تفاوت سانترال و VoIP، کدام را انتخاب کنیم؟

تفاوت سانترال و VoIP، کدام را انتخاب کنیم؟

اگر شما هم کسب و کاری باشید که اخیرا به فکر بهبود ارتباطات خود با مشتریان افتاده اید، به احتمال زیاد واژه های سانترال و VoIP بار ها و بار ها به چشم و گوش شما خورده است. اگر چه نمی توان خیلی با دقت به تفاوت سانترال و VoIP پرداخت، اما در این مقاله می خواهیم به بیان ساده ببینیم که چه فرقی بین این دو سیستم اصلی برقراری ارتباطات در کسب و کار ها وجود دارد.

همانطور که می دانید، پیش از این، از سیستم های آنالوگ و خطوط PSTN برای برقراری تماس های درون سازمانی، و تماس با مشتریان و مصرف کنندگان استفاده میشد، که این کار نیازمند کابل کشی و استفاده از سیم های مسی بود که در نهایت می توانست هزینه های زیادی را برای مشتریان در بر داشته باشد.

اما به لطف بزرگ ترین پدیده ی قرن یعنی اینترنت، کسب و کار ها موفق شده اند هزینه های ارتباطی خود را تا حد زیادی کاهش داده و همچنین کیفیت آن را نیز افزایش بدهند.

بیایید به هرکدام از این سیستم ها نگاهی بیندازیم:

تلفن VoIP چیست؟

تصور کنید می توانید با استفاده از کامپیوترتان و یک هدست دارای میکروفون با دیگران تماس بگیرید. جالب نیست؟

خوب دیگر نیازی به تصور کردن نیست چون تکنولوژی وُیپ به ما این امکان را می دهد. VoIP یک تکنولوژی جدید است که توانسته انقلابی در زمینه برقراری ارتباط افراد با یکدیگر به راه بیندازد.

از آنجایی که این سیستم ها با استفاده از اینترنت و تکنولوژی های به روز دنیا راه اندازی می شوند، اضافه کردن ویژگی های مختلف و جدید، و همچنین ایجاد تغییرات در آنها به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

تلفن VoIP چطور کار می کند؟

همانطور که در مقاله های پیشین توضیح دادیم، نحوه ی عملکرد سیستم های وُیپ اینگونه است که اگر دو تلفن اینترنتی با یکدیگر مکالمه کنند، سیستم با استفاده از لوازم VoIP می تواند سیگنال دیجیتالی را دریافت کرده و آن را پس از بررسی و رمزگشایی به گوش طرف مقابل برساند.

اما اگر یک تلفن اینترنتی با یک تلفن معمولی صحبت کند چطور؟

تلفن  VoIP چطور کار می کند

شرکت های تولید کننده فکر اینجا را نیز کرده اند! در صورتی که شما از این سرویس های مدرن استفاده کنید، و طرف مقابل از سیستم های قدیمی استفاده کند، سیستم شما می تواند سیگنال های آنالوگ را دریافت کرده، آن را به سیگنال دیجیتالی تبدیل نموده و سپس آن را به گوش شما برساند. عکس همین اتفاق نیز رخ می دهد و صدای شما به سیگنال های آنالوگ تغییر کرده و به فرد مورد نظر می رسد.

همه ی این کار ها بسته به سرعت اینترنت شما دارد، اما معمولا در کسری از ثانیه اتفاق میافتد.

انواع سیستم ویپ

نصب و راه اندازی این سیستم ها به دو صورت امکان پذیر می باشد. ما یا می توانیم این سیستم را به صورت فیزیکی و با استفاده از تلفن های معمولی راه اندازی کنیم، یا می توانیم از آن با استفاده از نرم افزار های مختلفی که بر روی کامپیوتر یا سیستم های دیگر نظیر تلفن هوشمند راه اندازی می کنیم استفاده نماییم.

تلفن تحت شبکه

تلفن های شبکه تا حد بسیار زیادی شبیه به تلفن های آنالوگ، یعنی تلفن هایی هستند که هر روز از آنها استفاده می کنیم. تنها تفاوتی که باعث می شود با تلفن های سنتی و قدیمی متمایز باشند این است که کانکتور آنها بجای استفاده از استاندارد های RJ-11، کانکتور هایی که دارای استاندارد اترنت RJ-45 هستند استفاده می کنند.

این تلفن ها به طور مستقیم به سخت افزار های شبکه ای شما مانند روتر یا مودم متصل می شوند و عملا هرگونه سخت افزار (hardware) و نرم افزار (software) هایی که برای دریافت و ارسال سیگنال و یا تبدیل سیگنال ها به یکدیگر لازم است را در خود جای داده اند.   

