حرفه ای ها اینطوری به خودشان انگیزه می دهند

حرفه ای ها اینطوری به خودشان انگیزه می دهند

برای همه ی ما روز هایی پیش می آیند که هرکاری می کنید، می بینید حس انجام هیچ کاری ندارید! انگیزه واقعا چیز بیخودی است! چون خیلی به آن وابسته ایم، و این یعنی وقتی انگیزه کافی نداشته باشیم نمی توانیم هیچ کاری بکنیم، و یا برای انجام آن کار به کمک نیاز داریم.

قطار تصمیم گیری

روز هایی که حس انجام هیچ کاری را ندارید، می توانید برای به دست آوردن انگیزه در ذهن خودتان یک میانبر ایجاد کنید تا بتوانید جدا از حسی که دارید کار های خود را پیش ببرید.

این کار با مفهومی به نام قطار تصمیم گیری شروع می شود. قطار تصمیم گیری به این شکل عمل می کند:

احساسات <- تصمیم گیری <- عمل

افراد عادی که به دلیل نداشتن انگیزه کافی یا دلسرد شدن از کسب و کار خود در انجام کار ها مشکل دارند، از این قطار به شکل بالا استفاده می کنند. آنها ابتدا صبر می کنند تا حس و انگیزه ی انجام کار را پیدا کنند، که این امر باعث می شود تا آنها بالاخره تصمیم به انجام کار بگیرند، و در نهایت برای انجام آن دست به کار شوند.

انگیزه به خود

در عوض حرفه ای ها و افرادی که بهترین عملکرد ها را دارند، قسمت احساسات قطار تصمیم گیری را کنار می گذارند و مستقیما به سراغ تصمیم برای انجام کاری می گیرند. با این کار آنها سریع تر دست به کار می شوند، که در نتیجه کار ها را سریعتر انجام می دهند.

انسان های باهوش همیشه، همه چیز را از دیگران یاد می گیرند، انسان های معمولی از تجربه ها یاد می گیرند، و انسان های نادان جواب همه چیز را میدانند!  --- سقراط

قطار تصمیم گیری یک شکل دیگر نیز دارد:

تشویق <- انگیزه-> تصمیم -> عمل

تشویق یعنی: آمادگی ذهنی و هیجان برای انجام یک کار یا داشتن یک احساس. از سوی دیگر انگیزه یعنی: دلیل یا دلایلی که یک فرد برای  انجام یک کار یا رفتاری دارد. بنا بر این «احساسات» در قطار نوع دوم به دو بخش انگیزه و تشویق تقسیم می شود.

افراد معمولا صبر می  کنند تا از  لحاظ ذهنی آمادگی انجام کاری را داشته باشند، که در این صورت «انگیزه» نتیجه ی کار خواهد بود. انگیزه نقش یک یادآور را ایفا می کند تا افراد دلیل اینکه می خواهند یک کار را انجام بدهند را به یاد می آورند.

 به عبارت دیگر انگیزه افراد را تشویق به انجام یک کار میکند. در انتهای این قطار بلند، این امر باعث می شود تا آنها به مرحله ی تصمیم گیری برسند و در نهایت اقدام به انجام کار کنند.

با حذف احساس نیاز به تشویق و انگیزه، شما می توانید در همان ابتدا شروع به انجام کار کنید، یعنی تصمیم به عمل بگیرید. بعد از اینکه کارتان را انجام بدهید، حس غروری که برای غلبه بر احساساتتان، تصمیم گیری سریع و انجام وظایفتان به دست می آورید به شما انگیزه می دهد تا یک کار دیگر را نیز انجام بدهید.

به بیان دیگر، دست به کار شدن برای انجام یک کار، خود حس تشویق و انگیزه را برای شما ایجاد می کند.

خوب، حال که تا اینجای مقاله را مطالعه کردید، بد نیست نگاهی هم به راهکار سنا برای غلبه به یکی از بزرگ ترین مشکلات دنیای کسب و کار های امروز، یعنی موفقیت در دوران کرونا را نیز بیندازید، قطعا ارزش خواندنش را دارد!

 از همین امروز با انگیزه شروع کنید

 هیچکس با عملکرد عالی به دنیا نمی آید، به این معنا که شما تا زمانی که به سطح حرفه ای و بی نیاز شدن از تشویق و انگیزه برسید، ممکن است هر از گاهی به تشویق و انگیز (همان قسمت حس در قطار  تصمیم گیری) نیاز داشته باشید.

شروع با انگیزه

بنا بر این برای افرادی که تازه می خواهند شروع کنند، تشویق و انگیزه همان «چرایی و دلیل» یا همان هدف شما از انجام کار خواهد بود. با پی بردن به دلیل و به دست آوردن درک بهتر از کاری که باید انجام بدهید می توانید راحت تر به خودتان انگیزه بدهید تا کار را شروع کنید.

4 عامل تاثیرگذار روی افراد

علم روانشناسی کسب و کار  ثابت کرده که 4 عامل می توانند بیش ترین تاثیر گذاری و انگیزه بخشی را روی افراد داشته باشند:

  1. پیشرفت یا ترقی
  2. خود مختاری
  3. هیجان
  4. هدفمندی

افرادی که حس پیشرفت و ترقی روی آنها تاثیر می گذارد، با رسیدن به جایگاه های بالا تر (مثل گرفتن ترفیع، رسیدن به اهداف و ...) انگیزه لازم برای کار کردن را پیدا می کنند.

 از سوی دیگر در اشخاصی که توسط عامل خود مختاری ترغیب می شوند، رسیدن به اهداف شخصی (مانند رسیدن به سبک زندگی ایده آل و یا شناخته شدن) مهم ترین عامل انگیزه بخشی به آنهاست.  

افرادی که توسط عامل هیجان ترغیب به دست به کار شدن می شوند  تحت تاثیر فاکتور هایی مانند رقابت و یا اثبات بر حق بودن خودشان، و به طور کلی عوامل ناخودآگاه اینچنینی قرار می گیرند.

در آخر افرادی هستند که تحت تاثیر عامل هدفمندی قرار می گیرند. این افراد با تاثیر گذاری روی دیگران، کمک کردن به افراد، ایجاد یا مشارکت در ایجاد یک تغییر و یا محرک هایی از این قبیل انگیزه برای حرکت رو به جلو را به دست می آورند. 

انگیزه

شما می توانید دو عامل تشویق و انگیزه را با یکدیگر ترکیب کنید تا هم عملکرد خود را بالا ببرید، هم تمرکز بیش تری داشته باشید و هم یک قدم به تبدیل شدن به یک فرد حرفه ای با عملکرد بالا نزدیک تر شوید. می توانید ضمن دانستن دلیل کاری که می خواهید انجام دهید، تمام مزایایی که آن کار برای شما خواهد داشت را نیز مدنظر قرار بدهید.   

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت SpaceX، دومین مرد ثروتمند دنیا و از موفق ترین کارآفرینان آمریکایی در خصوص اهمیت کار ها می گوید:

اگر کاری به اندازه ی کافی اهمیت داره، انجامش بده! حتی اگر ممکن باشه به ضرر تو تموم بشه!

در آخر از همه ی شما همراهان عزیز آکادمی تخصصی مدیریت کسب و کار سنا بابت مطالعه ی این مقاله متشکریم و امیدواریم این مقاله مورد پسند شما واقع شده باشد.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.