3 پیشنهاد برای توسعه فردی مدیران کسب و کارها

3 پیشنهاد برای توسعه فردی مدیران کسب و کارها

توسعه فردی جزو مهم‌ترین موضوعاتی است که افراد در زندگی خود با آن مواجه می‌شوند. هر کسی در هر نقطه‌ای که قرار داشته باشد، با هر شغل و مقامی و همچنین، با هر سطح علمی و شخصیتی نیاز دارد که دائما خودش را به‌روز کرده و به سطح بهتری برساند. حتی اگر فردی مدیر کل یک کارخانه با 500 پرسنل باشد، باز هم از توسعه مهارت‌های فردی و قابلیت‌های شخصی‌اش ناگزیر است. چرا که در غیر این‌صورت، بعد از مدتی مهارت‌ها و توانایی‌هایش دیگر برای انجام امور مدیریتی کافی نخواهند بود.

 

توسعه فردی اگرچه برای همه آدم‌ها مهم و ضروری است، ولی برای مدیران اهمیتی دوچندان دارد. چرا که این افراد با انسان‌های دیگری هم سروکار دارند و همان‌قدر که کارها و اهداف خود را پیش می‌برند باید به رشد دیگران هم کمک کنند. بنابراین، یک مدیر هرقدر که خودش را ارتقاء دهد و رشد کند، باز هم می‌تواند کم باشد.

 

در این مقاله، 3 پیشنهاد را برای مدیران آماده کرده‌ایم تا با استفاده از این 3 پیشنهاد به توسعه فردی برسند و بتوانند مدیران بهتر، قدرتمندتر و موفق‌تری باشند. با سنا همراه باشید.

         


بیشتر بدانید: داستان مدال‌آور المپیک که بعدتر مالک یک نرم‌افزار  CRM شد!


 

پیشنهاد اول برای توسعه فردی: تصمیم‌گیری سریع

در طول یک سال، مواقع زیادی پیش می‌آید که شما به‌عنوان مدیر کسب و کار باید بتوانید تصمیمی را خیلی سریع و البته با دقت اخذ کنید. امسال هم مطمئنا چنین موقعیت‌هایی را با خود به‌همراه خواهد داشت و شما اگر بتوانید در ابتدای سال خودتان را آماده این مساله کنید، حتما در امر مدیریت بهتر عمل خواهید کرد.

 

اما به‌نظر شما، توسعه فردی مدیران در بحث تصمیم‌گیری سریع و دقیق چگونه است؟ چگونه یک مدیر می‌تواند در لحظه‌ای کوتاه درباره موضوعی مهم تصمیم‌گیری کرده و به نتیجه برسد. اتخاذ چنین تصمیمی بیش از هرچیز، به دو شاخص نیاز دارد: شناخت خوب از اکوسیستم کسب و کار و تمرکز بالا!

 

بنابراین، تلاش کنید اکوسیستم کسب و کارتان را بهتر و کامل‌تر بشناسید. درباره تمام عناصری که در اکوسیستم کسب و کار شما نقش دارند مطالعه کنید و روی همه عناصر تسلط به‌دست آورید. بدین ترتیب، همیشه می‌دانید که چه اتفاقاتی ممکن است خارج از عرف و خارج از نظم رخ دهند و برای حل آن‌ها آمادگی خواهید داشت. مورد دوم نیز، افزایش تمرکز است که می‌توان آن را با تکنیک‌های مختلفی بهبود بخشید. برای  توسعه فردی از جنبه افزایش تمرکز، این تمرین‌ها را می‌توانید انجام دهید:

 

  1. روزانه خودتان را در موقعیت‌های شلوغ قرار دهید و سعی کنید یک متن سخت را با یک‌بار خواندن بفهمید.
  2. در محل کار خود، محلی را برای تفکر و تصمیم‌گیری انتخاب کنید. در مواقع بحرانی، زود خودتان را به آن محل برسانید و در آنجا تصمیم‌گیری کنید. این کار به شرطی شدن ذهن‌تان کمک خواهد کرد.
  3. از مدیتیشن کمک بگیرید.

پیشنهاد دوم برای توسعه فردی: سخنرانی بهتر

 

مدیران هرقدر هم عمل‌گرا باشند، باز هم به توانایی سخنرانی احتیاج دارند. نمی‌توان مدیریت یک جمع را برعهده داشت اما هیچ‌وقت برای آن‌ها و به‌صورت جمعی سخن نگفت. به همین خاطر، سخنرانی کردن یکی از کارهایی است که شما باید به بهترین شکل انجامش دهید تا مدیر بهتری باشید و کسب و کارتان را زودتر به هدفش برسانید.

