نرم افزار فروش و تفاوت آن با CRM

نرم افزار فروش و تفاوت آن با CRM

بسیاری از افراد، به خصوص مدیران کسب و کار ها نرم افزار فروش را با نرم افزار CRM اشتباه می گیرند، و بر این باورند که این دو نرم افزار کارایی یکسانی داشته و تفاوتی با یکدیگر ندارند. ما در این مقاله در خصوص تفاوت هایی که این دو ابزار کاربردی با یکدیگر دارند صحبت می کنیم.

نرم افزار فروش نوعی سیستم است که به کسب و کار ها در ساده سازی، بهینه کردن و افزایش سرعت چرخه عمر فروش آنها کمک می کند. این نرم افزار شرکت ها را مطمئن می سازد که متخصصان بخش فروش، تمامی ابزار مورد نیاز خود برای پیش بردن کار خود را در اختیار دارند. 

به عنوان یک سامانه دیجیتال، نرم افزار فروش را می توان به ابزاری تشبیه کرد که شانس به دست آوردن مشتریان دست به نقد را افزایش می دهد. همانطور که همه ی ما می دانیم، داشتن بهترین یا زیبا ترین محصول نمی تواند تضمینی برای فروش بیشتر شما در بازار کسب و کار باشد.

متخصصان بخش فروش نیز می دانند که تنها بستن قرار داد کافی نیست، چرا که بستن قرار داد، صد در صد به منزله فروش بیشتر شرکت شما نمی باشد. لذا بهترین کار این است که یا تنها مشتریانی را جذب کنند که از خرید آنها اطمینان کافی دارند، و یا مشتریان بالقوه را به مشتریان حتمی تبدیل کنند که سیستم فروش می تواند در استفاده ی مفید از منابع فروش و افزایش شانس تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان دست به نقد کمک کند.

تفاوت نرم افزار فروش با CRM چیست؟

نرم افزار CRM یا Customer Relationship Management که به معنای مدیریت ارتباط با مشتری ست، یک ابزار دیجیتال است که به مدیریت تعاملات کارکنان با مشتری، از همان ارتباط اولیه تا خرید او می پردازد. این سامانه از روش های بازاریابی برای بستن قرار داد ها و برقراری ارتباط با مشتریان استفاده می کند. CRM همچنین روابط برقرار شده با مشتریان را تا زمانی که این فرایند به فروش ختم شود پیگیری می کند. اینجا دقیقا جایی است که نرم افزار فروش به کمک می آید.

نرم افزار فروش و سی آر ام

نرم افزار فروش به کسب و کار ها کمک می کند تا تمامی مراحل فروش را از مرحله ی پرسش و پاسخ و سفارش، تا فاکتور فروش و پرداخت را مدیریت کنند. در نهایت پس از تکمیل فروش، CRM با استفاده از تبلیغات و ارتباطات متعدد باعث می شود تا مشتری بار دیگر به سمت کسب و کار شما گرایش پیدا کرده و به خرید از شما ادامه دهد.

در اصل می توان گفت CRM نرم افزاری است که به تعاملات پیش از فروش و پس از فروش ما کمک می کند.

ویژگی های اصلی نرم افزار فروش

در این قسمت قصد داریم تا به برخی از ویژگی های اساسی سامانه ی فروش بپردازیم.

تجزیه و تحلیل اطلاعات: دیتا ها و اطلاعات، امروزه به سرعت درحال تبدیل شدن بخش مهمی از تمامی روند کسب و کار ها به خصوص در بخش فروش می باشند. اطلاعاتی که از بخش فروش به دست می آیند، می بایست با دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند. از این تجزیه و تحلیل ها می توان برای به دست آوردن شناخت بیشتر از مشتریان و شناسایی فرصت های فروش بیشتر استفاده کرد.

گزارش فعالیت های فروش: گزارشات مربوط به فعالیت ها و فرایند های فروش پیشین می بایست به راحتی در یک نرم افزار قابل دسترسی باشند. این گزارشات به کسب و کار ها و تیم فروش آنها کمک می کند تا با شناخت بیشتر و بهتر از مشتریان، ارتباط بهتری با آنها برقرار کنند.

