باشگاه مشتریان برای کدام کسب و کار ها مهم تر است؟

باشگاه مشتریان برای کدام کسب و کار ها مهم تر است؟

اگر یک کسب و کار راه اندازی کرده باشید، چه کسب و کار شما یک مغازه کوچک باشد و چه یک شرکت بزرگ، می دانید که مشتریان شما چقدر در مسیر رسیدن به موفقیت برای شما مهم هستند. شما تمام سعی خود را می کنید تا میزان رضایت مشتریان خود را بالا نگه دارید، و مطمئن شوید که تجربه ی مثبتی را با شما تجربه می کنند.

اما نکته ی مهم اینجاست که حتی اگر مشتریان از شما راضی باشند، 60 الی 80 درصد از آنها ممکن است دوباره به شما مراجعه نکنند.

باشگاه مشتریان یک راه عالی برای مقابله و جلوگیری از این آمار است، و کسب و کار ها با استفاده از آن مشتریان خود را به مغازه و کسب و کار خود باز می گردانند. شما می توانید به اعضای این باشگاه (که صد در صد مشتریان وفادار تری نسبت به مشتریان دیگر هستند) امکاناتی نظیر وسایل اشانتیون، تخفیف روی اجناس و مشوق های دیگری را ارائه کنید.

این کار می تواند آمار حفظ مشتریان را برای شما افزایش دهد، ضمن اینکه مشتریان وفادار می توانند سود بسیار زیادی برای کسب و کار شما داشته باشند و این سود قطعا ارزش سرمایه گذاری در یک باشگاه مشتریان را دارد.

 چه کسب و کار هایی به باشگاه مشتریان نیاز دارند؟

یک سوال ساده برای اینکه بفهمیم کسب و کارمان به باشگاه مشتریان نیاز دارد یا خیر وجود دارد. از خودتان بپرسید: آیا کسب و کار من مشتری داره؟

اگر پاسخ شما به این سوال مثبت، قطعا کسب و کار شما می تواند از باشگاه مشتریان استفاده کند و سود خود را با استفاده از آن افزایش بدهد.

به زبان ساده اگر بخواهم بگویم: همه ی کسب و کار ها به باشگاه مشتریان نیاز دارند. چند نمونه از این کسب و کار ها شامل موارد زیر می باشند:

خدمات خوراکی

هر نوع غذا یا نوشیدنی که بفروشید، می دانید که مشتریان شما معمولا غذا یا نوشیدنی ای را سفارش می دهند که آن را می شناسند و از آن خوششان می آید، و در صورت کیفیت بالا مشتریان قطعا بار دیگر از شما خرید می کنند.

ارائه یک نرم افزار ساده، کارت یا کوپن هوشمند که مشتریان بتوانند با استفاده از آن خرید های خود و مسیر رسیدن به هدیه یا جایزه ی خود را بررسی کنند می تواند یک راه عالی برای جذب بیشتر مشتریان و افزایش خرید آنها باشد.

فروشگاه ها

فروشگاه ها و مغازه ها یکی دیگر از انواع کسب و کار هایی هستند که می توانند استفاده ی بسیار زیادی از باشگاه مشتریان داشته باشند. این نوع کسب و کار ها امکانات و گزینه های بسیار زیادی دارند که با استفاده از آنها بتوانند مشتریان خود را ترغیب به خرید بیشتر کنند.

تخفیف برای محصولات قدیمی و جدید، اشانتیون ها، هدیه برای مناسبت های مختلف نظیر تولد و ... تنها برخی از این گزینه ها می باشند.

باشگاه مشتریان برای فروشگاه ها

کسب و کار های کوچک

هنگامی که شما یک کسب و کار کوچک دارید، گاها حس می کنید که بیش از حد از خود گذشتگی می کنید. شاید بیش از حد تخفیف می دهید یا اشانتیون های زیادی به مشتریان می دهید و صرفا اینکار برای این است که مشتریان خود را حفظ کرده و نگذارید که آنها جذب کسب و کار های بزرگ تر شوند.

با یک باشگاه مشتریان نیازی به این همه از خود گذشتگی نیست. با استفاده از این باشگاه شما می توانید بجای دادن تخفیف زیاد، به مشتریان امکانات اضافه بدهید. برای مثال، می توانید امکان خریدن محصولات خاص را به آنها بدهید.

برای مثال، مشتریانی که در کلوپ کسب و کار شما عضو می شوند بتوانند محصولاتی را خریداری کنند که مشتریان دیگر امکان دسترسی به آنها را ندارند. این امر می تواند به خودی خود یک امر مشوق و ترغیب کننده برای عضویت در باشگاه شما باشد.

مثلا اگر شما یک فروشگاه لوازم آرایشی دارید، می توانید رژ لب ( یا رنگی از یک رژ لب) را برای فروش بگذارید که فقط و فقط مشتریان عضو کلوپ می توانند آن را خریداری کنند.