 

هرگاه کلمه سخنرانی را می‌شنویم، ناخودآگاه مساله انگیزه دادن به افراد هم به ذهن ما خطور می‌کند. سخنرانی انگیزشی تصویر بسیاری از افراد نسبت به مدیرانی است که برای پرسنل‌شان سخنرانی می‌کنند. اما بهتر است بدانید که یک مدیر کسب و کار باید حین سخنرانی‌اش بیش از هر چیزی به قانع ساختن پرسنلش فکر کند. شما در مواقع مهم تصمیم می‌گیرید برای پرسنل خودتان صحبت کنید تا مساله‌ای را برای‌شان جا بیندازید و آن‌ها را برای انجام یک کار مشخص یک‌دل و هم‌صدا کنید. برای انجام این کار به نحو احسن، چه تمرین‌ها را لازم است انجام دهید؟

 

توسعه فردی از نظر بهبود مهارت سخنرانی کردن، جزو جذاب‌ترین کارهایی است که شما باید انجام دهید. وقتی هم به مرور متوجه بهبود خودتان در سخنرانی و تاثیر گذاشتن بر حس و فکر پرسنل‌تان شوید، حتما از این تغییر لذت خواهید برد. یک مثال عالی برای یادگیری سخنرانی در جمع، سخنرانی‌های  TED است. امسال خودتان را عادت بدهید که هر روز این سخنرانی‌ها را گوش کنید. با این کار، نه تنها هر روز یک چیز جدید را خیلی تخصصی و با نگاهی متفاوت یاد می‌گیرید؛ بلکه بر نحوه سخنرانی کردن افراد برای جمع هم مسلط خواهید شد. توسعه فردی همیشه به کلاس‌های آن‌چنانی و کتاب‌های ضخیم انجام نمی‌شود. گاهی با تحلیل رفتار دیگران هم می‌توان به توسعه فردی دست یافت.

 

منبع دیگر، فیلم‌های سینمایی هستند. فیلمی که سنا به شما پیشنهاد می‌کند، «سخنرانی پادشاه» یا همان  King Speech است. داستان این فیلم، درباره پادشاهی است که لکنت زبان دارد و به کمک یک تراپیست تلاش می‌کند با انجام مستمر تمریناتی بتواند یک سخنرانی عالی انجام دهد و نهایتا هم در این کار موفق می‌شود. این فیلم را چند بار ببینید و تمرین‌هایش را مستمر انجام دهید. مطمئن باشید که تاثیر بسیار خوبی روی‌تان خواهد گذاشت.

 

به‌حز دو منبعی که ما به شما پیشنهاد کردیم، کتاب‌ها، دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی متعددی وجود دارند که می‌توانید از تمام آن‌ها کمک بگیرید. اما بهتر است خودتان را بین چندین منبع گم نکنید. ضمن آن‌که مدیران عموما با کمبود زمان دست و پنجه نرم می‌کنند و توسعه فردی‌شان زیر سایه نداشتن وقت به حاشیه می‌رود. بنابراین، شاید با تماشای یک کلیپ کوتاه بتوانید نتیجه‌ای به مراتب بهتر از یک دوره چندین ساعته بگیرید.

 

پیشنهاد سوم توسعه فردی: مراقبت از پرسنل

یک مهارت بسیار موثر که همه مدیران باید بیاموزند، این است که یاد بگیرند چگونه از پرسنل خودشان در برابر مقام‌های بالاتر یا مالک شرکت محافظت کنند. این وظیفه یک مدیر است که سپر تمام مشکلات و انتقادات برای پرسنلش باشد. اگر هیات مدیره یا مالک شرکت تصمیم گرفته یکی از کارمندان را به‌دلیلی مواخذه کند، شما باید از او مراقبت کنید. با انجام چنین کاری، آن پرسنل می‌تواند مثل همیشه کارش را انجام دهد. اما اگر او ببیند که مدیرش هیچ محافظتی از او نکرده، دیگر نمی‌تواند انگیزه سابق خود را پیدا کند.

 

پس به این مساله نیز به چشم یک مهارت مهم نگاه کنید و تقویت این مهارت را در برنامه توسعه فردی امسال‌تان قرار دهید. یکی از بهترین منابع برای یادگیری این مهارت، کتاب «رهبری خاموش» نوشته کارلو آنچلوتی است. این کتاب به شما یاد می‌دهد هر مدیر باید از زیردستان خودش به‌خوبی مراقبت کند. مثال‌های کتاب بهترین موارد برای یادگیری این مهارت هستند.

 

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.