روش‌های افزایش فروش کتاب برای کتابخانه‌ها

روش‌های افزایش فروش کتاب برای کتابخانه‌ها

این روزها با صاحب هر یک از کتاب فروشی‌های خیابان انقلاب تهران که حرف می‌زنید، دلش می‌خواهد بداند بهترین نرم افزار کتابفروشی کدام است. وقتی هم پای حرف صاحبان کتاب فروشی‌های کوچک و کم رونق شهرستان‌ها می‌نشینید، تا متوجه می‌شوند در دنیای فروش و بازاریابی دستی بر آتش دارید، سریع می‌پرسند بهترین راهکار افزایش فروش کتاب چیست و چه پیشنهادی برای فروش بیشتر کتاب دارید.

البته چنین رفتاری منطقی است؛ چرا که اوضاع بازار نشر و فروش کتاب در کشور فاجعه بار است و اکثر کسانی که در این مسیر قدم گذاشته‌اند افرادی صاحب ذوق و اهل فرهنگ هستند. آن‌ها دل‌شان می‌خواهد هم به فرهنگ کشور خدمت کنند و هم به درآمد قابل قبولی برسند. چرا که نه، مطمئنا این افراد جزو آن دسته از شهروندان هستند که لیاقت بهترین زندگی را دارند. اما از این حرف‌ها گذشته، واقعا بهترین نرم افزار مدیریت کتابفروشی چه نرم افزاری است؟ اصلا ابزاری هست که یک کتابفروش بتواند صفر تا صد کار را به آن بسپارد و از آن ابزار، قابلیت‌ها و امکاناتی دریافت کند که به فروش بیشتر کتاب‌هایش منجر شوند؟!

 

پاسخ این سوالات هم می‌تواند مثبت باشد و هم می‌تواند منفی باشد! اگر یک فروشنده کتاب صرفا به دنبال نرم افزاری می‌گردد که حساب و کتاب‌هایش را برایش انجام دهد، یک نرم افزار حسابداری کتابفروشی بسیار ساده هم کارش را راه می‌اندازد. اما مگر بسیاری از این فروشگاه‌ها چقدر فروش دارند؟ پیشنهاد ما این است که ابتدا از ابزارهایی کمک بگیرند که موجب فروش بیشتر محصولات‌شان شوند و بعد به سراغ حساب و کتاب بروند. سه نرم افزاری که ما در این مقاله معرفی می‌کنیم، حلال بسیاری از مشکلات فروشنده‌های کتاب هستند. این شما و این هم بهترین نرم افزارهای کتابفروشی.

         


بیشتر بدانید: معرفی بهترین نرم افزار مدیریت کتابفروشی و کتابخانه


 

راه‌های افزایش فروش کتاب با بهترین نرم افزارهای مدیریت کتابفروشی

 

فروش بالای کتاب به چند عامل بستگی دارد؛ عامل از همه ارزش خود کتاب است. عوامل بعدی نیز، کیفیت چاپ، فرایند نشر و توزیع، تبلیغات و بازاریابی موثر و میزان استقبال مخاطبان در آن دوره از کتاب‌ها؛ همگی می‌توانند بر میزان فروش یک کتاب تاثیر جدی بگذارند.

 

در این بین، یک کتابفروشی چه تاثیری می‌تواند داشته باشد؟ بگذارید از یک زاویه دیگر به موضوع نگاه کنیم. اگر شما یک کتابفروش هستید که فروشگاهی در حد و اندازه کوچک، معمولی یا حتی بزرگ دارید؛ فکر می‌کنید خود شما چقدر می‌توانید به عنوان یک عامل تاثیرگذار در فروش کتاب‌ها نقش ایفا کنید؟ همه ما بارها و بارها با کتابفروشی‌های شلوغ و پرطرفداری مواجه شده‌ایم که انگار مشتریان‌شان دوست دارند هرگاه فرصتی دست می‌دهد به آنجا بروند و حال خود را خوب کنند.

 

چنین فروشگاه‌هایی اتفاق خوب هم می‌فروشند و این فروش بالا کمک می‌کند که دائما کسب و کارشان را نیز گسترش بدهند. در ادامه، گسترش کسب و کار، افزایش کیفیت خدمات و بیشتر کردن تنوع کتاب‌ها، باز هم به افزایش مشتری کمک می‌کند و این چرخه همچنان ادامه پیدا می‌کند. اما حالت برعکسش هم صادق است، کتابفروشی‌های متعددی وجود دارند که در آن‌ها اصطلاحا پشه پر نمی‌زند! هرقدر که زمان می‌گذرد، آن‌ها بیشتر و بیشتر ضرر می‌کنند و دست آخر مجبور می‌شوند برای همیشه درب‌های مغازه را ببندند و بروند!

