آموزش باشگاه مشتریان به همراه ویدیو

آموزش باشگاه مشتریان به همراه ویدیو

باشگاه مشتریان

عصر، عصر مشتری مداری است و باشگاه مشتریان از مهم ترین ابزاری است که امروزه هر کسب و کار مدرنی از آن برای بهبود روابط خود با مشتریانش از آن استفاده می کند تا با جلب رضایت آنها از رقبای خودشان پیشی بگیرد، و به اصطلاح «مشتریان وفادار» داشته باشد.

مشتری وفادار کیست؟

حتما برای شما هم پیش می آید که با وجود داشتن چندین انتخاب برای خرید یک محصول و یا استفاده از یک سرویس، اکثر مواقع به سراغ همان فروشگاهی بروید که معمولا از آن خرید می کنید.

در این صورت می توانیم بگوییم که شما مشتری وفادار آن فروشگاه به حساب می آیید، و اگرچه شاید خودتان متوجه نشده باشید، اما آن کسب و کار تلاش زیادی کرده است تا اعتماد شما را جلب و شما را به یک مشتری وفادار تبدیل کند.

مشتری وفادار چه اهمیتی دارد؟

کسب و کار ها برای اینکه بتوانند تعداد مشتریان وفادار (loyal customers) خود را افزایش بدهند هزینه های سنگینی صرف تبلیغات، بازاریابی و افزایش کیفیت محصولات خود می کنند. اما چرا؟!

چون مشتری وفادار با ارزش ترین دارایی یک کسب و کار است:

  1. افزایش تعداد مشتریان،
  2. کاهش هزینه های بازاریابی و تبلیغات،
  3. کاهش هزینه های جذب مشتری،
  4. و ده ها دلیل دیگر...

بهترین ابزاری که امروزه کسب و کار ها برای افزایش وفاداری مشتریان به خود از آن استفاده می کنند باشگاه مشتریان است.

 

باشگاه مشتریان از جمله امکانات ویژه ای است که نرم افزار مدیریت کسب و کار سنا در خود جای داده است و در اینجا آموزش کامل استفاده از ویژگی های آن را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

 

دومین آیتم اصلی پنل سمت راست نرم افزار، باشگاه مشتریان است که با کلیک بر روی آن گزینه های زیر برای شما نمایش داده می شوند:

  1. پلن مشتریان
  2. جشنواره
  3. دسته بندی جوایز
  4. جوایز
  5. درخواست جوایز
  6. تعریف امتیاز

بیایید به ترتیب هرکدام از این موارد را بررسی کنیم:

پلن مشتریان

اولین قسمت پلن مشتریان است که با استفاده از آن شما می توانید مشتریان خود را بر اساس میزان امتیازی که بابت فعالیت های مختلف (مانند خرید کردن یا معرفی شما به دوستان خود و ...) به دست می آورند دسته بندی کنید.

بعد ها مشتریان می توانند از این امتیاز ها برای به دست آوردن جوایز مختلف استفاده کنند که این امر باعث ترغیب و تشویق مشتریان به خرید و جذب امتیاز بیش تر می شود.

 

در این قسمت با کلیک بر روی   می توانیم پلن جدیدی برای باشگاه خود تعریف کنیم.

 

در این مرحله می توانید عنوان پنل جدید خود (برنزی، نقره ای، طلایی و ...)، و زیر آن می توانید میزان امتیازی که مشتریان برای رسیدن به این دسته بندی باید بدست بیاورند را مشخص کنید.

پس از ثبت، مجددا به صفحه مدیریت پلن مشتریان وارد می شوید و با کلیک بر روی  میتوانید عنوان و امتیاز وارد شده را ویرایش، و با کلیک بر روی  میتوانید پلن ثبت شده را حذف کنید.

جشنواره

در قسمت دوم که جشنواره ها قرار دارند شما می توانید جشنواره ها یا Event های مختلف مثل جشنواره پاییزه، شب یلدا، عید نوروز و ... برای کسب و کارتان تعریف نموده، تخفیف های مختلف در این جشنواره تنظیم کرده و جوایز مختلفی را به آنها اختصاص دهید.

