هالیوود چگونه از نرم افزار  CRM استفاده می‌کند؟

هالیوود چگونه از نرم افزار  CRM استفاده می‌کند؟

نرم افزار CRM قابلیت‌ها و کاربردهای وسیعی دارد. شاید نام «مدیریت ارتباط با مشتریان» نتواند گویای تمام امکاناتی که سی آر ام برای کسب و کارها فراهم می‌کند، باشد! در تجارت، بخش‌های مختلفی به سی آر ام نیاز دارند؛ از واحد بازاریابی و فروش گرفته تا پشتیبانی از مشتریان و حتی واحد مدیریت منابع انسانی، هرکدام به فراخور نیازهای‌شان از نرم افزار CRM بهره می‌برند.

صنعت سینما نیز به‌عنوان یک تجارت بزرگ و سودآور در بخش‌های مختلف خود به نرم افزار سی آر ام احتیاج دارد. استودیوهای هالیوودی در فصل‌های گوناگونی مشغول انجام مراحل پیش‌تولید، تولید یا پست پروداکشن فیلم‌های‌شان هستند و در این مراحل، واحدهای تجاری متعددی فعالیت دارند. وقتی یک فیلم قرار است در تابستان پخش شود، واحدهای تحقیقاتی برای بررسی رفتار مشتریان، واحدهای بازاریابی برای آماده‌سازی ذهن مشتریان و انواع واحدهای دیگر با اهداف مشخص از چند ماه قبل کارشان را آغاز می‌کنند. نکته مهم در این بین، اهمیت نرم افزار CRM در فعالیت‌های بسیاری از آن بخش‌هاست.

 

          بیشتر بدانید: استفاده از نرم افزار  CRM برای پیشرفت در صنعت گیم

 

با سنا همراه باشید تا در این مقاله نگاهی به کاربردهای نرم افزار CRM در استودیوهای هالیوودی بیندازیم.

 

 

 


در آگهی که والت دیزنی برای استخدام مدیر CRM منتشر کرده بود، وظایف جالبی درنظر گرفته شده بود: آنالیز کمپین‌های بازاریابی، طراحی روندهایی برای بالا بردن تعامل با مخاطبان و افزایش وفاداری آن‌ها به برند دیزنی، طراحی و اجرای استراتژی برای شبکه‌های اجتماعی از جمله این وظایف بودند.

 

 

آگهی استخدام مدیر نرم افزار CRM در والت دیزنی

چند وقت پیش، یکی از استودیوهای برند والت دیزنی آگهی استخدامی را منتشر کرد که از طریق آن به‌دنبال استخدام یک مدیر CRM بود. در این آگهی وظایف مختلفی را برای فرد مورد نظر تعیین کرده بودند که نشان می‌داد استخدام یک کارشناس برای کار با نرم افزار  CRM چقدر برای یک استودیوی هالیوودی مهم است.

برای مثال، از جمله وظایف این فرد، آنالیز کمپین‌های بازاریابی تعریف شده بود. علاوه‌بر این کار، طراحی روندهایی برای بالا بردن تعامل با مخاطبان و افزایش وفاداری آن‌ها به برند دیزنی در طولانی مدت هم وظایف مهم دیگری بودند که این استودیو از مدیر CRM خود انتظار داشت. حتی وظیفه دیگری که در آن آگهی استخدام به‌چشم می‌خورد، طراحی و اجرای استراتژی برای شبکه‌های اجتماعی جهت افزایش تعامل با مخاطبان بود. مدیر  CRM باید در این استودیو تمام موارد مربوط به ارتباط با مخاطبان را از طریق نرم افزار CRM مدیریت کرده و اطلاعات تمامی مخاطبان را در سی آر ام ثبت و دسته‌بندی کند.