 

سه ابزاری که معرفی می‌کنیم، به شما کمک خواهند کرد تا در زمینه جذب مشتری جدید و حفظ مشتریان فعلی عالی عمل کنید. ضمنا، بارها گفته‌ایم که مطابق تحقیقات هزینه حفظ مشتریان بسیار کم‌تر از هزینه جذب نگهداری مشتری جدید است. شما می‌توانید به کمک نرم افزار CRM، نرم افزار فروش و نرم افزار باشگاه مشتریان درصد وفادارسازی مشتریان خود را حسابی افزایش دهید. هر یک از این ابزارها قابلیت‌های ویژه‌ای در اختیارتان قرار می‌دهند که هیچ یک از نرم افزارهای کتابفروشی دیگر قابل مقایسه با آن‌ها نیستند. بیایید ببینیم که هریک از این‌ها چه تاثیری بر وضعیت کسب و کار شما خواهند گذاشت.

 


بیشتر بدانید: مدیران خشک و مدیران منعطف


 

استفاده از نرم افزار  CRM برای کتابفروشی؛ اولین نرم افزار کتابفروشی

 

نرم افزار CRM یا همان مدیریت ارتباط با مشتری، اطلاعات مشتری را از شما تحویل می‌گیرد، دسته‌بندی می‌کند و اجازه می‌دهد که به بهترین شناخت از مشتریان خودتان دست پیدا کنید. البته رسیدن به این هدف به سادگی انجام می‌شود. قبل از هر چیز، یک نرم افزار سی آر ام بسیاری از کارها را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد. مثلا، تمام مکاتبات و تمام مکالمات صوتی و متنی مشتریان با شما در سی آر ام کاملا اتوماتیک ذخیره می‌شوند. اما، بخشی از اطلاعات مانند: سطح درآمد، اطلاعات هر یک از خریدهای مشتری، سن، جنسیت، علائق و ... را به صورت دستی می‌توانید وارد کنید.

 

در واقع، شما می‌توانید برای هر یک از مشتریان خودتان یک پروفایل اختصاصی بسازید و هرگاه نیاز داشتید به پروفایل او در نرم افزار CRM رجوع کنید. وقتی می‌خواهید برای مشتریان پیام‌های تبلیغاتی ارسال کنید، قصد تماس گرفتن با مشتری را دارید و یا هنگامی که می‌خواهید سابقه خرید کسی را مشاهده کنید؛ سی آر ام یک نرم افزار کتابفروشی فوق‌العاده خواهد بود.

 

یک موقعیت پرتکرار در کتابفروشی‌ها، زمانی است که مثلا یک کتاب را به تازگی آورده‌اید و می‌خواهید همان ابتدا یک پیامک انبوه به مشتریان بدهید. بهترین راهکار، این است که با چند کلیک متوجه شوید از بین تمام مشتریانی که تاکنون اطلاعات‌شان را وارد CRM کرده‌اید چه کسانی احتمالا به موضوع این کتاب جدید علاقه‌مند هستند. در مرحله بعد، بعضی از سی آر ام‌ها خودشان ابزاری برای ارسال پیامک یا حتی ایمیل تبلیغاتی برای مشتریانی که انتخاب کرده‌اید را دارند. مثلا، نرم افزار  CRM سنا تمام این کارها را به سادگی تمام برای‌تان انجام می‌دهد. بنابراین، در زمانی کوتاه موفق شده‌اید بهترین بازاریابی را برای مشتریان خودتان انجام دهید. البته، مزایای نرم افزار CRM برای کتابفروشی‌ها محدود به همین کار نمی‌شود و می‌توان ده‌ها مثال دیگر هم زد که نشان می‌دهند چرا سی آر ام بهترین نرم افزار کتابفروشی برای حفظ و وفادارسازی مشتریان است.

