دوران پس از کرونا چگونه خواهد بود؟

دوران پس از کرونا چگونه خواهد بود؟

فضای اقتصادی سال 99 دچار چند چالش بزرگ خواهد شد:
اول اینکه ویروس کرونا با جهانی شدن تاثیر بسیار زیادی بر رکود کسب و کار ها داشته است که همین امر باعث شده بخش بزرگی از کسب و کارها تحت تاثیر قرار بگیرند.
دوم اینکه به دلیل قرنطینه خانگی که از ابتدای اسفند ماه سال 98 شروع شد بخشی مهمی از گردش مالی پایان سال 98 که به طور معمول هر ساله وجود داشت، دچار سکون شد.
سوم اینکه بر اساس اتفاقات رخ داده تا زمان نگارش این مقاله نرخ ارز نیز رشد چشمگیری در ایام تعطیلات داشته که این خود مولفه مهمی به شمار می رود.

از طرفی بر اساس اظهارات متخصصین امر، ویروس کرونا تا اواخر پاییز دوباره میهمان تلخ ایرانی ها خواهد بود، مگر اینکه دارو یا واکسن مناسبی برای درمان آن یافت شود که بتوان با شیوع موج گونه آن مقابله کرد.

بر همین اساس پیش بینی می شود (محتمل است) پس از پایان دوره اول کرونا یعنی با اتمام ماه رمضان و شروع تعطیلات عید فطر و تعطیلات نیمه خردادماه  و همچنین تاثیر پذیری از تغییر فصل جریان نقدینگی مصرف نشده در قبل از نوروز 99 در حوزه های مختلف مانند گردشگری، پوشاک و... به طور گسترده ای مورد مصرف قرار گیرد و برای کسب و کار ها این حوزه ها رشد نقدینگی مناسبی رقم بخورد.
در این دوره با تغییر عادت مردم نیز مواجه هستم. افرادی که بیشتر از اینترنت استفاده میکنند و بیشتر با فضای مجازی ارتباط برقرار کرده اند. همچنین این رشد میتواند فرصت تکرار نشدنی برای مقابله با دوره دوم کرونا خواهد بود. 
در واقع کسب و کارهایی که مدیرانی بلند نظر دارند در این دوران سعی به ایجاد زیر ساختی برای جلوگیری از تکرار رکود در دوران قرنطینه احتمالی دوره دوم کرونا در اخر سال خواهند کرد. از جمله اینکه با ایجاد نوآوری در بازار و شیوه ارتباط با مشتریانشان سعی در ایجاد فضای جدیدی در کسب و کار داشته و به طور جدی جریان ثابتی به عنوان وفادار سازی مشتریان ایجاد میکنند.


وفادار سازی مشتریان فقط با دانستن عادت های مشتریان امکان پذیر است. به صورتی که اگر به نیاز ها و علاقمندی های مشتری آگاه باشید می توانید بهترین پیشنهاد را به وی بدهید، پیشنهادی که هیچ وقت رد نخواهد شد و حتی به دلیل مورد علاقه و نیاز بودن توسط مشتری فورا پذیرفته شد و مورد استقبال قرار می گیرد.
دقیقا وفادار سازی مشتریان همان چیزی است که می تواند باعث ایجاد نیروی محرک برای خروج از بحران رکود شود. این نیرو در عین محرک بودن پایدار نیز هست. وفادار سازی مشتری کسب و کار شما را به سمت ثبات بلند مدت نیز سوق می دهد. حالتی که همه کسب و کارها همیشه به دنبال بدست آوردنش هستند.
در مقاله بعدی به شیوه های وفادار سازی مشتریان خواهیم پرداخت

تلگرام

پیشنهاد میکنیم در تلگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.

اینستاگرام

پیشنهاد میکنیم در اینستاگرام

با ما ارتباط برقرار کنید.