 

با کلیک بر روی  صفحه ی زیر به شما نمایش داده می شود که به شما امکان ثبت جشنواره ی جدید را می دهد.

 

در این قسمت عنوان جشنواره، تاریخ شروع و تاریخ پایان را ثبت میکنید.

پس از ثبت مجددا به صفحه مدیریت جشنواره ها وارد می شوید. در این قسمت، با کلیک بر روی میتوانید جشنواره را حذف، با کلیک روی  جزئیات جشنواره را ویرایش کنید. در آخر گزینه ی    را مشاهده می کنیم و بعد از اینکه در ثبت جوایز جشنواره ی خود را انتخاب کنیم، می توانیم با کلیک روی این گزینه جوایز مربوط به هر جشنواره را مشاهده کنیم.

دسته بندی جوایز

بخش دسته بندی جوایز به شما در نظم و ساماندهی به جوایزی که می خواهید برای باشگاه مشتریان خود در نظر بگیرید کمک می کند.

پس از ثبت دسته بندی جوایز می توانید تمامی جوایزی که بعد ها در سیستم ثبت می کنید را داخل هر دسته بندی قرار بدهید.

 

به سادگی برای ثبت دسته بندی جدید بر روی آیکن  کلیک کنید و عنوان دسته بندی خود را وارد نمایید.

 

پس از ثبت و بازگشتن به صفحه ی اصلی، مثل همیشه می توانید با کلیک بر روی  دسته بندی را حذف و با کلیک روی  جزئیات آن را ویرایش کنید.

جوایز

قسمت جوایز جایی است که شما می توانید جایزه های مختلفی را برای باشگاه خود تعریف  کنید تا مشتریان شما با به دست آوردن امتیاز بتوانند از آنها استفاده کنند.

 

برای شروع ثبت جایزه بر روی  کلیک کنید. سپس صفحه ی زیر برای شما نمایش داده می شود که دارای گزینه های مختلفی می باشد.

  1. جشنواره: در این قسمت می توانید جشنواره هایی که در باشگاه مشتریان خود ثبت کرده اید را مشاهده نموده، و انتخاب کنید که میخواهید جایزه ی جدید شما در کدام جشنواره نمایش داده شود.
  2. دسته بندی: در اینجا مواردی که در قسمت قبلی (یعنی دسته بندی جوایز) ثبت شده را مشاهده می کنید و می توانید هر جایزه را در دسته ی مشخصی  قرار بدهید.
  3. دسته کاربران: در قسمت دسته کاربران مشخص می کنید که جایزه ی جدید مخصوص کدام دسته از مشتریان است و برای مشتریان کدام دسته بندی نمایش داده می شود. همچنین اگر دسته کاربران را روی گزینه «انتخاب کنید» قرار بدهید، جایزه برای همه ی مشتریان نمایش داده می شود.
  4. قسمتی بعدی نوع جایزه است. با کلیک بر روی این گزینه دو انتخاب تخفیفی و سایر برای شما نمایش داده می شود.
  5. اگر بر روی تخفیفی کلیک کنید می توانید، گزینه ی محصول و درصد تخفیف برای شما فعال می شود و می توانید روی محصول مورد نظر خود تخفیف اعمال کنید تا در مدت زمان جشنواره، به هر مشتری که قصد خرید آن محصول را دارد و امتیاز آن به حد نصاب رسیده است تخفیف داده شود.

 

  • اما اگر روی گزینه سایر کلیک کنید، گزینه عنوان و توضیحات برایتان نمایش داده می شود و می توانید نام و توضیحات مربوطه را در این بخش ها ثبت کنید.

  1. در قسمت بعدی می توانید یک عکس مربوط به جایزه ی خود را آپلود کنید.
  2. در بخش کسر امتیاز می توانید تصمیم بگیرید که اگر مشتری از این جایزه استفاده کند، میزان امتیاز جایزه از مجموع امتیاز های مشتری کم بشود یا خیر.
  3. در آخرین قسمت می توانید میزان امتیاز مورد نظر برای به دست آوردن جایزه را مشخص کنید.