مدیریت دارایی: یکی دیگر از ویژگی های بسیار مهم نرم افزار های فروش، قابلیت مدیریت دارایی و تعداد کالاهایی است که به فروش رسیده اند و در انبار موجود می باشند. این مدیریت به متخصصان و کارکنان بخش فروش این امکان را می دهد تا همیشه یک قدم جلوتر از مشتریان باشند، تا از کاهش موجودی انبار و تمام شدن یک کالا جلوگیری شود.

امنیت: امنیت یکی دیگر از ویژگی هایی است که یک نرم افزار فروش مناسب و با کیفیت باید آن را داشته باشد. بدیهی است که شما با تعداد زیادی از مشتریان و اطلاعات مهم و حساس آنها در ارتباط باشید، و به هیچ عنوان نخواهید که این اطلاعات با ارزش به جای دیگر درز پیدا کرده و یا از شما دزدیده شود.

اهمیت استفاده از نرم افزار فروش

سازماندهی: استفاده از یک سامانه ی فروش این اطمینان خاطر را برای شما به وجود می آورد که تمامی اطلاعات مهم شما در یک مکان مشخص و ایمن قرار گرفته اند. این سازماندهی باعث جلوگیری از دوگانگی اطلاعات و تکثیر مجدد اطلاعات یکسان می شود، و بدین ترتیب امور مدیریت فروش با کیفیت بهتری انجام خواهد شد.

سازماندهی در نرم افزار فروش

افزایش بازدهی فروش: بهبود و افزایش بازدهی و بهره وری امور فروش هدف اصلی یک نرم افزار فروش می باشد. یکپارچگی، سادگی و بهینه سازی امور فروش با استفاده از این ابزار دیجیتال باعث می شود تا تمامی امور به نحو بهتر و سریع تری انجام شوند.

افزایش همکاری در سازمان: سیستم های فروش هوشمند تقریبا با تمامی امور و بخش های یک کسب و کار تعامل دارند، و همین امر باعث می شود تا میزان همکاری بین افراد یک سازمان افزایش پیدا کند.

شناخت بهتر از مشتریان: میزان اطلاعاتی که درباره مشتریان ثبت شده است، و همچنین گزارشات مربوط به فرایند های فروش، برای درک نیاز های مشتریان و پیدا کردن فرصت های مناسب برای فروش بیشتر کافی هستند.

رضایت مشتریان و کارکنان: هنگامی که میزان بازدهی کارکنان شما بالا می رود، به صورت خودکار رضایت آنها از کار خود نیز افزایش پیدا می کند و این امر باعث می شود تا با دقت و اشتیاق بیشتری به مشتریان شما خدمات رسانی کنند. همین امر برای مشتریان نیز اتفاق می افتد. زمانی که خدمات رسانی به آنها به نحو احسنت انجام شود، به تب رضایت آنها افزایش یافته و علاقه آنها به خرید از شما و وفاداری آنها به شما افزایش پیدا می کند.

پیش بینی دقیق تر از روند فروش: با استفاده از یک نرم افزار فروش خوب، کسب و کار ها می توانند به راحتی با استفاده از شاخص ها، تاریخچه ی فعالیت ها و گزارشات خود، روند صعود و نزول فروش خود را پیش بینی کنند. بهترین قسمت این پیش بینی ها این است که آنها بسیار دقیق تر از پیش بینی ها و تجزیه و تحلیل هایی هستند که بدون استفاده از این نرم افزار ها صورت می گیرند.  

این خلاصه ای بود از تفاوت هایی که یک سیستم سی آر ام با نرم افزار فروش دارد. امیدواریم این مقاله مورد توجه شما دوستان و همراهان عزیز و گرامی قرار گرفته باشد و از آن استفاده ی کافی را برده باشید. سنا ضمن داشتن بهترین آرزو ها برای شما، از اینکه زمان خود را در کنار ما سپری کردید از شما متشکر است.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.