پیش فروش و فروش مکمل چه معنایی دارد؟

پیش فروش و فروش مکمل چه معنایی دارد؟

مهم نیست که چه نوع کسب و کار اینترنتی و آنلاینی را اداره می کنید، به هر حال شما یک هدف مشترک با تمام کسانی که کارشان شبیه شماست دارید، و آن هم فروش و به دست آوردن پول بیش تر است. خوشبختانه راه های زیادی وجود دارد کسب و کار ها بتوانند به این هدف خود برسند. دو روش اصلی که به شما در رسیدن مقصد کمک می کند پیش فروش و فروش مکمل هستند.

در این مقاله می خواهیم هردوی این روش ها یعنی پیش فروش (up-selling) و فروش مکمل (cross-selling) به شما دوستان عزیز معرفی کنیم. پس از آن درباره این صحبت می کنیم که چه زمانی می توانید از این استراتژی ها استفاده کنید، و اینکه چطور می توانید استفاده از به بهترین شکل استفاده کنید. بیایید شروع کنیم!

پیش فروش و فروش مکمل: نگاهی کلی

پیش فروش و فروش مکمل دو استراتژی هستند که تا حدی به یکدیگر شباهت دارند، اما روش کار آنها بسیار متفاوت از یکدیگر است. برای مثال، فرض می کنیم که می خواهید اتاقی را در یک هتل اجاره کنید، و مسئول پذیرش درباره تمام اتاق هایی که موجود است به شما اطلاعاتی می دهد.

در این حین، اول که شما وارد هتل می شوید، قصد دارید تا ارزان ترین اتاق موجود را بگیرید، اما در نهایت وسوسه می شوید که پنت هاوس هتل را اجاره کنید.

در این شرایط مسئول پذیرش از یک استراتژی پیش فروش یا upselling استفاده کرد. او چندین جایگزین برای آنچه شما به دنبالش بودید را به شما معرفی کرد که با قیمت بیش تر، ویژگی های بهتری را به شما ارائه کند. در این صورت آنها نیز از این خرید شما سود بیش تری نسبت به سودی که ممکن بود از گزینه ی قبلی شما نصیبشان شود را به دست آورند.

حال فرض کنیم علاوه بر خود اتاق، مسئول هتل به شما گزینه هایی ارائه می کند که به شما این امکان را می دهد تا خدمات ماساژ، کانال های تلوزیونی بیش تر، اتاق ملاقات و خدمات دیگری نیز داشته باشید. این گزینه های اضافی مثال هایی از فروش مکمل هستند. هتل به شما محصولات و خدمات اضافه ای ارائه می کند که با آنچه شما در ابتدا خریداری کردید همخوانی داشته باشد، تا به این ترتیب هزینه سفارش شما افزایش پیدا کند.

هنگامی که با این دو تکنیک آشنا شوید، متوجه می شوید که آنها همه جا هستند، چه در کسب و کار های فیزیکی و چه اینترنتی.

یکی دیگر از مثال هایی که در آنها پیش فروش و فروش مکمل دیده می شود میزبانی یا هاستینگ (hosting) وب سایت است. اکثر ارائه دهندگان سرویس میزبانی وب به شما پلن ها و طرح های مختلفی ارائه می دهند که با استفاده از آنها سرویس خود را ارتقا بدهید. برای مثال برخی از این طرح ها شامل  نام دامنه، وب سایت اضافه، خدمات SSL و غیره هستند.

چه زمانی از پیش فروش و فروش مکمل استفاده کنیم

حال که از مبانی پایه این دو روش آشنا شدیم، بیایید به این بپردازیم که چه زمانی استفاده از این دو نوع فروش برای وب سایت ما مفید است. استراتژی که انتخاب می کنید تا حد زیادی بستگی به نوع محصول یا خدماتی دارد که ارائه می کنید. اگر شما یک فروشگاه اینترنتی دارید، شانس این وجود دارد که بتوانید از هردوی این استراتژی های به طور موثری استفاده کنید.

استفاده از پیش فروش برای محصولات و خدماتی مناسب است که در رده ها و طبقه های مختلفی ارائه می شوند. علاوه بر آن، دو ویژگی مهمی که باید برای استفاده از این روش در محصولات خود به دنبالشان باشید این است که:

  1. نوع خاص و مشترکی از مشتریان را هدف قرار بدهد، اگرچه با قیمت های مختلف ارائه شود.
  2. ویژگی های کلی مشترکی داشته باشند، اما بتوانند ویژگی های اضافه ای را نیز در بر بگیرند.

اما استفاده از فروش مکمل یا کراس سلینگ می تواند خیلی انعطاف پذیر تر باشد. از نظر فنی، مهم نیست که مشتری از چه نوع محصولی دیدن می کند، شما می توانید هر نوع محصول دیگری را به او پیشنهاد کنید. با این حال، بهترین کار برای استفاده از این روش این است که تمرکز خود را روی محصولاتی بگذارید که به نوعی با آنچه مشتری به آن نگاه می کند مرتبط باشد.