در آخر پس از ثبت جایزه، مثل همیشه به صفحه اصلی جوایز منتقل می شوید و می توانید با استفاده از گزینه  جایزه را حذف و با گزینه  جایزه را ویرایش کنید.

درخواست جوایز

پس از اینکه شما جوایز مورد نظر خود را در سیستم ثبت می کنید، این جوایز در پنل مشتریان به آنها نشان داده می شود و مشتریان می توانند درخواست این جوایز را ثبت کنند. شما می توانید از منوی درخواست جوایز، این درخواست ها را مدیریت کنید.

 

درخواست های تازه ثبت شده ای که برای آنها تصمیمی گرفته نشده است، در قسمت وضعیت درخواست به حالت در انتظار تائید نمایش داده می شوند.

شما در این قسمت می توانید این درخواست ها را تائید، و یا به هر دلیلی رد کنید که در هر حالت، وضعیت درخواست بسته به تصمیم شما به حالت تائید شده یا رد شده تغییر میکند.  

همچنین با کلیک بر روی تاریخچه جوایز می توانید تمامی درخواست های جوایز مشتری، و همچنین تصمیماتی که برای تائید یا رد درخواست آن مشتری گرفته شده است را مشاهده کنید.


 

 

تعریف امتیاز

آخرین قسمت از باشگاه مشتریان بخش تعریف امتیاز است که در واقع به شما امکان مدیریت قوانین امتیاز دهی با هر خرید مشتری را می دهد.

 

با کلیک بر روی  می توانید قوانین امتیاز دهی جدیدی روی سیستم باشگاه مشتریان خود تعریف کنید.

 

در این قسمت موارد زیر برای شما به نمایش در می آید:

  1. نوع زمان: با کلیک روی این قسمت، دو گزینه ی بازه زمانی و ماهانه برای شما به نمایش در می آید. با انتخاب بازه زمانی می توانید شروع بازه خود را در قسمت از تاریخ، و پایان بازه را با قسمت تا تاریخ مشخص کنید. اما با انتخاب گزینه ماهانه، سیستم بصورت خودکار بازه زمانی را از تاریخ دقیق ثبت قانون جدید تا ماه بعد آن در نظر می گیرد.
  2. گزینه بعدی نوع امتیاز دهی است. این بخش نیز شامل دو گزینه ی تعدادی و مبلغی است:
  3. نوع تعدادی: در صورتی که این گزینه را انتخاب کنید، در قسمت حد خرید می بایست تعداد محصولی که مشتری باید خریداری کند تا میزان امتیازی که در آخر تعیین می شود را به دست بیاورد. در مثال زیر، اگر مشتری 10 عدد از محصولی خریداری کند 500 امتیاز دریافت می کند.

 

نوع مبلغی: با انتخاب این گزینه، در قسمت حد خرید باید مبلغی که مشتری خرید کند تا امتیاز مشخص شده را دریافت کند را وارد کنید. در مثال زیر، اگر مشتری 100 هزار تومان از شما خرید کند، 150 امتیاز دریافت می کند.

 

 

نحوه استفاده و دریافت امتیاز روی فاکتور

پس از اینکه امتیاز های مورد نظر برای هر محصول را تعریف کنیم، بعد از کلیک روی گزینه مربوط به ثبت فاکتور، محصول خود را با استفاده از دکمه  انتخاب می کنیم.

در این مرحله، در صورتی که برای محصول مورد نظر جایزه ای تخفیفی تعریف کرده باشیم و نوع آن را بر روی دستی قرار داده باشیم پیام زیر به ما نشان داده خواهد شد:

 

در این صورت با کلیک بر روی دکمه  میزان تخفیف تعریف شده اعمال خواهد شد.

توجه داشته باشید که اگر نوع جایزه ی تعریف شده در مراحل قبل تر بر روی «خودکار» تنظیم شده باشد، سیستم بصورت اتوماتیک مبلغ تخفیف را اعمال خواهد کرد.

پس از استفاده از تخفیف، میزان امتیاز تعیین شده برای جایزه، از مجموع امتیاز های مشتری کسر خواهد شد، که تفاوت امتیاز قبل و بعد از استفاده از جایزه را می توانید در پروفایل مشتریان مشاهده کنید.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.