 

 

 

این وظایف در شرکت‌ها و بنگاه‌های تجاری گوناگون هم تقریبا به‌همین شکل تعیین می‌شود. شاید مهم‌ترین تفاوت یک استودیوی هالیوودی با یک شرکت فروش کالای لوازم خانگی در شکل استفاده از نرم افزار CRM در این باشد که استودیوی هالیوودی تمام سال را برای تولید و انتشار یک محصول می‌‌گذراند و نهایتا آن محصول را برای تمامی مشتریانش عرضه می‌کند. اما آن شرکت فروش لوازم خانگی برای هر مشتری یک کالا را عرضه می‌کند. در نتیجه، استودیوی هالیوودی اطلاعات مربوط به مشتریان در نرم افزار CRM خود را تا قبل از اکران فیلمش تکمیل می‌کند تا بتواند موقع برنامه‌ریزی برای اکران فیلم از آن اطلاعات بهره ببرد. اما آن شرکت فروش لوازم خانگی به موازات فروش کالاهای بیشتر به مشتریان جدیدتر، اطلاعات مشتریانش را در نرم افزار سی آر ام تکمیل کرده و دائما از آن اطلاعات بهره می‌برد.

 

 

استفاده از نرم افزار  CRM برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی

نرم افزار  CRMابزارهای مختلفی را در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار می‌دهد تا بتوانند از طریق آن ابزارها با مشتریان خودشان در تعامل باشند، آن‌ها را به خرید مجدد تشویق کنند و در نهایت، مشتریان وفادار خود را افزایش دهند. از جمله این ابزارها، قابلیت‌های مربوط به مدیریت شبکه‌های اجتماعی مشتریان هستند.

برای مثال، یک شرکت می‌تواند اطلاعات مربوط به شبکه‌های اجتماعی هر مشتری را در سی آر ام خود ثبت کند و اگر مشتری با اکانت شبکه اجتماعی خود به این شرکت کالایی را سفارش داد، به‌راحتی متوجه شوند که آن اکانت متعلق به کدام مشتری است. یا اینکه، شرکت‌ها می‌توانند با ثبت اطلاعات شبکه‌های اجتماعی مشتریان اکانت‌های آن‌ها را در شبکه‌های گوناگون پیدا کنند و با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

استودیوهای هالیوودی نیز به شکل اختصاصی خودشان ابزارهای نرم افزار  CRM را برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی مشتریان به‌کار می‌گیرند. طبق آمارها، سینماروهای زیر 34 ساله قبل از اینکه بلیط یک فیلم را تهیه کند، ابتدا در شبکه‌های اجتماعی تحقیق می‌کنند تا ببینند چه کسانی آن فیلم را دیده‌اند و چه کسانی ندیده‌اند. بنابراین، شبکه‌های اجتماعی می‌تواند نقش عمده‌ای را در فروش فیلم‌ها بازی کند.

تحقیق دیگری نشان می‌دهد که افراد تا چه اندازه تحت تاثیر وب‌سایت‌های سینمایی و شبکه‌های اجتماعی قرار دارند. در این تحقیق، افراد 13 تا 49 ساله شرکت داشته‌اند و به این سوال پاسخ داده‌اند که جه عواملی بر ذائقه فیلم دیدن‌شان تاثیر دارند. بالغ بر نیمی از آن‌ها تایید کرده‌اند که اگر بخواهند فیلمی را برای تماشا انتخاب کنند حتما از فضای مجازی کمک می‌گیرند.

 

 

نتایج همین تحقیق‌ها نشان می‌دهد که چرا استودیوهای هالیوودی از نرم افزار  CRM برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی کمک می‌گیرند. البته این نرم افزار می‌تواند در محاسبه آمارهای Box Office و سایر شاخص‌های فروش فیلم‌ها نیز کاربرد داشته باشد. اما همانطور که از نام نرم افزار سی آر ام یا همان مدیریت ارتباط با مشتریان مشخص است، سی آر ام بیش از هر چیزی برای بررسی ذائقه مخاطبان فیلم‌ها کاربرد دارد.

البته، با وجود کاربردهایی که نرم افزار CRM برای استودیوهای هالیوودی دارد، لازم است این را یادآوری کنیم که این استودیوها نمی‌توانند انتظارات آن‌چنانی از سی آر ام داشته باشند. همانطور که استفاده از بازیگران ستاره نمی‌توانند یک فیلمنامه ضعیف را در فیلمی سینمایی جبران کند؛ اگر یک استودیو نتواند فیلم خوبی را در زمان مناسب اکران کند هرقدر هم از نرم افزار سی آر ام به نحو احسن بهره ببرد باز هم سی آر ام نمی‌تواند شرایط را برایش تغییر دهد.

 

منبع

 

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.