تلفن سانترال چیست؟

این دستگاه ها طبق همان سیستم های تلفنی سنتی و با استفاده از خدمات مخابراتی کار می کنند. سانترال یا تلفن مرکزی (Central phone) اساسا نوعی دستگاه فیزیکی است که باید تهیه شود و عملکرد آن شبیه به یک مخابرات است. پیش از اینکه سیستم های VoIP وارد بازار شوند و بسیاری از مصرف کنندگان تلفن سانترال به آن روی بیاورند، تقریبا تمامی شرکت هایی که قصد داشتند ارتباطات داخلی و خارجی کسب و کار خود را مدیریت کنند از آن استفاده می کردند.

تلفن سانترال چیست؟

مدت زیادی است که این سیستم ها در کشور ما استفاده می شود، و عملکرد اصلی آن در زمینه مدیریت ارتباطات داخل یک سازمان و بخصوص استفاده از تلفن گویا می باشد. بزرگ ترین شرکت هایی که این سیستم ها را ارائه می دهند، شرکت های گرنداستریم و نیوراک است که شما عزیزان می توانید با یک جست و جوی ساده ی کلمه ی «سانترال» در سایت محصولات مختلف این دو کمپانی را در آی تی شبکه مشاهده نمایید.  

تفاوت VoIP و تلفن سانترال

خوب تا اینجای کار فهمیدیم که سیستم های VoIP که نوع جدید تلفن ها هستند چه مزایایی دارند و به چه کاری می آیند. همچنین فهمیدیم که تلفن های سانترال همان تلفن های قدیمی هستند که بستر انتقال آنها خطوط مخابرات و تنها برخی امکانات است.

یکی از تفاوت هایی که تلفن های IP با تلفن های مخابراتی دارند این است که از آنجایی که برای استفاده از آنها نیازی به کابل کشی های اضافی نیست، می توان آنها را با قیمت پایین تر و ارزان تری خریداری و راه اندازی کرد.

اگر چه این سیستم ها می توانند هزینه ی استفاده ی کمتری داشته باشند، و حتی برخی شرکت ها این امکان را فراهم کرده اند که اگر دو نفر برای برقراری تماس از سیستم همان شرکت استفاده کنند تماسشان رایگان باشد، اما مهم ترین نکته ای که به چشم بعضی افراد یک نقص به حساب می آید این است که سرویس VoIP تا حد بسیار زیاد، و شاید بتوان گفت کاملا به اینترنت وابسته است.

و در صورتی که اینترنت شما کند یا قطع شود امکان استفاده از آن برای شما ناممکن و با اختلال همراه خواهد بود.

که البته برای این مشکل نیز راه حلی به نام آداپتور ATA وجود دارد که شما را قادر می سازد تا بین سیستم ویپ و تلفن معمولی خودتان جا به جا شوید و از هردوی آنها استفاده کنید.

کدام یکی را انتخاب کنیم؟

پاسخ این سوال که استفاده از کدام یک از این سرویس ها برای شما مناسب تر است  برای آی تی شبکه ممکن نیست (حداقل در مقاله!). دلیل آن این است که انتخاب سیستم مناسب با توجه به توضیحاتی که ارائه شد به شما و کسب و کارتان بستگی دارد.

اگر فکر می کنید که برای برقراری ارتباطات و تماس خودتان به یک سرویس نوین، که دارای ویژگی های خاص مانند برقراری تماس تصویری، تلفن گویا، ضبط مکالمات و ... نیاز دارید، ما به شما انتخاب تلفن های تحت شبکه را پیشنهاد می کنیم.

اما در صورتی که کسب و کار شما به گونه ای است که استفاده از امکانات تلفن سنتی و سانترال برای شما کافی است، و همچنین فکر می کنید که زیر ساخت های شبکه ای شما برای این کار مناسب و یا کافی نیست، شاید بهتر باشد حداقل فعلا به استفاده از تلفن های معمولی ادامه دهید.

با این حال، اگر ابهام و پرسشی وجود دارد که در خصوص این دو سیستم باقی مانده است و ما به آن اشاره نکردیم، همه روزه می توانید با متخصصان آی تی شبکه تماس برقرار کرده و از مشاوران ما استفاده کنید تا بهترین سیستم را به شما و کسب و کارتان معرفی کنند. مشاوران ما پاسخ تمامی سوالاتی که ممکن است شما داشته باشید را داده و با توجه به شرایط کسب و کارتان به شما می گویند که کدام سیستم برای شما مناسب تر خواهد بود.

علاوه بر آن، آی تی شبکه می تواند تمامی لوازم و وسایل مورد نیاز شما را ارائه کرده و خدمات نصب و راه اندازی حرفه ای آن را نیز به شما ارائه کنند.

در نهایت از اینکه زمان خود را در اختیار ما قرار داده اید از شما نهایت تشکر و قدردانی را داشته و امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.