 

استفاده از نرم افزار فروش برای کتابفروشی؛ دومین نرم افزار کتابفروشی

 

مورد دوم از نرم افزارهای کتابفروشی، نرم افزار فروش است. یک نرم افزار فروش، فرایند فروش کالاها را برای شما مکانیزه می‌کند و شرایطی را فراهم می‌آورد تا میزان سودآوری شما تا چندین برابر افزایش پیدا کند. برای مثال، نرم افزار فروش سنا امکانات مختلفی را در اختیار یک کتاب فروشی قرار می‌دهد، از جمله:

  1. مشخص کردن نحوه ارسال برای هر مشتری بر اساس درخواست خود او
  2. ثبت و صدور فاکتور
  3. گزارشات فروش
  4. کنترل اتوماتیک موجودی کتاب‌ها
  5. سیستم تیکتینگ و رسیدگی به تمام سوالات و مشکلات مشتریان
  6. امکان اتصال به سیستم تلفنی
  7. امکان مدیریت دقیق فرایند فروش و افزایش بهره‌وری میزان فروش

 

شما می‌توانید نرم افزار فروش را با نرم افزار حسابداری کتابفروشی هم ادغام کنید تا روند مدیریت کسب و کارتان ارتقاء پیدا کند. عملا بر تک تک نقاط فروشگاه تسلط خواهید داشت و از همه این‌ها گذشته، می‌توانید سطح رضایت مشتریان را از خدمات خودتان افزایش دهید. پس، این ابزار هم می‌تواند یکی دیگر از بهترین نرم افزارهای مدیریت کتابفروشی شما باشد.

 

استفاده از باشگاه مشتریان برای کتابفروشی‌ها؛ سومین نرم افزار کتابفروشی

 

در میان روشهای افزایش فروش کتاب، استفاده از نرم افزار باشگاه مشتریان یک روش آزمون پس داده، مدرن و بسیار نتیجه بخش به حساب می‌آید. شما می‌توانید با به کار گرفتن یک باشگاه مشتریان، تمام مشتریان خود را به برند کتابفروشی‌تان وفادار سازید. ارائه انواع تخفیف‌ها، تشویق مشتریان به خرید بیشتر از طریق دادن امتیاز، انجام قرعه‌کشی و برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف از جمله مزایای نرم افزار باشگاه مشتریان هستند.

 

بنابراین، با استفاده از این ابزار کسب و کار، ابزارهای مدیریت کتابفروشی شما تکمیل می‌شود و می‌توانید به آینده امیدوارتر از همیشه باشید. طبق آمارهای موجود، مشتریان فعلی هر کسب و کاری بالغ بر 40 درصد از درآمد آن بنگاه اقتصادی را شکل می‌دهند. همچنین، عموما مشتریان ثابت بیشتر از مشتریان جدید از شما خرید می‌کنند. این دو نکته، نشان می‌دهند که با به کارگیری باشگاه مشتریان و تلاش برای نگهداری مشتریان و افزایش وفاداری آن‌ها، تا چه اندازه افزایش درآمد را تجربه خواهید کرد.

 

ابزار مدیریت کسب و کار سنا

 

هر یک از این سه نرم افزاری که نام بردیم، بخشی از مسیر رشد و توسعه کتابفروشی شما را شکل می‌دهند و زمانی که شما بتوانید هر سه ابزار را به صورت یکپارچه و هماهنگ مورد استفاده قرار دهید، به شرایطی کاملا ایده‌آل خواهید رسید. از این موضوع گذشته، شما می‌توانید با خرید مجموعه ابزارهای سنا از هر سه نرم افزار  CRM، باشگاه مشتریان و نرم افزار فروش سنا با قیمتی بسیار مناسب و اقتصادی بهره‌مند می‌شوید. مزیت دیگر سنا برای کسب و کارهای ایرانی، امکان استفاده رایگان از این ابزارها به مدت 30 روز است.

 

شما می‌توانید همین امروز با ارسال درخواست خود نسخه رایگان نرم افزار  CRM سنا را دانلود کنید و از دیگر ابزارهای سنا که نام بردیم هم بهره ببرید. در کنار استفاده از این ابزارها، خدمات پس از فروش سنا شامل: نصب، آموزشی و استقرار این ابزارها هم به شما ارائه خواهد شد. در نتیجه، طی این 30 روز به تحلیل کامل و دقیقی از مزیت‌های نرم افزار CRM، نرم افزار فروش و نرم افزار باشگاه مشتریان دست پیدا می‌کنید و اگر مطمئن شدید که سنا می‌تواند کسب و کارتان را متحول کند این ابزارها را تهیه می‌کنید.

 

برای شروع،کافی است روی کلمه خرید سنا کلیک کنید. مشاوران ما آماده هستند که به تمام سوالات شما پاسخ دهند.

 

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.