باشگاه مشتریان چه مزایا و معایبی دارد؟
پیشنهاد ما

باشگاه مشتریان چه مزایا و معایبی دارد؟

رقبابت شدیدی که امروزه در میان کسب و کار ها به وجود آمده است، باعث شده تا مدیران کسب و کار ها هر کاری که می توانند را انجام بدهند تا مشتریان بیشتری از رقبای خود به دست بیاورند.

یکی از این کار ها باشگاه مشتریان است که در مقاله های قبلی به آن طور مفصل پرداخته ایم. این باشگاه ها طراحی شده اند تا به بهترین مشتریان شما جایزه بدهند. بسیاری از صاحبان کسب و کار ها برای این از کلوپ های مشتریان استفاده می کنند که مشتریان قدیمی خود را حفظ کرده و همچنین چند مشتری جدید نیز به دست بیاورند.

این باشگاه ها یا انجمن ها می توانند مزایای فراوانی برای کسب و کار های کوچک داشته باشند، و به آنها در افزایش وفاداری مشتری و افزایش فروش کمک کند.

با این حال همه می دانیم که هیچ چیز در دنیا بی نقص نیست، و خیلی مهم است که پیش از راه اندازی انجمن مشتریان خود، نسبت به مزایا و معایب اصلی آن آگاهی داشته باشید تا بدانید که آیا واقعا این ترفند می تواند انتظارات و نتایجی که شما به دنبال آن هستید را به شما ارائه کند یا خیر.

بسیار خوب، بیایید بدون وقت تلف کردن شروع کنیم.

مزایا باشگاه مشتریان

1- افزایش حفظ مشتری

اولین و مهم ترین مزیتی که باشگاه مشتریان برای کسب و کار ها دارد، این است که به مشتریان آنها احساس با ارزش بودن می دهد، و این امر باعث می شود آنها بخواهند به خرید و ارتباط با شما ادامه بدهند.

حفظ مشتریان با استفاده از تشویق و جایزه دادن به آنها اصلی ترین دلیلی است که کسب و کار ها از این باشگاه ها و کلوپ ها استفاده می کنند.

آمار ها و تحقیقات زیادی وجود دارد که نشان می دهد این تشویق ها روی مشتریان تاثیر مثبت دارد. بر اساس آمار های Inc.com، مشتریان ثابتی که با استفاده از این روش ها به مشتریان وفادار تبدیل شده اند، معمولا 67 درصد بیش تر از مشتریان دیگر خرید می کنند. همچنین آمار ها نشان می دهد که افزایش تنها 5 درصد از آمار حفظ مشتری می تواند سود شما را 25 تا 95 درصد افزایش دهد.

2- خاص بودن برند شما

یکی دیگر از مزایایی که باشگاه مشتریان می تواند برای کسب و کار ها داشته باشد، این است که به شما کمک می کند تا کسب و کار خود را از رقبای آن متمایز کنید. افراد معمولا گزینه های بسیار زیادی برای خرید تنها یک محصول و یا یک سرویس دارند.

خاص بودن برند با باشگاه مشتریان

استفاده از یک برنامه ی تشویقی می تواند به مشتریان کمک کند تا کسب و کار شما را به عنوان گزینه ی برجسته تر ببینند و در مقابل کسب و کاری که هیچ گونه امکانات اضافه ای در برابر خریدشان ارائه نمی کند، شما را انتخاب کنند.

3- ارتباط مستقیم با مشتریان

استفاده از باشگاه مشتریان به کسب و کار ها این امکان را می دهد تا ارتباطی مستقیم با مشتریان خود برقرار کنند. این امر باعث می شود تا آگاهی از برند شما افزایش پیدا کند و  با ارائه ی اطلاعات ارزشمند، میزان وفاداری به آن نیز بیش تر شود.

حتما اطلاعات جدید درباره محصولات، خدمات و رویداد های جدید و همچنین بروز رسانی های مربوط به برنامه های تشویقی و جایزه ها را با اعضای باشگاه در میان بگذارید. هر چه مشتریان درباره آنچه کسب و کار شما ارائه می دهد اطلاعات بیش تری داشته باشند، شانس اینکه به شما پایبند باشند، و همچنین این اطلاعات را با دیگران هم به اشتراک بگذارند افزایش پیدا خواهد کرد.

معایب باشگاه مشتریان

تا اینجای کار درباره مزایایی که یک انجمن مشتریان و مصرف کنندگان می تواند برای شما داشته باشد صحبت کردیم. حال بیایید درباره معایبی که این باشگاه ها می توانند داشته باشند صحبت کنیم.

