CRM ابری بهتر است یا محلی؟

CRM ابری بهتر است یا محلی؟

این روز ها بسیاری از کسب و کار ها از نرم افزار های CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری استفاده می کنند و از مزایایی که این سیستم قدرتمند در اختیارشان می گذارد بهره مند می شوند.

اما یک سوال اساسی میان شرکت ها و سازمان هایی که از آن استفاده می کنند وجود دارد و آن هم این است که:

CRM محلی بهتره یا CRM ابری؟

در جواب به این سوال باید بگویم که نوع سیستمی که می خواهید از آن استفاده کنید تا حد زیادی بستگی به این دارد که به دنبال چه سیستم و مزایایی برای کسب و کار خود می گردید. هر کدام از این سیستم ها می تواند مزایایی به شما ارائه کند که شاید دیگری در ارائه آنها ناتوان باشد.

اول از همه بیایید به نیاز های کسب و کار شما بپردازیم:

چه نیاز هایی دارید؟

پیش از اینکه بخواهید روی یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری سرمایه گذاری کنید، باید چند سوال را از خود پرسیده و به آنها پاسخ بدهید. این سوال ها شامل این موارد هستند:

  1. آیا کسب و کار شما درحال گسترش و پیشرفت است؟ در این صورت آیا به ارتقا، بروزرسانی و شخصی سازی های متعدد نیاز خواهید داشت؟
  2. دیتا و اطلاعاتی که ذخیره می کنید چقدر محرمانه است و امنیت این اطلاعات برای شما چقدر اهمیت دارد؟
  3. آیا از ساختار ها و نیروی انسانی کافی که برای یک CRM محلی مورد نیاز است برخوردار هستید؟
  4. آیا از نرم افزار های دیگر مانند نرم افزار فروش برای کسب و کار خود استفاده می کنید؟ آیا آنها قابلیت اینکه با CRM شما همگام سازی شوند را دارند؟

هنگامی که به این سوال ها پاسخ بدهید، یافتن گزینه مناسب راحت تر خواهد بود. در این صورت خواهید دانست که بهتر است از CRM های آماده استفاده کنید، یا یک نسخه ی مخصوص به خود را بسازید.

خدمات ابری چه هستند؟

از زمانی که خدمات ابری و تحت وب در سال 1999 به دنیا معرفی شد، انقلاب و طوفان عظیمی در زمینه استفاده از خدمات مختلف به راه افتاده است. از اولین نمونه های استفاده از این سرویس ها می توان به فروشگاه آمازون تحت وب (The Amazon Web) اشاره کرد که به سرعت به یکی از رهبران و پیشکسوتان استفاده از این نوع سرویس تبدیل شد.

خدمات ابری چه هستند؟

حال ممکن است از خود بپرسید که خدمات ابری دقیقا یعنی چی؟ یعنی از آسمون به ما خدمات میدهند؟

در جواب باید بگویم بله، تقریبا یک همچین حالتی است! اما دقیقا منظور ما ابر ها نیستند، بلکه منظور امواج اینترنتی است که در هوا رد و بدل می شوند؛ پس اینترنت است که به ما سرویس می دهد.

به طور کلی، خدمات ابری به هر نوع سرویسی گفته می شود که کاربر می تواند از طریق اینترنت به آن دسترسی داشته باشد. در این زمینه سرور ها و برنامه هایی که این خدمات را ارائه می کنند به صورت فیزیکی و محلی در اختیار شما قرار نگرفته اند، بلکه آنها بر روی سروری قرار دارند که ارائه دهندگان این سرویس آنها را مدیریت می کنند.

نمونه های بارز این خدمات، نرم افزار های ارائه دهنده ی فضای ابری مانند Google Drive یا Dropbox هستند که به شما این امکان را می دهند تا عکس ها، فیلم ها و اطلاعات دیگر را روی آنها ذخیره کنید و از فضای دستگاه خود استفاده ی بهینه تری بکنید.

حال که فهمیدیم خدمات ابری به چه نوع خدماتی می گویند، نوبت به این می رسد که بدانیم نرم افزار های سی آر ام محلی و تحت وب (ابری) چه فرقی با یکدیگر دارند.

CRM ابری

خدمات ابری به نرم افزار ها و سیستم های مدیریت کسب و کار، مانند CRM و باشگاه مشتریان نیز راه پیدا کرده اند. امروزه سی آر ام های زیادی در بازار وجود دارند که از خدمات ابری استفاده می کنند و شما می توانید شرکت ارائه دهنده ی خود را بر اساس نیاز هایی که برای خود تعریف کرده اید انتخاب کنید.

پیش از این در سال 2008 تنها 13 درصد از این سیستم ها بر روی سرور های ابری ارئه می شدند، اما امروزه پیشرفت های تکنولوژیکی باعث شده تا تقریبا 90 درصد از این سامانه ها یا فقط روی سرور های ابری فعالیت کنند، یا ضمن فعالیت به صورت محلی، خدمات ابری را نیز ارائه کنند.

در سی آر ام ابری، اکثرا و گاها تمام ویژگی هایی که نرم افزار های CRM محلی (یعنی نرم سیستم هایی که بر روی کامپیوتر یا لپ تاپ شما نصب می شوند) را می توانند از طریق اینترنت، بدون نیاز به نصب نرم افزار خاصی به شما ارائه کنند.