البته لازم به ذکر نیست که محصول مورد نظر شما باید به اندازه ی کافی خوب باشد تا بتواند مشتریان را ترغیب به عضو شدن کند.

موفق ترین باشگاه های مشتریان

بسیار خوب، تا اینجای کار فهمیدیم که باشگاه مشتریان برای چه کسب و کار هایی ضرورت بیشتری دارد، و برای چه کسب و کار هایی می تواند بیشتری مزیت را داشته باشد.

در ادامه قصد دارم تا برخی از موفق ترین کسب و کار ها در زمینه راه اندازی باشگاه مشتریان را به شما معرفی کنم. این کسب و کار ها شامل موارد زیر می باشند:

آمازون پرایم

یکی از موفق ترین نمونه های استفاده از باشگاه مشتریان متعلق به بزرگ ترین فروشگاه اینترنتی دنیا یعنی آمازون (Amazon) است که با نام آمازون پرایم (Amazon Prime) شناخته می شود.

باشگاه مشتریان آمازون پرایم

با استفاده از این باشگاه، شرکت آمازون به مشتریان وفادار خود امکاناتی نظیر ارسال محصولات به صورت ارزان تر یا حتی رایگان، فیلم و سریال و برنامه های تلوزیونی، تخفیف های مختلف و امکانات بسیار دیگری را ارائه می کند، که البته این امر نتیجه ی بسیار مفیدی نیز داشته است.

طبق آمار های گرفته شده، افرادی که در لیست مشتریان VIP این شرکت هستند سالانه به صورت میانگین 1500 دلار، و مشتریان دیگر 600 دلار از این شرکت خرید می کنند.

چرا این روش جواب داده است؟

سوال بسیار خوبی است! اگر چه مشتریان برای دسترسی به این امکانات باید پول بدهند، اما امکاناتی که آمازون پرایم به مشتریان ارائه می دهد باعث می شود که این پول ارزشش را داشته باشد. این امکانات برای دو دسته از مشتریان می تواند مفید باشد:

  1. مشتریانی که اجناس فیزیکی و واقعی را خریداری می کنند،
  2. مشتریانی که از خدمات اینترنتی استفاده می کنند.

 به زبان دیگر، تحویل کالای رایگان که این شرکت برای مشترکان عضو باشگاه مشتریان ارائه می دهد، و خدماتی نظیر ارائه بهترین فیلم ها، سریال ها، آهنگ ها و کتاب ها باعث می شود تا هر دو دسته ی مشتریان از این خدمات لذت ببرند.

استارباکس

استارباکس یکی از بهترین طرح ها را برای نگه داشتن مشتریان خود دارد. این شرکت بجای استفاده از امتیاز، از ستاره استفاده می کند (روشی کودکانه و در عین حال جذاب، همانند اول دبستان!) و مشتریان با این ستاره ها می توانند کیک، قهوه و خوراکی های مجانی دیگر بگیرند.

باشگاه مشتریان استارباکس

برای به دست آوردن ستاره های وفاداری، مشتریان باید با استفاده از برنامه ای که استارباکس تهیه کرده است (که نامش My Starbucks است) سفارشات خود را انجام دهند، و یا هزینه ی خوراکی خود را با آن پرداخت کنند.

اپل

همه ی ما می دانیم که کمپانی اپل محدودیت های زیادی را برای مشتریان خود اعمال می کند که از جمله آنها می توان به این اشاره کرد که کاربران سیستم عامل IOS نمی توانند مانند کاربران اندروید به راحتی برنامه ها و موسیقی های مختلف را دانلود کنند. با این حال برند های بسیار کمی وجود دارند که با وجود تعصبات برند خود، توانسته باشند وفاداری زیادی نزد مشتریان خود داشته باشند.

باشگاه مشتریان اپل

برخی اوقات نوآورانه ترین روش باشگاه مشتریان محدود کردن مشتریان است. طبیعی است که هر فروشگاهی نمی تواند مانند اپل عمل کند و یک بستر مشتریان اختصاصی داشته باشد که کاملا آنها را وقف خود کرده است، و تنها کسب و کار ها یا شرکت های خاص ممکن است این قابلیت را داشته باشند. این کسب و کار ها معمولا محصولات خاصی را ارائه می کنند.

بهترین کاری که شما می توانید انجام دهید این است که با بررسی کسب و کار خود و شرایطی، ویژگی ها و نیاز هایی که دارد، بهترین طرح را برای راه اندازی باشگاه مشتریان خود پیاده کنید.

در نهایت تیم سنا از شما دوستان عزیز بابت وقتی که برای مطالعه این مقاله گذاشته اید از شما متشکر، و امیدوار است این مطلب مورد پسند شما قرار گرفته باشد.

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.