مدیریت فروش و توزیع را بشناسید

مدیریت فروش و توزیع را بشناسید

اساسا فروش به معنای تعویض کالا یا خدمات با پول یا خدمات دیگر است، و این اصلی ترین راه تولید ثروت در یک کسب و کار می باشد. این روش در طول تاریخ تاثیرات مهمی بر روی کسب و کار ها گذاشته است. حتی پیش از اینکه پول وارد زندگی مردم شود نیز افراد با تعویض کالا ها نیاز های خود را برطرف می کردند، که به این روش داد و ستد می گفتند.

اما امروزه فروش به مهم ترین بخش یک کسب و کار تبدیل شده است و سرمایه گذاری های زیادی در این زمینه انجام می شود. یکی از مهم ترین بخش های فروش را مدیریت فروش بر عهده دارد که ما در این مقاله می خواهیم درباره این نوع مدیریت، و همچنین مدیریت توزیع با شما عزیزان صحبت کنیم.

اهمیت مدیر فروش

مدیریت فروش یک بخش بسیار مهم برای هر کسب و کاری است تا به آن در رسیدن به اهدافش کمک کند. همچنین به منظور افزایش نیاز مشتریان به یک محصول خاص، سازمان ها و شرکت ها نیاز بالایی به مدیریت کردن فروش خود دارند.

زمینه های دیگری که در آنها مدیریت فروش اهمیت پیدا می کند شامل موارد زیر می باشند:

افزایش ثروت کسب و کار

اولین و مهم ترین اهمیت این نوع مدیریت این است که قیمت گذاری، و فروش اجناس با آن قیمت بر عهده ی بخش فروش و اکثرا مدیریت آن است، که در این صورت سود رسانی به کسب و کار و تولید و افزایش ثروت آن بر عهده این بخش قرار می گیرد.

رسیدن به اهداف

بخش مدیریت فروش (sales management) به کسب و کار ها کمک می کند تا به اهداف و وظایف خود نزدیک تر شوند. این بخش با برنامه ریزی های استراتژیک و تمرکز بر روی رسیدن به این اهداف در یک بازه زمانی سعی می کند اهداف بلند مدت و کوتاه مدت یک کسب و کار را یک قدم به عملی شدن نزدیک تر کند.

تیم فروش حواسش به همه چیز هست

این تیم وظیفه دارد تا اولویت ها و علاقه مندی های مشتریان را بررسی کند، به امور مربوط به سیاست های دولتی کسب و کار ها رسیدگی، شرایط رقابتی موجود در بازار و بسیاری از امور دیگر را مدیریت کند تا تغییرات مورد نیاز با آنها را ایجاد کرده و امور فروش را مدیریت نماید.

افزایش نرخ حفظ مشتری

با تحت نظر گرفتن اولویت ها و علایق مشتریان، تیم فروش که سرپرستی آنها با مدیریت فروش است، یک رابطه ی مثبت را با مشتریان برقرار می کند، که این امر باعث می شود مشتریان تا مدت زیادی به شما وفادار بمانند، و به اصطلاح نرخ حفظ  مشتریان توسط کسب و کار شما بالا برود.

افزایش نرخ حفظ مشتری

مدیریت فروش می تواند از یک کسب و کار با کسب و کار دیگر متفاوت باشد، اما در کل ما می توانیم نتیجه بگیریم که آنها نقش مهمی در یک کسب و کار دارند و با استفاده از آنهاست که دست یافتن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت میسر می شود.

اهداف یک مدیر فروش

هر کسب و کاری پیش از اینکه اقدام به انجام کاری کند دارای یک هدف تعریف شده می باشد. برای به دست آوردن درک بهتر از یک مدیر فروش لازم است تا ابتدا اهداف آن را درک کنیم. در اینجا برخی از هدف هایی که یک مدیر فروش در کار خود دارد را بررسی می کنیم. این اهداف شامل موارد زیر می باشند:

افزایش حجم فروش

حجم فروش به معنای تعداد و میزان محصولات و یا خدماتی است که در یک دوره ی مشخص به مشتریان فروخته می شود. اصلی ترین هدفی که مدیران فروش به دنبال آن هستند این است که بتوانند حجم فروش خود را افزایش داده و میزان درآمد یک کسب و کار را افزایش دهند.

کمک به سود دهی کسب و کار

قسمت فروش یک کسب و کار به عنوان تنها بخشی که وظیفه ی افزایش درآمد آن را دارد، باید برای افزایش سود دهی کسب و کار تلاش کند. این سود دهی را می توان با استفاده از درصد ها و یا نسبت سود در گردش های مالی محاسبه کرد.

