمات را نشان می دهد، شاید بتوانید برای اهداف کاری بزرگ تر و استخدام نیروی کار بیش تر برنامه ریزی کنید. به همین ترتیب، اگر این آمار ها نشان دهنده ی کاهش فروش باشد، می توانید پیش از اینکه دچار مشکل شوید از اثرات آن با کاهش هزینه ها یا تغییر استراتژی های بازاریابی جلوگیری کنید.

اما پیش بینی فروش چطور انجام می شود؟

این عمل شامل تخمین زدن میزان محصولات و خدماتی که می توانید در دوران مشخصی که تعیین کرده اید بفروشید، و هزینه ی خدمات و کالا ها، و میزان تقریبی سود شما می باشد.

این کار معمولا به این صورت انجام می شود:

  • تهیه کردن لیستی از محصولات و خدماتی که باید فروخته شوند،
  • تخمین تعداد و میزان هرکدام،
  • ضرب کردن واحد قیمت محصولات در تعداد آنها،
  • به دست آوردن هزینه هر کالا یا محصول،
  • ضرب قیمت هر محصول یا سرویس در تعداد آنها
  • کم کردن هزینه کل از کل فروش

در صورتی که تعداد محصولاتی که در انبار دارید زیاد باشد، ممکن است لازم باشد آنها را واحد فروش یا قیمت را در دسته های جداگانه قرار بدهید و آنها را دسته بندی کنید.

فرضیات پیش بینی فروش

عوامل بسیاری وجود دارد که به طور بالقوه می تواند بر فروش تأثیر بگذارد ، و همچنین می تواند مبنای پیش بینی فروش شما باشد. برخی از آنها شامل موارد زیر می باشند:

فرضیات پیشبینی فروش

اقتصاد و صنف مخصوص شما

اوضاع شرایط اقتصادی صنفی که در آن کار می کنید چطور است؟ بازار کار برای محصولات یا خدماتتان درحال رشد است یا پسرفت می کند؟ آیا رقابت در بازار درحال افزایش است؟ چقدر احتمالش هست که مشتریان اصلی خود را از دست بدهید یا تعداد آنها را بیش تر کنید؟ پیش بینی فروش شما باید شامل درصد تقریبی از میزان رشد یا رکود بازار کار شما باشد.

تغییرات قانونی

برخی اوقات قوانین و مقررات جدید می تواند بر روی فروش شما تاثیر بگذارد، حال این تاثیر می تواند مثبت یا منفی باشد.

محصولات و خدمات شما

آیا مشغول ارائه محصولات و خدمات جدیدی هستید که می تواند فروش شما را افزایش بدهد،؟ یا فروش کالا ها و سرویس هایتان به دلایل رقابتی کاهش پیدا کرده است؟ ممکن است که به دلیل افزایش قیمت محصولات و مواد اولیه، یا هزینه های دیگر مجبور شوید قیمت محصول خود را افزایش بدهید؟ اینکار چه تاثیری می تواند روی فروش شما داشته باشد؟

فعالیت های بازاریابی شما

آیا فعالیت بازاریابی جدیدی در برنامه هایتان دارید؟ یا هزینه های تبلیغات را افزایش یا کاهش داده اید؟ راه انداری یک وب سایت جدید، افزایش فعالیت های بازاریابی ایمیلی، یا فعالیت در شبکه های اجتماعی چطور؟ آیا قصد دارید نیروی فروش بیش تری جذب کنید یا درحال از دست دادن آنها هستید؟

پیش بینی فروش برای کسب و کار های موجود

تخمین میزان فروش برای کسب و کار هایی که درحال حاضر مشغول فعالیت هستند، بسیار آسان تر از کسب و کار هایی است که نوپا هستند که به تازگی شروع به فعالیت کرده اند. دلیل آن این است که در کسب و کار هایی که از قبل تاسیس شده اند، با توجه به آمار های قبلی فروششان میتوان اطلاعات مفیدی برای پیشبینی فروش آنها به دست آورد.

پیشبینی فروش برای کسب و کار ها

با استفاده از اطلاعات میزان درآمدی که یک شرکت در سال پیش در همان ماه داشته است، و ترکیب آن با دانش کلی از اقتصاد و جریان های آن صنف می توان به خوبی میزان فروش آن شرکت را پیش بینی کرد.

پیش بینی فروش برای کسب و کار های تازه تاسیس

تخمین فروش برای کسب و کار ها می تواند امر پیچیده و سخت تری باشد، چرا که هیچ دیتا و اطلاعات خاصی درباره فعالیت های فروش آن وجود ندارد. فرآیند این کار شامل تحقیقات درباره بازار هدف، منطقه جغرافیایی فروش و تحقیق و بررسی رقبای کسب و کار می باشد.

سخن سنا

پیش بینی فروش یکی از کار هایی است که توسط روش های مختلفی انجام می شود و انجام آن توسط متخصصان می تواند هزینه های بالایی داشته باشد.

این روز اما تکنولوژی به کمک افراد و مدیران کسب و کار ها آمده است. برخی از این تکنولوژی ها نرم افزار های حسابداری و نرم افزار فروش، و همچنین CRM هایی مانند سنا است که ویژگی های هردوی این سیستم ها را در بر می گیرد.

این نرم افزار ها می توانند بر اساس اطلاعاتی که در زمینه فروش در پایگاه اطلاعات (Database) شما قرار دارد، عمل پیش بینی فروش را به راحتی و به صورت اتوماتیک و خودکار انجام بدهند.

در نهایت، ضمن داشتن بهترین آرزو ها برای شما همراهان ارجمند، از اینکه زمان خود را در اختیار ما قرار دادید متشکریم و امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.