می توان از این روش به طور موثری استفاده کنید تا یک قسمت «محصولات مرتبط» برای خود ایجاد کنید.

 

استفاده از پیش فروش و فروش مکمل

ما معمولا پیشنهاد می کنیم که شما از هردو روش پیش فروش و فروش مکمل استفاده کنید، مگر اینکه محصولات و خدمات شما دارای محدودیت هایی باشند که امکان استفاده از آنها وجود نداشته باشد.

به منظور کمک به شما دوستان عزیز برای شروع کردن به استفاده از این روش ها، می خواهیم به چند نکته ی مهم اشاره کنیم که به شما کمک می کند تا سود و درآمد خود را با این استراتژی ها به حداکثر برسانید.

چطور از این استراتژی ها روی وب سایت خود استفاده کنیم

اکثر کسب و کار های اینترنتی به نوعی از آپ سلینگ و کراس سلینگ استفاده می کنند. با این حال، شما باید بدانید که چطور به نحو احسنت از این ابزار ها استفاده کنید، که الآن می خواهیم به این مسئله بپردازیم.

پیش فروش

تا اینجا به طور کلی فهمیدیم که پیش فروش یا آپ سلینگ چطور کار می کند. وقتی کسی محصولی را بررسی می کند، به او گزینه های مشابهی ارائه می کنید که نیاز هایی که دارد، یا حتی نیاز های فراتر از آن را برطرف کند. یکی از بهترین روش ها برای انجام این کار این است که از مقایسه ی محصولات استفاده کنید:

استفاده از استراتژی ها روی وبسایت

با استفاده از مقایسه ها، شما می توانید تفاوت هایی که میان محصولاتی که ارائه می کنید را مشخص کنید. معمولا افراد این کار را با استفاده از لیستی از ویژگی های کلیدی، و کنار هم گذاشتن قیمت هر محصول در کنار هم انجام می دهند. به این ترتیب، مراجعه کنندگان می توانند تمامی اطلاعات مهم را در یک نگاه ببینند.

فروش مکمل

هنگامی که صحبت از فروش مکمل یا کراس سلینگ باشد، راه های زیادی وجود خواهد داشت که شما بتوانید از آن استفاده کنید. رایج ترین راه آن این است که یک قسمت با نام «محصولات مشابه» یا اسمی مانند آن را در صفحه ی هر محصول قرار بدهید، تا به این ترتیب مراجعه کنندگان بتوانند به سرعت میان گزینه هایی که نظرشان را جلب می کند جا به جا بشوند.

یک راه دیگر این است که به بازدید کنندگان، محصولات دیگری را که مشتریان آنها را در کنار سفارش اصلی و اولیه ی خود خریده اند را معرفی کنید. برخی از سایت های فروشگاهی محبوب مانند آمازون از این روش استفاده می کنند.

فروش مکمل

اگر کسب و کار شما سرویس ها و خدمات مختلفی می فروشد نیز می توانید از فروش مکمل به عنوان گزینه های اضافه هنگام خرید استفاده کنید. برخی از مثال های این نمونه شامل گارانتی تعویض، پشتیبانی پیشرفته، محافظت از حریم خصوصی و غیره می شود.

انواع فروش مکملی که شما می توانید ارائه کنید تا حد زیادی بستگی به این دارد که چه نوع محصول یا خدماتی را ارائه کنید، اما قانون کلی که در این زمینه وجود دارد این است که همیشه هدف شما باید این باشد که چندین گزینه ی مختلف را عرضه نمایید.

سخن سنا

پیش فروش و فروش مکمل شامل روش های متفاوتی برای افزایش فروش های اینترنتی می شوند. با این حال، آنها در کنار یکدیگر می توانند همکاری بسیار عالی داشته باشند. به این ترتیب شما می توانید محصولات و خدمات بهتری را به ارائه کنید، ضمن اینکه می توانید گزینه هایی را به آنها نشان دهید که ممکن است به برای آنها جالب باشد.

نتیجه ی آن این است که همه ی کاربران وب سایت شما می توانند کلی پیشنهاد جذاب داشته باشند و از آنها بهره مند شوند. این امر شما را قادر می کند تا میزان سود خود از هر فروش را افزایش دهید، ضمن اینکه ارزش بیش تری را برای مشتریان به وجود بیاورید.

سوالی درباره پیش فروش و فروش مکمل دارید که به آن اشاره نکردیم؟ سنا در خدمت است! مشاوران کسب و کار ما همه روزه در هر ساعتی آماده ی ارائه مشاوره ی رایگان به شما دوستان گرانقدر می باشند.

در نهایت از شما دوستان عزیز برای اینکه وقت خود را با ما گذراندید صمیمانه متشکریم و امیدواریم اوقات خوشی را پیش رو داشته باشید.


 

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.