کمک به رشد کسب و کار

یکی دیگر از اهداف اصلی مدیریت فروش این است که با حفظ مشتریان، و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان دست به نقد به رشد کسب و کار ها کمک کند. به طور معمول باید یک توازن رو به گسترش در روند عرضه و تقاضای یک محصول وجود داشته باشد، و حفظ این توازن نیز بر عهده ی بخش مدیریت فروش می باشد.

خوب، تا اینجای کار آنچه باید درباره مدیران فروش، وظایف و اهداف آنها گفته شد. حال بیایید درباره مدیریت عرضه در یک کسب و کار صحبت کنیم. اول از همه ببینیم که مدیریت توزیع یا عرضه چیست.

مدیریت توزیع چیست؟

مدیریت توزیع شامل بررسی جریان محصولات از یک کارخانه یا توزیع کننده تا نقطه ی فروش می باشد. به طور کلی مدیریت توزیع فعالیت ها و فرایند های مختلفی را شامل می شود که بسته بندی، انبار کردن، مدیریت زنجیره تامین و رسیدگی به تدارکات جزء آنها می باشند.

مدیریت توزیع چیست

مدیریت توزیع مهم ترین بخش از چرخه ی کسب و کار برای توزیع کنندگان و عمده فروشان است. اساسا سود حاشیه کسب و کار ها بسته به این دارد که آنها با چه سرعتی بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند؛ یعنی هرچه بیشتر بفروشند، پول بیشتری در می آورند که این امر به معنای آینده ای بهتر برای آن کسب و کار است. در دست داشتن یک سرویس توزیع موفقیت و مناسب همچنین برای حفظ مشتریان و راضی نگه داشتن آنها نیز بسیار حائز اهمیت می باشد.

مدیریت توزیع به شرکت ها و سازمان ها کمک می کند تا توزیع زنجیره ای و فعالیت های تدارکاتی خود، نظیر مدیریت انبار، مدیریت دارایی و مدیریت سفارشات را انجام داده، و این فعالیت ها را با امور مالی و بخش فروش شرکت ها ادغام کنند.

مزایای استفاده از مدیریت توزیع

علاوه بر افزایش و حفظ سود کسب و کار ها، دلایل زیادی وجود دارد که یک کسب و کار تمایل به استفاده از استراتژی های مدیریت توزیع داشته باشد. اولین مزیت این استراتژی ها این است که این استراتژی امور مختلف را ساماندهی می کند.

اگر یک سیستم مدیریت مناسب در محیط کار وجود نداشته باشد، خرده فروشان و مغازه دار ها مجبور می شوند موجودی و اجناس خود را در محل فروش یا مغازه ی خود نگه دارند که ایده و کار اشتباهی است، بخصوص اگر فضای کافی در محل فروش او وجود نداشته باشد.

یک سیستم مدیریت توزیع همچنین کار را برای مشتریان و مصرف کنندگان آسان تر می کند. این سیستم به آنها اجازه می دهد تا با مراجعه به یک مکان مشخص، چندین محصول را متفاوت را مشاهده کنند. اگر این سیستم ها وجود نداشته باشند، مشتریان و مصرف کنندگان یک کسب و کار مجبور خواهند بود تا به چندین مکان مختلف سر بزنند تا در نهایت بتوانند آنچه نیاز دارند را پیدا و خریداری کنند.

استفاده از یک سیستم مدیریت توزیع همچنین باعث می شود تا بسیاری از مشکلات احتمالی در تحویل محصولات از بین برود، ضمن اینکه محصولات مختلف در زمان های مناسبی به دست مشتریان می رسد.

حالا کدوم یکی رو بخریم؟

هیچ کسب و کاری در دنیا نیست که نیاز ها، اهداف و وظایف کارکنانش مانند کسب و کار دیگری باشد. شما نیز برای اینکه بفهمید که کدام یک از این نرم افزار ها و سیستم ها می تواند برای شما مفید باشد، بهترین گزینه این است که یک بررسی و ارزیابی کلی از کسب و کارتان، نیاز ها و اهدافش داشته باشید، و پس از آن با جست و جو در بازار این نرم افزار ها سیستم مورد پسند خود را پیدا کنید.

به یاد داشته باشید همانند کسب و کار ها، نرم افزار های مختلفی که در بازار وجود دارد نیز با یکدیگر متفاوت هستند، و هرکدام ویژگی ها و خصوصیت های خود را در بر می گیرند.

در آخر از شما دوستان عزیز بابت مطالعه ی این مقاله تا انتها متشکریم.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.