CRM ابری

مزایای CRM ابری

بیایید به برخی ازمزایایی که سیستم های ابری می توانند برای ما داشته باشند نگاهی بیندازیم. برخی از این مزایا شامل موارد زیر می باشند:

  • کاهش و از بین رفتن هزینه های مربوط به نصب و راه اندازی سیستم؛
  • عدم نیاز به سیستم ها و سخت افزار های قدرتمند برای راه اندازی دقیق و بی نقص؛
  • نیازی به نگرانی درباره هزینه های اضافه و نگه داری از سیستم نخواهید داشت، چرا که برطرف کردن مشکلات احتمالی بر عهده شرکت ارائه دهنده است؛
  • شرکت ارائه دهنده به بروزرسانی ها و ارتقای سیستم رسیدگی می کند، و اینکار می تواند در وقت و هزینه بسیار صرفه جویی کند؛
  • از آنجایی که این سیستم روی اینترنت اجرا می شود، شما می توانید در هر جایی از آن استفاده کنید؛
  • استفاده از این سیستم روی اینترنت می تواند به شما این امکان را بدهد تا سیستم را روی موبایل نیز اجرا کنید؛
  •  شخصی سازی کردن سیستم با توجه به نیاز ها و خواسته ها ی شما بسیار آسان تر و سریع تر انجام می شود.

معایب CRM ابری

همانطور که بار ها در مقاله های قبلی گفته ایم، هیچ چیزی در دنیا وجود ندارد که فقط منفعت داشته باشد و عاری از هرگونه عیبی باشد. سیستم های CRM ابری نیز از این قاعده مستثنی نیستند و برخی از معایب این سامانه شامل موارد زیر می باشند:

  • امنیت اطلاعات شما ممکن است کمتر از سیستم های محلی باشد، چرا که این اطلاعات روی سرور شرکت دیگری قرار می گیرد (که در این باره حتما توضیحات مهمی خواهیم داد)؛
  • شرکت ارائه دهنده درباره زمان ارتقا و بروزرسانی سیستم شما دخالت دارد.
  • اگر سرور های شرکت ارائه دهنده به اندازه ی کافی قدرتمند نباشد، هنگام بروزرسانی ممکن است دچار قطعی شود که این می تواند به معنای از کار افتادن سیستم شما برای مدت کوتاهی شود.

در خصوص امنیت اطلاعات در سیستم های ابری باید گفت که شرکتی که شما سیستم را از آنها خریداری می کنید، موظف است تعهداتی درباره اطلاعات مشتریان و کسب و کارتان به شما بدهد.

برای مثال برای استفاده از CRM سنا، ضمن ارائه تعهدات مشخص، ما تمامی اطلاعات شما را با سیستم ها و روش های پیچیده رمزنگاری می کنیم تا نهایت امنیت برای اطلاعات با ارزش شما فراهم شود.

CRM محلی

CRM های محلی معمولا سیستم هایی هستند که در قالب یک نرم افزار ارائه می شوند، و مانند هر نرم افزار دیگری باید بر روی کامپیوتر شما نصب شوند، که این نصب شدن نیازمند ویژگی های سخت افزاری و نرم افزاری مناسب است.

این سیستم ها معمولا توسط یک شرکت ارائه دهنده، مخصوص شرکت و کسب و کار دیگری طراحی می شود. البته قابلیت شخصی سازی در سامانه های مدیریت ارتباط با مشتری ابری نیز وجود دارد، با این تفاوت که در آن صورت، شرکت ارائه دهنده یک سیستم از قبل طراحی شده را تغییر می دهد.

مزایای CRM محلی

مزایایی که نرم افزار های سی آر ام محلی می توانند در اختیار شما بگذارند شامل موارد زیر می باشند:

  • شما نظارت و کنترل کاملی بر روی دیتا ها و اطلاعات سیستم خود دارید. در این صورت شما می توانید تمامی بروز رسانی ها، ارتقای سیستم و شخصی سازی ها را خودتان انجام بدهید.
  • نیازی به نگرانی درباره دزدیده شدن اطلاعات ندارید، چرا که سیستم و اطلاعات آن کاملا در اختیار خودتان قرار است.
  • استفاده توسط تعداد نامحدودی از کاربران.

معایب CRM محلی

  • کاربران تنها می توانند با کامپیوتری که نرم افزار روی آن نصب شده است به سیستم متصل شوند؛
  • ساخت نسخه ی موبایل می تواند کار سختی باشد، چرا که اکثر نرم افزار های موبایل بر روی سرور های ابری کار می کنند؛
  • ارتقا و بروزرسانی نرم افزار کار هزینه بری است، و استفاده ی از سیستم بروزرسانی شده می تواند وقت گیر باشد؛
  • نیازمند هزینه های زیاد برای نگه داری نرم افزار است، که این هزینه می تواند برای کسب و کار های کوچک تا متوسط سنگین باشد.

CRM ابری در برابر محلی

نگاهی به اینفوگرافی زیر بیندازید؛ عکس زیر خلاصه ای از همه ی نکاتی که تا به حال درباره آنها صحبت کردیم را به شما ارائه می کند؛ و تفاوت های اصلی میان سیستم های ابری و سیستم های محلی را به شما نمایش می دهد و به شما کمک می کند که بدانید کدام یک از آنها برای شما بهتر است.

CRM ابری یا محلی

نکاتی که در این مقاله ذکر کردیم، نکاتی است که بسیاری از افراد درباره آنها ابهام دارند و همیشه برای آنها سوال پیش می آید که کدام یک از نسخه های این سیستم را خریداری کنند. امیدواریم با استفاده از این مقاله بتوانید مناسب ترین سیستم CRM را خریداری کنید.

در نهایت از اینکه در خدمت شما عزیزان بودیم و هستیم بسیار خرسندیم و امیدواریم این مقاله مورد پسند شما عزیزان قرار گرفته باشد. ضمن داشتن بهترین آرزو ها، از اینکه زمان خود را با سنا سپری کردید از شما متشکریم.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.