1- نیاز به خلاقیت زیاد

یکی از بزرگ ترین عیب هایی که باشگاه های مشتریان می توانند برای ما داشته باشند، این است که تعداد آنها خیلی زیاد است! امروزه گسترش تکنولوژی و افزایش تعداد کسب و کار ها باعث شده است تا هزاران هزار باشگاه مشتریان به وجود بیاید که اکثر آنها مزیت های یکسانی را ارائه می کنند.

این مسئله باعث شده است تا اگر کسب و کاری بخواهد واقعا مشتریان را تحت تاثیر خود قرار بدهد، مجبور باشد تا خلاقیت بسیار بالایی را برای باشگاه خود ارائه نماید.

2- سود کوتاه مدت ندارد

استفاده از برنامه های تشویقی می تواند برای هر کسب و کاری نسبت به طرحی که اجرا می کند هزینه بر باشد. مهم نیست که چطور تخفیف های خود را ارائه می کنید، مهم این است که در هر حال شما بخشی از سود خود را کنار می گذارید.

سود بلند مدت با باشگاه مشتریان

برای مثال، فرض کنیم که در یک فروش معمولی، جنسی را که 100 هزار تومان خریده اید را به قیمت 110 هزار تومان می فروشید و 10 درصد سود می کنید. حال اگر برای استفاده از باشگاه مشتریان بخواهید یک تخفیف کوچک 5 درصدی به مشتری بدهید، سود شما برابر با 5 هزار تومان خواهد بود، که این امر در دراز مدت می تواند مبلغ قابل توجهی باشد.

اما آیا کسب و کار های بزرگ به این مسئله دقت نمی کنند که همچنان از باشگاه مشتریان استفاده می کنند؟

چرا دقت می کنند. اتفاقا به یک نکته ی دیگر هم دقت می کنند و آن هم این است آنها سرمایه گذاری می کنند. این کسب و کار ها به فکر سود کوتاه مدت نیستند، ضمن اینکه اگر تخفیف های شما با میزان فروشتان هماهنگ باشد و شما بتوانید بین آنها یک تعادل برقرار کنید، به خوبی می توانید تمامی ضرر های خود را جبران کنید.

3- محدودیت در اطلاعات

اطلاعات وفاداری مشتری معمولا یک تصویر کلی اما محدود از عادت ها و تمایلات خریداری یک مشتری به وجود می آورد. برای مثال، باشگاه مشتریان نمی تواند اطلاعاتی درباره خرید افراد از کسب و کار های دیگر به ما بدهد.

شاید مهم ترین نکته درباره اطلاعات این باشد که نمی توان گفت آنها همیشه دقیق هستند. برای مثال ممکن است یک مشتری دائمی شما لزوما مشتری وفاداری نباشد، و او صرفا به دلیل اینکه فروشگاه شما به او نزدیک است، و یا قیمت شما مناسب است از شما خرید می کند، و بر خلاف مشتری های وفادار، به محض تکان خوردن قیمت ها و بالا رفتن آنها ممکن است کسب و کار شما را رها کرده و به فروشگاه دیگری مراجعه کند.

همچنین برخی از مشتریان ممکن است صرفا برای رسیدن به جوایز یا هدیه هایی که شما برای آنها در نظر گرفته اید از شما خرید کنند.

واضح است که باشگاه های مشتریان می تواند هم برای کسب و کار و هم برای مصرف کنندگان شما مفید باشد. اما به یاد داشته باشید که همه ی این باشگاه ها موفقیت آمیز نخواهند بود.

استفاده ی نا مناسب و بکار گیری روش های غلط گاها می تواند باعث شود شما به سود دلخواه خود دست پیدا نکنید، و یا حتی ضرر کنید! درک کردن مزایا و معایب کلوپ مشتریان می تواند به شما در جلوگیری از اشتباهات، و همچنین استفاده از روش های صحیح کمک کند.

مهم ترین نکته ای که می توان به آن اشاره کرد این است که استفاده از باشگاه مشتریان (customer loyalty program) نیز همانند هر چیز دیگری می تواند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد، اما در صورتی که بتوانید به خوبی آن را مدیریت کنید و معایب آن را به حداقل برسانید.

از شما دوستان عزیز بابت اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید متشکریم و در نهایت امیدواریم که از این مقاله استفاده کرده باشید.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.